Så trött på hästmänniskor

Sv: Så trött på hästmänniskor

Vi vet inget om TS och jag tycker hon behöver lite pep, hon ska inte känna sig som en dålig hästägaren. Varför skulle ho vara okuning för?
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Om man nu absolut känner att någon behandlar sin häst fel kan man ju gå dit och fråga om de bheöver hjälp, eller skulle vilja höra ens åsikt. Det är bara sjukt när främmande människor kommer fram till en och börjar skälla ut en eller säga vad man får och inte får göra med sin aldeles egna häst!
Så länge inte hästen far illa rent direkt så låt bli att säga din åsikt för du vet inte bakgrunden till vad som pågår, eller något om hästen eller ägaren.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

men alltså, jag blir också så trött på vissa hästmänniskor.
Enligt dom ska man rida bra och minsta fel man gör tkr dom man e dålig o oerfaren och i princip inte borde rida ^o)
men alltså jag då, som t.ex inte är välrdens bästa ryttare, måste jag då ta den jävla skiten och sluta rida bara för att jag inte är tillräckligt erfaren? alla har väl rätt till att hålla på med hästar? vem säger att man förstör hästen om man rider dåligt? Blir bara så trött på det. Känns som om att det bara är duktiga snobb ryttare som får hålla på me hästar.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

men alltså, jag blir också så trött på vissa hästmänniskor.
Enligt dom ska man rida bra och minsta fel man gör tkr dom man e dålig o oerfaren och i princip inte borde rida ^o)
men alltså jag då, som t.ex inte är välrdens bästa ryttare, måste jag då ta den jävla skiten och sluta rida bara för att jag inte är tillräckligt erfaren? alla har väl rätt till att hålla på med hästar? vem säger att man förstör hästen om man rider dåligt? Blir bara så trött på det. Känns som om att det bara är duktiga snobb ryttare som får hålla på me hästar.

Svar till ovanstående men även TS:

...eller så bemöter man kritiken med ett väldigt öppet sinne (och lite baktanke) och säjer: OJJ! Du verkar vara riktigt duktig!!Har du fler tips åt mig på hur jag ska göra?? Och vips så har man smugit till sig en gratis privatlektion. :idea: Eller så har man så småningom jagat bort personen med alla frågor som man kan ställa som "okunnig".

Det jag menar med inlägget är att man kan faktiskt vara smart och utnyttja andras kunskaper och suga åt sig som en svamp om man är villig att åsidosätta sin sårade självkänsla. Visst, somliga "kunniga" borde gå på charmkurs vad gäller att framföra sina åsikter men många gånger kan man lära sig mycket av dem, de är ofta villiga att dela med sig av sin kunskap.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Vet inte om det passar in här men ett citat från Batman-filmen dök upp i minnet.

Unge blivande batman blir räddad efter att ha ramlat ner i en brunn och när pappan bär honom därifrån så tröstar han sin son och frågar "varför faller man? -För att lära sig hur man tar sig upp igen!"

Jag hoppas att TS blir mer förberedd om det skulle hända någon mer gång så att det då får en bättre utgång (och då inte att hon får en ny ovän i bygden..)
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Självklart inte, men vi vet ju inte om TS gör rätt eller inte.

just därför är jag skeptisk till argument som går ut på att "jag känner hästen bäst". Jag känner mina hästar väl, men någon som går förbi kan nog spontant konstatera en rad fel hos mig eller inkonsekvent behandling efter bara någon minuts iakttagelse. Hemmablindhet är en vanlig åkomma som bara utomstående kan råda bot på.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Därför vi vet ju inte vad TS har gjort något fel eller inte. Man vet ju inte ens om den kvinna vet något om hästar. Tycker inte man går in på andras gårdar och kritierar andra om man inte bett om deras åsikt.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Uscha, jag förstår. Blir själv helt galen när folk kritisera en. Blev de härromdagen, som sa att hästen jag skulle köpa inte var passande för mig. Då hon inte ens sätt hästen, fått en beskrivning av den. Eller överhuvudtaget sett mig hantera hästar. hur fan kan man ha förutfattade meningar om det då?

Så förstår dig, men tar inte åt dig.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

skulle vara inressant att se hur hon rider sin häst. broms gas broms gas eller???? inte en person som ä för samling av hästen förstår jag...undra vilken häst som skulle bli förvirrad... och det där "lilla gumman" köret, ursäkta mig men det finns mer kreativa sätt att få en människa att känna sig liten..lite fantasi om jag får be ;)
nää, stå på dig!, hon är tydligen ute och seglar.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Tack så oerhört mycket igen för alla nya kommentarer.
Jag kan inte säja att jag är duktig på hästar. Jag kan faktiskt inte alls så mycket, men jag vet att jag kan min häst. Och jag har lärt mig att läsa honom genom att ta mycket hjälp.

Även fast någon skulle komma fram och fråga mig om jag ville ha tips så är det inte säkert att jag skulle gå med på det. Självklart skulle jag lyssna och ge det ett försök men jag är väldigt rädd om min pålle så jag kanske anser att det rådet inte passar in på mig och min häst.
Ist skulle jag fråga dom hästmänniskorna/min ridlärare som jag litar på runt omkring mig. Jag är en sån som frågar om ALLT och vill lära mig men jag tar bara hjälp utav såna som jag har fortroende för.
För hur vet man om någon är duktig nog? Och jag är nog för feg för att chansa..

Sen vill jag bara tillägga att jag ALDRIG skulle låta någon som jag inte har förtroende för longera eller rida min häst. Framför allt inte en främmande person.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Avskyr när förstå-sej-påare står och glor på en och kommer med oönskade kommentarer.

Detta hände en gång när jag tävlade en lånehäst. Ett lite halvhispigt sto som tidigare knappt lämnat gården hon var född på.
När vi skulle åka hem ville hon inte följa med. Alls. Var hur lugn som helst tills hon skulle gå på transporten. Hon reste sej om och om igen, kastade sej och for runt. Vägrade att överhuvudtaget gå i närheten av transporten. Gissa om vi fick publik. Givetvis glodde de på oss som om vi var värsta hästmisshandlarna. Varför skulle hästen annars trilskas?

Inga problem att lasta tidigare. Stadig transport och bra chaufför. Vi förstod inte varför hon inte ville, men vi tänkte att det var bara att vänta ut henne, man vinner inget på att bråka med hästen. Vi blev erbjudna linor och spö av en "hästkarl", vi hade ju bara träns och ett långt grimmskaft, men tackade nej. Vi kan använda linor på istadiga hästar men så var ju inte fallet med denna dam.

Nu hade vi sån tur att en annan häst från samma gård också var på tävlingen, så vi frågade om vi fick använda honom som "lockbete". Han traskade snällt in i transporten. Innan slutklämmen kanske jag ska berätta en sak om vår transport. Den har dörrar bak och bara en liten liten lemm så hästen måste kliva upp. Vi var tvungna att stänga dörren bakom "lockbetet", så då finns det ju precis plats för en häst att hoppa in. Publiken tittade misstroget på vårt tilltag. Inte en chans att vi skulle få hästen att gå på nu.

Men det var precis vad hon gjorde. Rakt in utan minsta tvekan. Kanske ville hon inte åka utan kompisen, kanske hade hon tröttnat på att stå och tjura... Vem vet?

Men publiken var förstummad!:eek:


"Skrattar bäst som skrattar sist" :devil:
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Tack så oerhört mycket igen för alla nya kommentarer.
Jag kan inte säja att jag är duktig på hästar. Jag kan faktiskt inte alls så mycket, men jag vet att jag kan min häst. Och jag har lärt mig att läsa honom genom att ta mycket hjälp.

Även fast någon skulle komma fram och fråga mig om jag ville ha tips så är det inte säkert att jag skulle gå med på det. Självklart skulle jag lyssna och ge det ett försök men jag är väldigt rädd om min pålle så jag kanske anser att det rådet inte passar in på mig och min häst.
Ist skulle jag fråga dom hästmänniskorna/min ridlärare som jag litar på runt omkring mig. Jag är en sån som frågar om ALLT och vill lära mig men jag tar bara hjälp utav såna som jag har fortroende för.
För hur vet man om någon är duktig nog? Och jag är nog för feg för att chansa..

Sen vill jag bara tillägga att jag ALDRIG skulle låta någon som jag inte har förtroende för longera eller rida min häst. Framför allt inte en främmande person.

:bump::bump:
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Jag känner väl igen mig i din situation! Mitt råd: bry dig inte. Självklart vet du själv vad som är bäst för dig och din ponny.

Dock har jag också samma problem som du. Jag blir förbannad, sen bryter jag ihop. Sen efteråt tänker jag att jag kunde ju ha förklarat varför jag gör si och så, men ändå.. de bara hasplar ur sig något helt utan respekt. De kan väl åtminstone fråga om de nu är så intresserade?
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Krama om dig själv och hästen, jag vet hur de "där" kan vara.
Kram
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Ibland blir jag så himla trött... Du har inte gjort nånting fel!! Det är bara de att vissa människor... Jag blir arg bara jag tänker på dom ibland. Själv har jag virit med om MÅNGA utskällningar, och förstår nästan exakt hur du känner dej..

Skäms inte, låt inte ditt självförtroende sjunka till minus (det skulle sjunka till noll för mej med) bara för en (ursäkta uttalet); jädra kärring kommer och komenterar dig. Jag förstår att du tar åt dej. Men gör inte det! Jag står helt och hållet på den sida, bara så att du vet! Det var ju faktiskt bara tanten som gjorde fel...

Ibland undrar jag hur folk tänker...

// Hanna
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 236
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
530
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 212
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp