Sadel MAXAM som man kan anpassa!!?

milly

Trådstartare
Någon som har en sådan? Vad tycker ni? Vad tror ni andra också om en sådan??

Jag har lite problem med att min nordis ändrar form... På sommaren rundare och vintern lite tunnare. Och det är svårt med passande sadel året runt...

Nu läste jag i HÖÖKs katalogen om denna sadel som man anpassa enkelt efter hur hästen ser ut! :) Det verkar ju PERFEKT!!
Det är en syntetsadel och kostar dessutom bara 2495kr. Dyrare har jag ändå inte råd med...

Vad tror ni???

Sv: Sadel MAXAM som man kan anpassa!!?

Du kan ju testa! Men jag har en Griffin (Samma sadelmakeri som gör maxam) i vid bomstorlek och den passar min varmblodstravare.

Är lite tveksam till att den är tillräckligt vid för din nordis.

Wintec är mer anpassningsbar, lite dyrare men ganska lätta att få tag på begagnade.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, de är inte mer VIDA alltså? :(
Suck.

Det finns ju också en sadel för bredryggade hästar som kallas för "haflinger/cob" i Hööks katalogen. Men den kostar mer, 3500kr. Den går ju inte att ANPASSA heller! Man får ha samma vidd hela tiden...
Men kanske jag ändå måste satsa på en sådan! Får väl se.

Jag köper gärna en SYNTETsadel nu iallafall.

Om du går in på Thorowgoods hemsida så kan du där se hur du ska, med hjälp av en kraftig ståltråd, få fram vilken vidd på sadel du ska ha. Thorowgood gör även en Maxam Haflinger/Cob sadel, säljs inte i sverige men om du ringer till Hööks och frågar så kan de kanske ta hem en sådan sadel till dig när de beställer andra sadlar. Men du får nog inte byta den då om den inte passar...

Annars så är Griffin VÄL värd sitt pris!

Senast ändrad av en moderator:

Tack!

Svårt det här med sadlar till stora nordisar...

Jag har just provat en griffin cob xw till min islänning som är lika bred hela vägen från manken till ryggslutet, den passade inte, är för trång fram tyvärr.
Nu vet jag inte hur bred din pålle är men på min kan jag lägga en hand på vardera sida om manken och de ligger nästen helt vågrätt, han är mätt till 105-107 grader iallafall.
Super svårt att hitta sadel!!!

På Thorowgoods hemsida står det att cob sadeln nu finns i xxw bom. Kanske kan hööks ta hem även den.

Grejen med Griffins sadlar är att när man lägger på dem på hästen så ligger de högt över hästen, men så fort man sätter sig i sadeln så sjunker den massor, (och jag menar massor!) Så man bör provrida sadeln lite.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 592
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 919
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 363
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18