Så ska man bli med katter

Livssituation

Trådstartare
Japp! Ikväll hämtar sambon två perser katter på två och fyra år. Ägarna separerade och kunde inte ha kvar dom så de skulle egentligen avlivas. Jag har lite funderingar på försäkringarna på dom. De andra avslutade försäkringarna dr hade pga att de va inställda på att dom skulle avliva de små rackarna. Hur är enklast/bäst att göra? Ringa samma försäkringsbolag och täcknabdom där igen eller täckna nytt? Vilka är bättre än andra? Är inte så 'insatt i det här nämligen. Uppskatta all hjälp jag kan få!

rivet från mobil
 
Sv: Så ska man bli med katter

Om du lyckas starta upp försäkringarna igen (kan gå bra beroende på hur länge de varit utan) så brukar det vara ett bra alternativ. Det är många försäkringar som gör undantag för tex tänder (om det ens ersätts från början) om man nytecknar på vuxna katter.

Personligen är jag väldigt nöjd med agria. Visserligen dyra, men till skillnad från andra bolag sänker de inte försäkringsbeloppet när katten blir äldre (och det är ju som galen unge och som åldrande försäkringen behövs som mest.)
 
Sv: Så ska man bli med katter

Finns det något bolag som täcker FORL? Min ena katt hade ju det, jag hade Agria och fick betala själv - och jag trodde att det var lika för alla.

Om jag skaffade katt nu så skulle jag isåfall välja det bolag som täcker FORL. Sjukdomen är ju så vanlig.
 
Sv: Så ska man bli med katter

Tack för svar!
Har nu fått hem katterna och stackars vad de såg ut. Inte en enda tovfri fläck på hela kroppen och klorna var så långa att de knappt kunde gå på mattan. De har haft Agria innan så får ringa dem och kolla om det går då.

Knapp.

Ena katten har jättemycket mjäll. finns det något speciellt schampo man kan köpa eller är det veterinären som gäller?
 
Sv: Så ska man bli med katter

Jag tror att IF täcker FORL, men jag skulle inte välja IF pga. att jag allmänt anser att de har sådär villkor och rätt många har haft krångel med dem.
 
Sv: Så ska man bli med katter

Det går att använda Fungoral på katten, men man måste ju gå till kärnan med vad det är som orsakar mjällen. Det kan vara mjällkvalster eller någon mildare näringsbrist men du kan ju börja med att tvätta med Fungoral. Se bara till att fixa något bra balsam som passar för perserkatter, de kan ju kräva en del i pälsvård så vill du undvika tovor i framtiden är det väl lika bra att försöka få det bra från början.
 
Sv: Så ska man bli med katter

Tack för tipset!
Jag misstänker att den har fått mjäll pga sina groteska tovor men de kanske inte få mjäll pga det? Jag får testa ditt tips sen ser om det bli bättre helt enkelt :)
 
Sv: Så ska man bli med katter

Finns det något bolag som täcker FORL? Min ena katt hade ju det, jag hade Agria och fick betala själv - och jag trodde att det var lika för alla.

Om jag skaffade katt nu så skulle jag isåfall välja det bolag som täcker FORL. Sjukdomen är ju så vanlig.

Just FORL är väl klurigt, men även andra tandproblem faller utanför försäkringsskyddet på många försäkringar.
 
Sv: Så ska man bli med katter

Tack för tipset!
Jag misstänker att den har fått mjäll pga sina groteska tovor men de kanske inte få mjäll pga det? Jag får testa ditt tips sen ser om det bli bättre helt enkelt :)

Jo, tovor och dåligt underhållen päls kan ge enorma mängder mjäll. Få dem nerrakade och börja om är mitt tips. En perser blir mycket mer lättskött om den badas regelbundet, då räcker det ofta med borstning någon gång i veckan.
 
Sv: Så ska man bli med katter

Tack så jättemycket för all tips och hjälp. Ska se till att få dem rakade på en gång :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 806
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 951
Senast: Asko
·
Hemmet Jag har Trygg hansa som försäkringsbolag. När man nyttjar skadedjursbekämpningen på sin försäkring så kommer man till ett annat bolag, i...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: dpmatte
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp