Så trött på hästmänniskor

D

diddi

Jag måste bara skriva av mig lite. Förlåt om tråden hamnar fel och om jag har skrivit flummigt och osammanhängande men jag måste få skriva det här annars kommer jag aldrig kunna somna.

Jag skulle longera min ponny idag och det blåste som satan så han var oerhört nervös och stressad. Han blir rädd för något och drar iväg och börjar bocka och stegra. Han går omkull lite lätt och jag tänker naturligtvis att allt är mitt fel. Självförtroendet på noll. Jag kontrollerar att han inte har gjort sig illa och tar mig samman och börjar longera. Jag börjar jobba honom och han lyssnar bra på mig. Självförtroendet byggs snabbt upp tills det ligger på ganska hög nivå. Jag klarar ju av honom, det vet jag ju tänker jag glatt.
Då kommer det en kvinna in på vår gård. Kvinnan har jag pratat med en gång så jag känner henne absolut inte. Min ponny tkr att hon är oerhört läskig och börjar stressa upp sig. Innan det går överstyr så sätter jag igång honom i arbete. Jag minska traven några steg och ökar.
Då hör jag; "Nämen lilla gumman du kan ju inte bromsa honom och smacka på honom samtidigt, han förstår ju ingenting förstår du väl". Hon sätter igång och kritisera mig och frågar om inte min ponny var fullvuxen och inte en unghäst. På VÅR tomt, som hon inte har någon rätt att vara på.
Jag blir helt paff. Stannar hästen och ställer mig bara och tittar på henne. Jag försöker att be henne lugnt och sansat att jag vill att hon går och låter mig träna min häst ifred. Fast självklart så hör hon ju hur arg och förbannad jag är så hon knycker på nacken och går därifrån.
Efter det så är självförtroendet på minus minus minus minus noll och jag bryter ihop som den mes jag är. Ingen ide att fortsätta träna när man bara förstör hästen så jag ställer in hästen i boxen som jag tycker så oerhört synd om eftersom han har en sån dålig ägare.
Jag ringer en kompis som får mig att inse att jag inte är värdelös och jag skäms över mitt utbrott.
Min ponny är en problemponny och kmr alltid att vara men jag har gett honom en chans som jag anser att han förtjänar. Så under ett års tid har jag kämpat och jag tycker att jag har lyckats. Jag kan rida dressyr, hoppa och rida ut. Jag måste vara väldigt konsekvens och kanske inte skoja och busa som alla andra på sina snälla ponnyer men jag har lyckats, enligt min åsikt, med mycket hjälp.

Och varför i helvete måste jag då bry mig om en liten människa som kommer och kritiserar mig och min ponny? Varför kan jag inte bara skita i henne och se det som en extra sporre att visa henne att hon har fel? Är jag för mesig för att hålla på med hästar? Om man inte kan hantera hästmänniskor, kan man inte hantera hästar då?

Tack för att jag fick skriva av mig, vore kul med kommentarer....
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Hästar är mycket enklare att hantera än vissa människor.

Det är bara att inse att vissa inte vet när de ska hålla tyst:grin:

Varför du tog åt dej gissar jag på var för att du inte känner dej 100 bekväm, dels med hästen (det var ju lite jobbigt innan när han gick omkull och det) och dels så blir man ju både fundersam och irriterad när någon helt plötsligt står på en egen mark och säger till en vad man ska och inte ska göra:eek:

Det finns folk till allt och det är bara att försöka ignorera dem som inte har alla hemma:angel:

Så skit i henne och lyssna på din kompis istället;)
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Hästar är mycket enklare att hantera än vissa människor.

Det är bara att inse att vissa inte vet när de ska hålla tyst:grin:

Varför du tog åt dej gissar jag på var för att du inte känner dej 100 bekväm, dels med hästen (det var ju lite jobbigt innan när han gick omkull och det) och dels så blir man ju både fundersam och irriterad när någon helt plötsligt står på en egen mark och säger till en vad man ska och inte ska göra:eek:

Det finns folk till allt och det är bara att försöka ignorera dem som inte har alla hemma:angel:

Så skit i henne och lyssna på din kompis istället;)

Ja, du har helt rätt. Vissa människor är helt kränslösa. :crazy:
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Det finns folk till allt och det är bara att försöka ignorera dem som inte har alla hemma:angel:

Tja om ts inte känner kvinnan ifråga vet hon ju inte vad hon kan. Det kan ju lika gärna vara någon som är betydligt duktigare än TS, som att det är någon som inte begriper sig på hästar alls.

Jag har ibland varit oerhört frestad att blanda mig i när jag ser folk som uppenbarligen bär sig helt tossigt åt med sin häst. Oftast låter jag bli att kommentera, men ibland kan man inte stå bredvid och se på.... ( Nu menar jag inte att det var ett tossogt "fel" det TS gjorde inte alls..)

Nu har jag visserligen haft egna hästar i mer än 30 år och ridit i snart 40 år, så jag har ju litetgrand att luta mig tillbaka på om och när jag kommenterar.

Senast jag var mycket frestad var på en gräsplan i Höllviken precis utanför vikingabyn... där ett par tonåringar hetsade runt en stackars häst över ett hinder.... de på marken hejade på och tjejen uppe i sadeln i princip sysslade med att rycka sönder hästen i munnen med antingen en pelhamstång eller ett jaktkandar. ( Litet svårt att se exakt vilket bett det var när man står en bit ifrån).

Det var den sortens flängridning som på mycket kort tid förstör en redan känslig och litet het häst totalt. Jag var nära att bara gå dit och dra ner tjejen som red från hästen och ge dom en fruktansvärd utskällning!

Det dom sysslade med var på gränsen till djurplågeri....och riktigt dålig ridning.

Nu hade jag folk som skulle med i bilen till Malmö för att inte missa anslutande tåg, så jag var tvungen att hoppa i bilen och köra....

( Hoppas de hänger här på buke och känner igen sig och skäms! Det var sista dagen på vikingamarknaden dvs söndagen nu i somras..... och rätt sent på eftermiddagen.)

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Så trött på hästmänniskor

Och varför i helvete måste jag då bry mig om en liten människa som kommer och kritiserar mig och min ponny? Varför kan jag inte bara skita i henne och se det som en extra sporre att visa henne att hon har fel? Är jag för mesig för att hålla på med hästar? Om man inte kan hantera hästmänniskor, kan man inte hantera hästar då?

Du måste ju inte bry dig, men det gör du ju.....

/KT
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Och varför i helvete måste jag då bry mig om en liten människa som kommer och kritiserar mig och min ponny? Varför kan jag inte bara skita i henne och se det som en extra sporre att visa henne att hon har fel? Är jag för mesig för att hålla på med hästar? Om man inte kan hantera hästmänniskor, kan man inte hantera hästar då?

Varför gör du en så enormt stor grej av det hela? Om hästen förstår dina signaler - fine. Men det kan ju också vara så att hon har en poäng, att du både ber om drivning och håller tillbaka samtidigt. Jag vet inte, för jag var inte där. Hursomhelst - hantera det konstruktivt. Ingen är väl perfekt, men man måste väl kunna ta en kommentar utan att bryta ihop? Det är väl knappast så att man antingen är ett geni, eller totalt värdelös. Det finns gråskalor...
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

usch, ja bröt också ihop för ett tag sedan, när ja ledde in min medryttar häst, han fick bara flippen, helt galen och stegra och höll på, ja tappade kontrollen över situationen därav blev ja mer och mer osäker, sedan blev ja ledsen.. de slet på mig, jag skämdes. men efter ett fall blir man starkare när man har rest sig igen. Alla är vi människor och som Hiddeous säger det finns gråskalor, jag tycker det är starkt av dig och jobba med din ponny, kämpa på :)
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Om kvinnan verkligen ville hjälpa så hade jag nog blivit glad om jag var i din situation men kommentaren "lilla gumman" säger för mig att personen bara är ute efter att trycka ned en som person. Och det är klart man mår dåligt av det, att det finns personer som vill få en att må dåligt. Sedan kanske du har en stark känsla av integritet som blev förstörd när en okänd människa stövlar in på din tomt och ska bestämma.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Jag själv en som verkligen biter mig själv i tungan.
Jag ser ofta väldigt dålig ridning, inte pga okunskap utan pga oförståelse för hästen. Eller ren prestations ridning.

Jag har många gånger bara velat gå dit. slita av personen från hästen & ge den en omgång.

Men jag vet inte den fullständiga anledingen till varför personen beteer sig på det viset just då. Kan ha en allänt dålig dag & det går ut över hästen (då borde man inte rida alls den dagen)
Eller så har man helt enkelt lessnat på hästens dumheter & beslutar sig för att ta tag i saken (vilket kan se enormt illa ut)

Istället vänder jag mig om & gråter inombords, knyter nävarna & biter ihop. Jag kan inte som främmande perosn gå in & stoppa, det kommer inte att sluta ändå.

Men ser jag någon uppenbart misshandlar sin häst så kommer dom ångra grovt om jag får syn på det.

Jag har besservissers som kritiserar min ridning, det jag gör tar längre tid än "vanligt", men jag har hästar som kommer när jag ropar, besservisserna får jaga sina hästar.

Sålänge dom kommer till mig & vill vara med mig så borde det jag gör vara rätt för oss även det kommer ta 10 år till innan vi kommer att tävla.

Skit i tanten, hade hon verkligen ansett du gjort fel eller haft alla rätt innanför pannbenet kunde hon hjälpt & visat dig, istället för att "lilla gumma dig".
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Hej!
förstår din frustration.

jag kan ju givetvis inte uttala mig huruvida du gjorde rätt eller fel med din ponny eller om "tanten" hade belägg för att ge dig råd/kritik eller inte, det jag, som ovanstående, reagerar på är hennes sätt att bara klampa in på din "privata sfär", på din gård och på ett nedlåtande och översittande sätt berätta för dig hur du ska göra utan att veta någon bakgrundsfakta eller ens känna dig.

verkligt goda råd och kunskaper (även oväkomna)från mer erfarna personer uppskattas alltid i efterhand, även om det känns surt just när man får dom, men du känner dig enbart kränkt och dålig och det tyder på att tanten ifråga är både socialt och pedagogiskt obegåvad och alltså borde hålla sina råd för sig själv.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Tack så mycket för alla svar och för alla snälla kommentarer. Det betyder jättemycket för mig. :D

Oavsett hur duktig personen än är så har den bara sett mig och hästen i en halv minut. Jag har kämpat med min häst i ett år. Jag tror inte att man kan se om ägaren gör fel igenom att se en så kort stund. Det kan ha varit en tillrättavisning, vad som helts och det spelar ingen roll hur duktig man är, tror jag. Som någon klok skrev, Man känner sin häst bäst. Om jag bett om råd skulle jag nog inte reagerat som jag gjorde. Och om jag nu gjorde något fel så skulle jag ändå aldrig komma in oinbjuden och börja kritisera någon. Det finns bara inte.
Sedan är det en annan sak om ryttaren verkligen plågar hästen genom att hetsa den osv som några av er har berättat. Då kan jag fatta att man går emellan.
Jag reagerade nog mer på hennes tonfall tror jag, just "lilla gumman", HATAR jag när någon kallar mig eftersom det i mina öron är så nedlåtande. Sedan så har jag nog fått höra lite för mycket skit sedan jag skaffade min ponny så jag är väl lite överkänslig.

Ang. att jag inte behöver bry mej så kan jag inte rå för det. Jag bryr mig oerhört mycket vad andra tycker och tänker. Andras åsikter är väldigt viktiga för mig och jag kan inte bara att skita i det.
Tack igen! :)
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Hon har absolut ingen rätt att bara knata in på din gård hur som helst, och låt hennes kommentarer gå in genom ena örat och ut genom det andra, eftersom hon inte alls känner din ponny, och inget vet om hur han skall behandlas/arbetas, för att kunna fungera optimalt!
Besserwissrar finns överallt, som kan allt, vet allt osv. de skall hållas kort!
Jag skulle ha låtit kvinnan försöka själv, om jag inte vore så rädd om min häst, så skulle hon fått misslyckats rejält:devil:
Lita på dej själv, du har kommit långt med din ponny och känner honom väl! Du är bra!
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Du känner din ponny bäst ! Hon har ingen rätt att gå in på din gård och börja kritisera dig. Skit i den surtanten, du känner dig häst.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

varför sa du inte bara till henne," visa hur du gör om det är bättre?"
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Du känner din ponny bäst ! Hon har ingen rätt att gå in på din gård och börja kritisera dig. Skit i den surtanten, du känner dig häst.

Jag tycker också att det är fräckt att klampa in på andras gårdar, men jag tycker inte att argumentet "du känner din ponny bäst" är särskilt bra. Många, många människor som håller på med hästar är okunniga, inkonsekventa och somliga till och med brutala. Alla behöver ta hjälp av andra. Om TS har koll på läget vet vi faktiskt inte, även om det tycks som att tanten hade vissa översittarfasoner för sig.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

lite OT men om du skulle se mig rida och säga ngt att "du, jag har ett tips. Gör såhär" skulle jag bli superglad! Jag rider som en kratta och jag uppskattar om folk ger mig tips, inte bara "fan va kass du är" utan HUR jag ska göra istället.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

"du, jag har ett tips. Gör såhär" QUOTE]

Ja, det är väl ett bra sätt att göra på dvs fråga personen först om den vill ha tips. Jag tror att de flesta är intresserade av att lyssna om åsikterna framförs på ett schysst och inbjudande sätt istället för att "lilla gumma" någon.

Jag kan förstå hur TS känner sig för jag har hamnat i en liknande situation. Har precis börjat rida i en ny grupp på ridskolan och det finns en riktig besserwisser i gruppen som minsann ska tala om för mig hur jag ska rida min häst varje gång vi möts på ridbanan. Suck!
Har som tur är en mycket bra ridlärare, som jag tycker är fantastisk, så redan efter två lektioner börjar saker och ting falla på plats. Besserwissern kom fram till mig efter lektion nr 2 och säger:
-Det gick ju riktigt bra för dig idag! med ett förvånat tonfall varpå jag inte kunde låta bli att svara: Jo, jag försöker ju lyssna på ridläraren och ta till mig det hon säger.
Av någon anledning tror jag inte att vi kommer bli bästisar men jag ska vara öppen i sinnet och så får vi se vad som händer:D.
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Samma fråga ställer jag mig också ibland. Va f-n bryr jag mig för ? Oftast försöker jag ruska det av mig men så nån gång rinner det över o jag regreerar till en barnunge o kastar ur mig det absolut fulaste jag kan komma på. Det värsta är att det känns bra att ibland få säga saker som exp Skit i det du kärringjävel.:devil:
 
Sv: Så trött på hästmänniskor

Förstår precis... Nu råkar det vara så att det är få som någonsin vågat säga något om min ridning eller hur jag hanterar någon häst. Men jag tar också alldeles för hårt på fel kommentarer och kritik.

Nästa gång det händer, säg bara Okej okej och fortsätt sen som du gjorde tidigare.

Det är väl bara att träna på att inte ta åt sig av elak och onödig kritik för att istället lära sig att ta åt sig dubbelt så mycket av det bra!

Men visst är det bra om man sen kan försöka tänka efter och fundera på vad människan egentligen ville.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 236
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
530
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 210
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp