Sadel!! rund, bred, utan manke..+ Lågprissadlar..

Sv: Sadel!! rund, bred, utan manke..+ Lågprissadlar..

hej! Jag gillar KenTaur sadlarna. Om din häst är väldigt bred över ryggen så ska du antagligen satsa på bomvidd 4, den som är extra vid. Jag hade en sadelprovare ute hos mig som tog min Freyjas mått och de skickade vi sedan in till Agersta, som kollade vilken av bomvidderna hon skulle ha. Detta fungerade jätte bra, och sadeln är helt underbar!! Tyvärr hann jag inte rida i den så länge innan Freyja blev skadad...
Den finns ju i tre varianter: KenTaur Karí, KenTaur Karí Special och KenTaur Karí Exlusive, och går att köpa på Agersta, kolla hemsidan!
De är supersköna, man sitter helt perfekt, och finns i olika viddar och längder (jag hade 16,5", vilket var perfekt för min lilla tjej). Kolla upp den iallafall...den är verkligen prisvärd!

Freyja_bus skrev:
hej! Jag gillar KenTaur sadlarna. Om din häst är väldigt bred över ryggen så ska du antagligen satsa på bomvidd 4, den som är extra vid. Jag hade en sadelprovare ute hos mig som tog min Freyjas mått och de skickade vi sedan in till Agersta, som kollade vilken av bomvidderna hon skulle ha. Detta fungerade jätte bra, och sadeln är helt underbar!! Tyvärr hann jag inte rida i den så länge innan Freyja blev skadad...
Den finns ju i tre varianter: KenTaur Karí, KenTaur Karí Special och KenTaur Karí Exlusive, och går att köpa på Agersta, kolla hemsidan!
De är supersköna, man sitter helt perfekt, och finns i olika viddar och längder (jag hade 16,5", vilket var perfekt för min lilla tjej). Kolla upp den iallafall...den är verkligen prisvärd!

Säger detsamma, verkligen jättebra sadel!

Såg en annons från Agersta på Exlusive och den såg verkligen snygg ut. Är det någon som vet om den är mjuk i sitsen?

den är alldeles lagom mjuk, inte för mjuk så att man "sjunker ner" och inte för hård så att man sitter ovanpå sadeln... man sitter helt perfekt i sadeln helt enkelt!!

Freyja_bus skrev:
den är alldeles lagom mjuk, inte för mjuk så att man "sjunker ner" och inte för hård så att man sitter ovanpå sadeln... man sitter helt perfekt i sadeln helt enkelt!!

Låter lovande då jag är öm i mina muskler speciellt på vintern (kanske fettet oxå eftersom rumpan oxå ömmar :D ). På sommaren älskar jag en sadel från Stall Akur "Lettir" men nu när jag red i den nu så kändes det som att sitta på sten. Gillar dock mest bomlöst men skulle behöva en bomsadel med mjuk sits.

KenTaurn ligger hyfsat i pris om man jämför med andra nya kvalitets sadlar.

Har en Wintec 500 dressyr cair med ställbar bom till min och den fungerar jättebra. Ett sadelköp jag är väldigt nöjd med.

Mvh Linda

Silverkedjan skrev:
En lågprissadel som pga att den är vid, töjbar och går att stoppa in passbitar i mellan bossorna och sitsen passar även mycket runda hästar är Hööks Sigma X-vid dressyr. Den kortaste vid kort rygg.

Har hästen lite längre och ganska rak rygg (från sidan alltså) kan Horse Saver Island funka. Den är också bred och töjbar.

Sigman har jag inte lyckats hitta i x-vid. Har den med vid bom men tyvär är den då alldeles för smal i bommen. Frågade på hööks och dom påstod att sadeln inte finns i x-vid (har dock för mig att jag sett det någonstanns.....). Synd för jag gillar den sadeln!

Horse Saver var också för smal (fanns bara i vid bom). Men där provade jag bara dressyr sadeln, finns den i x-vid bom som islandssadel?

Griffin xx-vid haflinger cob är lagom vid, men för rak i bommen. Den gillar dock inte att rida i, annars passar den ena hästen hyffsat.

Wintec(isabell) tycker jag är smala, har x-vid men likväl är den alldeles för smal. Gillar annars sadeln skarpt!

Maxam x-vid passar ena hästen. Synd att den bara finns med x-vid bom som ponnnysadel, för ryttare med korta ben. Ser lite kul ut med mina jättelånga ben till det.

Vilka andra budget sadlar finns det att prova?
Vill inte köpa på mig alltför många dyra sadlar till medryttehästarna. (det är blandad storlek på hästarna, så längden på sadeln behöver inte alltid vara islandshäst anpassad)
Vill gärna ha dressyrsadel då jag sitter bättre i dom än i allroundsadlarna. Min benlängd stämmer inte med allroundsadlar.

min sigma är flera år gammal, då fanns de vida typ 105 grader.

horse savern är myyyyyyycket vidare i islandsmodell än dressyr.

Men man måste prova de här sadlarna uppsutten, de töjer ut sig jättemycket.

Horse savern kan man liksom dubbelvika över knäet, så flexibel är bommen. Eller klen :D

Gamla Lewa-sadlar antingen dressyr eller Islandsmodell finns viiiiiiida och lagom bananformade.

LillaMy skrev:
Hej
Jag har en stor 138 cm i mh isis och rund som en boll och till henne har jag en Royal xw som funkar, men den som funkar bäst är faktiskt Wintec 500 Cair dressyrsadel också xw i bommen. Sitter jättebra på plats och jag sitter skönt i den. Den kostar ca 5000.

japp håller med om att wintecen är bra har en till salu för övrigt:angel:.

Det kryllar inte direkt av bra sadlar för denna typ av häst, i alla fall inte för pris under 10000 så därför har den nya sadeln BALDUR (döpt efter min gamla häst förövrigt:) ) tagits fram. Den är måttanpassad till just dessa hästar. De första exemplaren är på väg :bump: liksom annonskampanjen.

Ett problem för dessa små runda raggsockor är annars att även om en del gamla sadlar med uttöjbar bomvidd ligger någorlunda still så stör de lätt hästen och påverkar gångarterna negativt. En sadel som ligger still pga svanskappa, pad etc men kläms fast mellan "valkarna" på magen o bogbladet är inte direkt följsam. Följdaktligen är risken stor att hästens aktion och ryggaktivitet minskar och man får lätt följdproblem och dyra kiropraktorräkningar etc. Tänk er noga för innan ni köper sadel som ligger hjälpligt och "surrar fast" den med div hjälpmedel. Det kan kosta mer än det smakar i längden! Jag red till en mkt sned häst för några år sedan och det krävdes enorm tid och många behandlingar för att få henne okej just pga en för smal och snedsutten sadel som låg för tajt mot manken och bogbladet. Var rädd om era fyrbenta vänner - de är så tålmodiga att de kämpar på utan protester tills de inte uthärdar smärtan längre... / Ninni

NiAl skrev:
Det kryllar inte direkt av bra sadlar för denna typ av häst, i alla fall inte för pris under 10000 så därför har den nya sadeln BALDUR (döpt efter min gamla häst förövrigt:) ) tagits fram. Den är måttanpassad till just dessa hästar. De första exemplaren är på väg :bump: liksom annonskampanjen.

I vilken prisklass kommer den att hamna i?

jag har precis köpt en ny häst och har funderat på att köpa mig en wintec sadel.efter som att han e ung och kommer att ändra sig så jag undrar om någon kan rekomendera wintec och hur dom har funkat på andra hästar::confused:

jag har en wintec och den funkar bra att ändra i bomvidden tycker den varit jättebra men kom till slut fram till att den var några cm för lång för min häst med en anläggningsyta på 35cm extremt kort alltså men annars är det en kort sadel för normala hästar.

ju bredare järn du sätter i destå mer svängd blir bommen säjs det men ja tror inte den blir jättesvängd bara för att man har x vid i det blir inte min iaf.

den är till salu och jag har köpte olika järn till den jättebhändigt att byta om hästen blir bredare tex.

jag skulle garanterat haft kvar den utan att tveka om den inte varit lite för lång=kan ingen bomvidd i välrden ändra på.

Sveipur skrev:
I vilken prisklass kommer den att hamna i?

Den kommer att kosta ca 9000 kr men då är det en väl fungerande, bred och kort lädersadel av bra kvalitet och med garantier etc. Under 10000 är väl att beräkna som okej pris för ny sadel om den är bra, tycker jag. Den kommer att säljas av Karin Åberg (www.sadlar.info) och är också framtagen av henne eftersom hon upptäckt att denna typ av sadel är mkt efterfrågad och svår att finna. Hon reser ju runt och provar ut sadlar i hela landet och har sett en hel del runda korta ryggar som ingenting passar riktigt bra på. Jag har bara varit testpilot men jag älskar min BALDURsadel:love: , har den till i princip alla hästar jag rider (fn ett 10-tal). Är bara de smalaste (bomvidd 32 har jag på några, de är "smala" för mig) som den inte passar på men där finns ju hur mkt som helst att sadla med. Och mer info kommer som sagt i nästa nr av tidningen islandshästen. Ninni

Är det nån som vet om Islandssadeln på Hööks är samma sadel som Royal island? Någon som vet vilka grader hööks sadel har på bommen? Royal island vid bom har 112 grader.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 865
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 179
Senast: Nielaa
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 232
Utrustning Jag är just nu på jakt efter en sadel åt min inte-så-unga men inte inridna (under inridning) häst, men jag blir helt tokig på...
Svar
2
· Visningar
2 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter