Sadel igen

B

bita1

:smirk: Jag har sett några westernsadlar utan bom. Har någon här erfarenhet av bomlöst?

Är det verkligen bra? Vad är nackdelarna? Jag undrar om dom är så bra som det står på tillverkarnas hemsida, varför kör inte alla det?

Min plan är följande, rida på bighorn arabian light till vardags i skog och till western träning. Sedan satsa på en bomlös distans sadel till distans. Jag siktar inte på elitnivå i något utan har det som en kul hobby. Är det ett klokt resonemang tros, just med sadelvalet?

Skulle vilja ha lite synpunkter och höra vad ni har för erfarenhet.

Sv: Sadel igen

Varför inte satsa på en sadel som passar din häst väl?

Jag har en big horn arabian light (utan horn) som jag rider hemma i och tävlar på elit nivå med. Har en likadan till gammel märren, enligt mig är det en utmärkt allround sadel.

Senast ändrad:

bita1 skrev:
:smirk: Jag har sett några westernsadlar utan bom. Har någon här erfarenhet av bomlöst?

Är det verkligen bra? Vad är nackdelarna? Jag undrar om dom är så bra som det står på tillverkarnas hemsida, varför kör inte alla det?

Min plan är följande, rida på bighorn arabian light till vardags i skog och till western träning. Sedan satsa på en bomlös distans sadel till distans. Jag siktar inte på elitnivå i något utan har det som en kul hobby. Är det ett klokt resonemang tros, just med sadelvalet?

Skulle vilja ha lite synpunkter och höra vad ni har för erfarenhet.

Enligt min erfarenhet är bomlöst överlägset bomsadlar när det gäller att få till en bra passform och till att ge utrymme till bogblad att röra sig och muskler att utvecklas bakom manken även. Kort sagt en väl musklad rygg som gör att hästen lättare kan bära upp sin ryttare.

I ett fall har jag haft en häst som inte klarade bomlöst. Tror att det berodde på ont i ryggen sedan före den bomlösa perioden. Annars har de andra mått bra.

Hälsning Maja

Hej,
Jag har en Free Form Western. Den bästa sadel jag någonsin haft! Passar alla våra hästar, två travare och ett halvblodssto. De nackdelar som finns är rätt små. Sadeln snurrar lättare om man måste sitta upp i fält. Men det går alltid att hitta någon sten så det löser sig. Hornet är bara prydnad och är alltså inte aktuell att använda till roping eller cutting:-) Sedan är det väl bäst att kolla att du får tävla i westernklasser med bomlöst. På WRAS tävlingar tror jag det är ok, men SQHA är kanske hårdare?
Hälsningar
Jeanette

som startat några gånger i lätt klass distans, men nu är kusen skadad och jag sätter förhoppningarna till nya stoet.

Det låter lovande på fler håll :d

Det jag undrar på är vad är skillnaden på att rida i dessa sadlar? Har hört att det är som att sitta på en tjock matta på hästen. Det låter inte speciellt skönt för någon av oss.

bita1 skrev:
Det låter lovande på fler håll :d

Det jag undrar på är vad är skillnaden på att rida i dessa sadlar? Har hört att det är som att sitta på en tjock matta på hästen. Det låter inte speciellt skönt för någon av oss.

Jag skulle väl snarare säga att de känns som att sitta i en fåtölj jämfört med en bomsadel som en pinnstol. Inget hårt under rumpan och för hästen känns det troligen likadant om ryttaren har en följsam och mjuk sits. Jag skulle dock satsa på den typ av Equalizer pad som är avfasad nedåt. Så att sätet inte blir för brett. Då är paden tjock vid ryggen och nedåt sidorna allt tunnare. Blir en bättre lodrät och rak sits för ryttaren.

Hälsning Maja

fallon skrev:
Sedan är det väl bäst att kolla att du får tävla i westernklasser med bomlöst. På WRAS tävlingar tror jag det är ok, men SQHA är kanske hårdare?

Tyvär får man inte tävla western överhuvud taget i bomlös, kanske kan man få dispans på d-tävling.

Jag har åxå funderat på dethär med ryggömhet-bomlöst..

(uuusäkta om jag lånar tråden lite :o )

Ni som rider distans vad är er erfarenhet? Hur många har ni stött på som bytt sadel från bomlös till bomsadel pga ryggproblem?Är det vanligt? Vad beror ryggonda på - sadeln?hästen i sej??

Hoppas på nyanserade svar - har ju "hört" av sadelmakare att ryggproblemen hos bomlöshästarna inte har börjat uppdagas ännu?!? Vad är er åsikt i den frågan?

Liknande trådar

N
Distans Jag behöver snabb hjälp. Har en nyinköpt arabdam som jag ska tävla distans med. Tyvärr passade inte min gamla dressyrsadel, en Arabian...
Svar
5
· Visningar
4 837
Senast: RÖDLUVAN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka