sadel på häst med gropar i ryggmuskulaturen

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en äldre häst (inte den jag söker sadel till i andra trådar...) som jag misstänker har gått med för smal sadel ett bra tag innan den kom till mig. Den är nämligen "urgröpt" vid manken och har gropar där sadelns bakre delar legat. I övrigt är den välmående.

Jag har en sadel till den som jag upplever har rätt form, OM rygg- och mankmuskler ser normala ut. Det innebär att den för stunden glappar lite både vid manken och baktill, som om den hade varit för svängd. Fast den är nog egentligen rak nog, det är en väldigt rak sadel. Problemet ligger ju i den förtvinade muskulaturen.

Frågan är hur man bör göra för att detta ska funka på bästa sätt.
Musklerna behöver ju utrymmet för att kunna återutvecklas, i den mån de nu kommer göra det. Så frågan är om jag bör lägga ett fårskinn under sadeln för att utjämna trycket litegrann? Någon annan form av pad? Eller om jag ska låta den glappa en aning?

Hästen rids väldigt lugnt och sporadiskt för stunden, så ingen behöver bli upprörd över att den motioneras hårt med en rygg som inte är 100%-ig.
Men planen är väl att den ska ridas mer i framtiden.

Sv: sadel på häst med gropar i ryggmuskulaturen

När mina hästar har blivit 20+ så har dom alla 3, irländsk hunter Lipizzanare new forest, blivit lite urgröpta på var sida om manken.

Jag har låtit både utbildad sadelutprovare och veterinär kolla alla hästarna och deras utprovade sadlar har inte varit något fel på utan det är något som händer när dom blir en viss ålder att vissa muskelgrupper "krymper". Det gör det på människor också......

Deras råd har varit att använda en bra fårskinnspadd under som "fyller ut" det som saknas på var sida om manken.
Jag har inte tidigare använt fårskinnspadd så jag var lite skeptisk men det har fungerat i alla 3 fallen så jag kommer nog fortsätta göra så när jag får en ny häst som uppnår samma ålder......

På Lipizzanerskan använde jag padd medans hon byggde upp sina ryggmuskler, hon såg ut som ett pälsklätt spjälstaket när hon kom 22 år gammal. Efter c a 18 månader behövde vi den inte mer utan sen gick hon utan tills hösten hon var 27 år för då tycket jag att hon började se liiite "vass" ut över ryggen. Tyvärr fick vi ta bort henne några månader senare.
Hon hade dessutom Cushing, om nu det hade någon betydelse för hur hennes ryggmuskler var.....

Fast detta är ju då en häst som jag har känt till sedan den var unghäst och jag vet att den har gått med en alldeles för smal sadel i väldigt många år. Min alternativare tittade på den idag och var förvånad att ryggmusklerna var så avspända, trots groparna. Och hennes bestämda råd var att jag ska rida den helt normalt. Hon höll för övrigt med mig om att sadeln har rätt passform för att ryggen ska kunna utvecklas rätt. (hon har jobbat en hel del med sadelutprovning, långt innan sadelutprovarutbildningar förekom, så hon har järnkoll...)

jag skulle inte låta den glappa.
En sorts build up padd kanske?

Hade samma problem med en häst för x antal år sedan, sadeln behövde komma upp fram, men inte sitta så mkt trängre då det behövdes få plats för muskler. JAg vek en westernfilt så sadeln kom upp fram.

DEt funkade som planerat och allt löste sig:)

Vet inte vad äldre häst är. Mitt tips är padd om den är 20 o uppåt som de andra sagt.

Annars har min häst haft dålig sadel trots utprovare. Jag har valt att jobba den mycket ifrån backen samt lite barbacka under några veckor tid för att ge den chansen att bygga upp utan ryttare och se hur mycket som ändras. Min är ung så den bygger fortfarande mycket muskler.
Lycka till :)

Att vika frottéhanddukar som paddar på de ställen som behövs är nog inte tokigt. Lägger du en på varje sida om framvalvet kommer sadeln att ligga mer stilla, baktill ramlar de nog bort. ;)
De är ju lätta att anpassa eftersom hästen musklar på sig också, bara att vika dem "plattare" eller gå ner från handduk till tvättlapp, typ. ;)

Min erfarenhet av hästar som fått gropar under bakvalvet pga för smal sadel är att dessa fylls ut "av sig själv" ganska fort efter att hästen fått en passande sadel.

/Keb

min häst har också gått med för smal sadel och hade "gropar" i musklerna, fick tag på en sadel som skulle ligga perfekt om groparna fylldes ut. hade fårskinns padd under, ja sadeln låg inte helt hundra alltid(hästen byggde muskler, vilade, tappade muskler och byggde nya igen) men sadeln har åtminstonde låtit henne bygga ryggmuskler så pass att hon kan jobba med ryggen och gå i form, det klarade hon inte de första åren jag hade henne pga dålig sadel.

så fårskinns padd eller en correktions padd blir nog bra ^_^

Jag hade ridit den barbacka tills ryggen musklat sig normalt. Alt om jag absolut behövde sadel för att rida låtit någon annan göra det eller jobbat den avsuttet.

Jag tror inte man gör ryggen en tjänst genom att padda upp i groparna. Det blir bara tryck som det i sin tur hämmar muskulaturen.

Jag var nog lite oklar där, känner jag.
Menar att det med handdukars hjälp går att padda upp sadeln så att den inte slår i manken men samtidigt inte är för trång, det ger en mer marginaler att spela på om man använder handdukar istället för de alla sorters färdiga paddar som finns på marknaden.
Fick tipset av erfaren sadelmakare faktiskt, istället för att stoppa upp sadeln lite framtill för att sedan måsta ta ur efter en kortare tid.

Fattigmansvariant? Ja, kanske men det har funkat för mig.
Arbete från marken ska självklart inte underskattas, men de flesta vill ju variera arbetet lite.

/Keb *kräkless på tömkörning i våras efter att ha varit sadellös i tre månader, med en häst vars trav inte inbjuder till barbackaridning direkt*

Jag har en äldre häst (inte den jag söker sadel till i andra trådar...) som jag misstänker har gått med för smal sadel ett bra tag innan den kom till mig. Den är nämligen "urgröpt" vid manken och har gropar där sadelns bakre delar legat. I övrigt är den välmående.

Jag har en sadel till den som jag upplever har rätt form, OM rygg- och mankmuskler ser normala ut. Det innebär att den för stunden glappar lite både vid manken och baktill, som om den hade varit för svängd. Fast den är nog egentligen rak nog, det är en väldigt rak sadel. Problemet ligger ju i den förtvinade muskulaturen.

Frågan är hur man bör göra för att detta ska funka på bästa sätt.
Musklerna behöver ju utrymmet för att kunna återutvecklas, i den mån de nu kommer göra det. Så frågan är om jag bör lägga ett fårskinn under sadeln för att utjämna trycket litegrann? Någon annan form av pad? Eller om jag ska låta den glappa en aning?

Hästen rids väldigt lugnt och sporadiskt för stunden, så ingen behöver bli upprörd över att den motioneras hårt med en rygg som inte är 100%-ig.
Men planen är väl att den ska ridas mer i framtiden.

Mattes correctionpad hade jag satsat på.

Jag hade ridit den barbacka tills ryggen musklat sig normalt. Alt om jag absolut behövde sadel för att rida låtit någon annan göra det eller jobbat den avsuttet.

Jag tror inte man gör ryggen en tjänst genom att padda upp i groparna. Det blir bara tryck som det i sin tur hämmar muskulaturen.
det är inte en häst man rider barbacka på, bland annat faktiskt pga att groparna också gör att ryggraden står upp en aning där man sitter.
Sen är det också så att barbackaridning ger MER punkttryck än vad en sadel gör, så varför det skulle vara bättre förstår jag inte.
Men jag håller med om att det känns fel att padda upp för mycket så att sadeln ligger intill de förtvinade muskelpartierna, får då motarbetar man ju muskelutvecklingen.

visst kan jag jobba hästen från marken, men det är inte det som är vitsen just nu
Min alternativare har för övrigt beordrat mig att rida hästen för att musklerna ska utvecklas på bästa sätt, för bästa resultat av den behandling den har fått.

Fick liknande problem vid manken på min häst.
Sadelbyte och fårskinnspadd var en perfekt lösning för oss.
Nu är han fin i ryggen och vi behöver inte fårskinnspadden mer :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 416
Senast: ylvalill
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
8 021
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 221
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har en nyinköpt begagnad dressyrsadel, som är rätt i bomvidd och ligger "i balans" på ryggen på hästen. Jag ska också tillägga att...
Svar
7
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka