Sadel på svankrygg

P

PolarGirl_85

Jag har en liten häst på 158 cm. Jag ska snart köpa ny sadel och undrar om ni har några bra tips?

Hästen är bara 6 år och för tillfället inte så bra musklad då han stått några veckor.

Problemet är hans höga manke i kombination med svängd rygg. Jag hade en dressyrsadel med normal bom som låg bra i höjd över manken men blev för trång i bredden. Den billigare allroundsadeln med vid bom har blivit för vid och sjunkit ner på manken. Dessutom gör hans svängda rygg att bossorna inte ligger jämnt längs med ryggen. Han får med allroundsadeln känningar vid sadelns slut, pga ojämnt tryck :confused: Han är inte bred över ryggen och ska väl inte behöva en vid sadel egentligen :confused:

Jag blir galen i sadeldjungeln och ska ta hjälp av en sadelutprovare, men skulle vilja ha lite tips på modeller (dressyr och hopp) så att jag vänder mig till en butik med så många lämpliga modeller som möjligt!
 
Sv: Sadel på svankrygg

Ring runt till rekomenderade sadelmakare i området och fråga vad de tror skulle passa samt vad de kan tänkas ha inne. Sen låter du den som har mest att erbjuda och som du litar bäst på, komma ut och prova olika sadlar.

Sadelmakare har koll på märken, vad som passar vilka ryggar och vad som är mest lovade att prova på din häst.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 267
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 907
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp