Halcyon

TrÄdstartare
Som sagt letar jag bil och det Ă€r en djungel 😂.

Sneglar lite pÄ Saab. Vet nÄgra hÀr inne som Àr saabfantaster kan hjÀlpa mig svara lite pÄ frÄgor.

Hur ser ut tillgÄng reservdelar? Hur Àr Saab köra, kÀnns lika bökig som Volvo?
NÄtt att tÀnka extra pÄ gÀller Saab?

Är automat Saab kikar pĂ„. Kommer kunna göra basic underhĂ„ll sjĂ€lv dom byta lampa, fylla pĂ„ olja m.m , men allt annat blir verkstad som fĂ„r göra.

Bara skriv pĂ„ đŸ€—

Sneglar lite pÄ Saab. Vet nÄgra hÀr inne som Àr saabfantaster kan hjÀlpa mig svara lite pÄ frÄgor.

Är automat Saab kikar pĂ„. Kommer kunna göra basic underhĂ„ll sjĂ€lv dom byta lampa, fylla pĂ„ olja m.m , men allt annat blir verkstad som fĂ„r göra.

Bara skriv pĂ„ đŸ€—

Vilken modell och Ă„r?

Bara skriv pĂ„ đŸ€—
Har vÀldigt begrÀnsad erfarenhet av en Àldre saab 95. Den Àr vÀl inte helt positiv.
SÄ jag undrar ocksÄ vilken modell och Ärsmodell.

Sen undrar jag vad som Àr bökigt med Volvo?
Om det Àr att den Àr stor och kanske dÄ könns otymplig sÄ finns mindre modeller ocksÄ ju?

Kan tillÀgga att jag kört rÀtt mÄnga modeller av bÄde Saab och Volvo... ingen har kÀnts "bökig". Sedan har jag kört enormt mÄnga modeller i VW-familjen (pga testförare, dvs VW, Audi, Seat, Skoda etc) och de enda som Àr bökiga Àr ju familjebilarna a la minibuss men de Àr ju hemska pÄ alla sÀtt och vis, med noll körglÀdje :p

/mvh livet börjar vid 160 med 400hk :angel:

Det Àr en vÀldigt bra frÄga och börjar inte Àven de absolut sista modellerna och ÄrgÄngarna bli vÀldigt till Ären? Jag tror att jag fortfarande bodde i VÀnersborg nÀr SAAB efter alla vÀndor gick i graven och jag flyttade dÀrifrÄn 2014. (Saab och TrollhÀttan Àr ju mina hemtrakter).

De stoppade först 2011 men sedan kom nya direktiv sÄ sista Àr frÄn 2014.

Det Àr en vÀldigt bra frÄga och börjar inte Àven de absolut sista modellerna och ÄrgÄngarna bli vÀldigt till Ären? Jag tror att jag fortfarande bodde i VÀnersborg nÀr SAAB efter alla vÀndor gick i graven och jag flyttade dÀrifrÄn 2014. (Saab och TrollhÀttan Àr ju mina hemtrakter).
Jag Àr inte helt sÀker pÄ hur mÄnga som finns ku, men man ser vÀl inte mÀgder pÄ vÀgarna hÀromkring. Jag grunnade pÄ reservdelstillgÄng pga detta.

Jag kör nÀstintill lastgamla Volvos och dÀr Àr reservdelstillgÄngen fortfarande god. MEN "riktiga" Volvos har en tendens att leva lÀnge, sÄ de överlever kanske fler mil Àn saabarna. V70 generation 1 och 2 sÄldes gissningsvis ocksÄ i betydligt större upplagor Àn saabarna (har inte kollat upp siffror) vilket borde göra reservdelstillgÄngen bÀttre.

1. Rost
2. Om kamrem, nÀr Àr den bytt (kommer inte ihÄg om den har kedja eller rem, min Saab 9-3 hade kedja)
3. Ljud i framvagnen nĂ€r du svĂ€nger (svĂ€ng HÅRT pĂ„ en stor parkering)
4. Priset... jag hade inte gett mycket för en sÄ gammal automat
5. Den faktiska brÀnsleförbrukningen - Àldre automater brukar vara törstiga

1. Rost
2. Om kamrem, nÀr Àr den bytt (kommer inte ihÄg om den har kedja eller rem, min Saab 9-3 hade kedja)
Plus att den jag kÀnner till fick lite smÄknasiga fel med tiden.

Bara kört Volvo XC40 iofs kanske jmf , men den kÀndes mer pansarvagn köra Àn andra bilar jag kört.

Är mer för Volkswagenfamiljen 😁

Ok... jag tycker inte Volvo XC90 Àr "vÀrre" Àn en Touareg... bÄda Àr trevliga bilar. De Àr ju SUV:ar, dvs en kan inte vÀnta sig att de Àr rappa som en sportbil.

Edit: Jag har en gammal V40 nu och har kört XC60, V60 och V90 och mÀrker ingen större skillnad jÀmfört med en Tiguan heller, förutom att min V40 Àr gammal (den har enormt mycket körglÀdje för att vara en kombi). Av de hÀr tyckte jag nog minst om Tiguanen faktiskt.

1. Rost
Tack för utförligt svar. Skriver ner listan om blir aktuellt.

FrĂ„gat Ă€garen nyss hur ser ut med kamrem/kamkedja , vet den kostnaden Ă€r inte lattjo 😂💾

Jag Ă€lskar min Saab 90 (1985) 😁 hade lite svĂ„rt att vĂ€nja mig vid att pedalerna satt lite snett först (bara kört gamla Volvos innan) men vande mig vid det fort.

Min Àr ganska törstig i stadskörning, men beror ju pÄ hur jag kör ocksÄ :o landsvÀg sÄ tar den runt 0.6 tror jag det var.

De Àr vÀl ocksÄ vÀldigt stöldbegÀrliga om jag fattat rÀtt?

Ok... jag tycker inte Volvo XC90 Àr "vÀrre" Àn en Touareg... bÄda Àr trevliga bilar. De Àr ju SUV:ar, dvs en kan inte vÀnta sig att de Àr rappa som en sportbil.
Nej, förstĂ„r. Vet inte skulle skriva riktigt förklara vad inte vill ha. Mest styrning att inte ska kĂ€nnas köra en "buss" 😁

Bara kört Volvo XC40 iofs kanske jmf , men den kÀndes mer pansarvagn köra Àn andra bilar jag kört.

Är mer för Volkswagenfamiljen 😁
Ptja, prova till exempel en V70, En V40 och eventuellt en V50 (men just den Àr pÄ ett sÀtt llika mycket en Ford Focus enligt Volvoentusiasterna).
Det du har povat Àr vÀl liksom en mer en SUV.

I ditt lÀge om du inte vill ha Volvo hade jag sneglat mer pÄ de japanska mÀrkena.
Men jag vet inte direkt nÄgot om hÄllbarhet pÄ Volksvagen.

Liknande trÄdar

Utrustning Finns mÄnga dragbilstrÄdar, men de flesta handlar om lÄngt nyare bilar Àn vad som lÀr vara aktuellt för mig nu. SÄ. I dagslÀget Àr jag...
Svar
9
· Visningar
2 340
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Nu finns det en insĂ€ndare pĂ„ Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir nĂ€r det Ă€r fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 842
Senast: ptr
·
Foder & Strö Jeg har en 5-Ärig Pinto, som pÄ grund av skada/skador inte gjort nÄgonting sen inridning i sommras. :( Han Àr ca 1.70 cm och en slank...
Svar
4
· Visningar
967
Utrustning Det Àr bara att erkÀnna. Min 940 Àr för opÄlitlig Àven om jag Àr vÀldigt nöjd med den som dragbil. Men nu Àr det dags att byta bÄde bil...
Svar
0
· Visningar
975
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

• Inkar
  • Nytt namn pĂ„ "Skogsmulle"