Sadel- fråga

ankic

Trådstartare
Har provat en ny dressyr sadel (Excellent Finest Leater) gjortd av Källqvists.
Sadeln såg bra ut ,men kanske lite lite trång mellan bossorna.
Min fråga är :om det går att bredda bommen lite ,blir avståndet mellan bossorna bredare då ?

Annars så låg sadeln fint på honom och den passade ryttaren bra.

Sv: Sadel- fråga

Vad jag vet kan man inte bredda bommen på den.
Och om man breddar bommen måste man änmdra avståndet mellan bossorna, det sker inte av sig självt.

Bommen var bra ,men som sagt avståndet mellan bossorna lite för litet ( tycker jag)
Kan man öka avståndet mellan bossorna på något sätt ( sademakare) eller är det bara glömma denna sadel?????

Det finns ju många sadlar där kanalen mellan bossorna är bra, varför inte titta efter en annan sadel?

Glöm sadeln....

Hur stort avstånd var det då?
Är det minst lika brett som din hästs ryggrad (som behöver minst 6 cm) är det okej.

Har letat hela veckan efter en som passar bra( blev av med den gamla natten till Måndag-stöld i stallet )
Denna dressyr sadel har jag köpt på en utförsäljning för en Månad sedan , och tänkte sälja den om den inte passade.
Men den är jätte skön att sitta i och ligger som sagt var fint på hästen. Ska höra med några i morgon om hur dom tycker att den ligger , vet inte om det är jag som bara fått för mig att den är på gränsen smal mellan blossorna. Just nu känns det som det bara snurrar i huvudet av att hitta en som passar , det känns så desperat att hitta en ny.
Men om det går att öka avståndet mellan bossorna så tycker jag att det är värt det.,det är första sadeln som ligger annars bra ( den sista jag provat )

Men om du ökar avståndet mellan bossorna är ju risken stor att bossorna blir för smala och det är ju inte heller bra.

Hur många fingrar i bredd får du in mellan bossorna?

Jag kan inte tänka mig att en seriös sadelmakare skulle ändra bossorna. Jag vet inte ens om det är möjligt att göra på de flesta sadlar om man inte ändrar bomvidden.

De Excellent jag har sett har haft minst 3 fingrar längst bak, men din kanske är en annan modell/årsmodell....

Hur menar du?
Avståndet är 7-6cm ( ca 16cm)och smalnar av till 5,5 längst bak -av det som ligger på ryggen .( har varit ut i garaget och mätt) Som sagt var känns det omöjligt att hitta någon som passar bra .

Men om den är 5,5 cm längst bak bör du nog inte oroa dig, om du inte har en häst med väldigt bred ryggrad. Men det märker du om hästen säger ifrån.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
527
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI