J

jennyb

Hej!
Vi har en åker som vi har tänkt att så vall på till våren. Det jag undrar är hur länge man måste vänta innan hästarna kan gå där. Finns det bete redan till sommaren eller måste man vänta ett år? Om man tex skulle så på hösten (om man kan det?) kan man då låta hästarna beta där redan samma sommar?

Hej!

Du bör vänta tills vallen har hunnit växa upp och "rota" sig så den blir tillräckligt stabil att gå på. Det tar rätt länge innan gräset växer upp och först kommer det en _massa_ ogräs. För att gräset någon gång skall få fart och klara sig över ogräset kan man slå av det en par gånger första sommaren (alltså slå av ogräset). Om man har vält vallen efter sådd och sommaren är gynnsam med tillräckligt med regn så är det möjligt att vallen håller något samma höst. Vi kunde släppa hästarna och beta av första hösten men det kan man inte räkna med.

Om du sår på hösten så har sommaren redan varit så då kan dom inte gå där samma sommar :D Men däremot följande sommar.

Tack för hjälpen!

Det var synd att jag inte visste att det gick att så på hösten. Då hade vi kunnat haft hästarna hemma till sommaren. Det var dock någon som sa att det inte gick.

Mvh Jennyb

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 406
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 233
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama