Sadel och bett

A

Athina

Har några frågor jag hoppas få svar på, lat som jag är :D så orkade jag inte titta efter en tråd som kanske handlade om detta.

OM hästen aldrig ridits på stång förut, vilken typ av stång kan då vara bra att börja med?
Nu rids hästen på ett tre delat bett, 11,5.

JAg har ridit på många typer av stånga på många olika hästar, men när man brörjar prata om att skaffa en till sin egen... :eek:
De andra de hade ju sin stång, då använde man den och tänkte inte på så mycket mer om; varför den osv. fattar ni min tanke gång? :smirk:

Jag provade en western sadel på honom idag och den låg inte an på manken men på bogspettsen tryckte den rejääääält.
Kunde dock inte lista ut vad det var för bom size på sadeln så jag vet inte vad jag skall ha själv. Men redan när jag tittade på sadeln innan jag la på den tyckte jag den såg smal ut.
Kan det ha varit en semi quarter bom, dom är väl smalare eller?

Hästen är ganska smal över ryggen, men ändå rund rygg, behöver sätta mer muskler. Han har en ganska markant manke, men bogspettsarna är jätte stora.. *boing* puttar ut som stora bullar...

Är det kört att försöka få en sadel till honom tror ni?

Sv: Sadel och bett

Jag kan bara svara som jag alltid gör, kontakta någon som kan hjälpa dig prova ut en sadel. Det bästa är om du kan ta med dig hästen till en sadelförsäljare, helst nån med lösa bommar. Det är svårt att hitta en w-sadel som passar men oerhört viktigt. Den ska ligga an utefter hela ryggen (under bommen) med ett jämt tryck och absolut inte skära in under, eller ligga an på bogbladen.
När det gäller bett är det oftast en smaksak - för hästen. Själv rider jag på ett mullenmouthbett som min häst gillar och då gillar ju jag det åxå, förståss.

Jag fortsätter väl och tjatar om mina billy allen bett :D Jag gillar dem i alla fall och hästen är jätte nöjd.

Inte kört men rätt svårt att hitta något som passar.

Ring runt till firmorna som säljer sadlar och berätta om hur din häst ser ut. Sen får du räkna med att prova lite olika sadlar innan du hittar rätt.

Har du funderat på en bomlös kanske? Det kan vara ett alternativ om det är kenpigt att hitta en passande bomsadel.

BillyAllen passar om din häst tycker att det är ok med tungtryck. Min häst vill inte ha tungtryck så han fungerar bättre med ett bett som ger tungfrihet. Det måste du prova dig fram till vad som hästen trivs med. Tyvärr kan det bli en hel del letande och felköp innan man hittar det bett som hästen trivs med.Försök att få låna bett innan du köper.

HAr ni inte lite bilder på på betten, det är ju själva mundelen som jag tänker på.
Port eller inte. När man tittar på betten med port så känns det så ... "extremt" men jag har ju ridit andra hästar med det och dem trivs ju som fisken i vatten.

Bild på något som jag skulle kunna prova först.

Jag kan ju säga att han är ganska hårt i munnen på sitt tre delade bett, och jag har provat rakt, men inte tillräckligt länge för att veta någon skillnad. Provade ett tredelat men den kula i mitten dock och det gilade han, den var slät mot tungan men bubbeln gick upp i gomen typ... någon som vet vad det är för bett. Jaja...

bilder uppskattas, då jag inte är hemma på western bett via namn... :D

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur