Så nu börjar fölen komma,,hur många har fått föl som ni inte vetat om?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ettben
  • Startdatum Startdatum
E

ettben

Vi köpte C-ponny ,en Holland import för nästan 2 veckor sedan,som visserligen varit i sverige sedan förra året nångång...

Stoet sattes igång i ridningen eftersom hon stått en hel del under vintern,,hon var dåligt musklad och hade en "hängmage", eftersom ägaren tvärsäkert sett henne brunsta ordentligt flera gånger,slog jag bort ev misstankar på dräktighet. Ringde min vet som sa att hon har förmodligen mask,på min beskrivning om hur stoet såg ut i kroppen.

Så sent som i förrgår reds hon och igår fm gick helt plötsligt ett föl brevid henne i hagen.... PANIK !!!:eek:

Tänk om den var född för tidigt, tänk om stoets bantning hos förra ägaren ställt till dem med nått ......tänk om ,,tänk om....

men allt löpte väl och fölet ,ett sto som diar som hon ska och tur i allt är väl att mamman uppenbarligen haft föl innan,hon visste precis vad hon skulle göra!

Men visst måste det finnas fler än vi som fått tillökning utan att veta om nått?

Sv: Så nu börjar fölen komma,,hur många har fått föl som ni inte vetat om?

Många ston vet precis vad de ska göra utan att haft föl tidigare :)

Skönt att allt gick bra iaf.

Vilken överaskning! Skönt att allt gått bra :)

Min har inte fått ännu men ska ha inom 1 månad;) Impoterade henne från Finland i April och skulle då ha henne som kommande dressyrhäst. Oj sa jag efter 2 veckor när fölis sparkar som tusan. Bokade vet och han konstaterade att det var en liten där inne;)
http://www.youtube.com/watch?v=4LuYiiVoFpA

30817481.jpg

När hon kom till mig:
30749431.jpg

Nyaste bilden på henne. Taget konstigt så hon ser jätte hög ut bak;)
31039711.jpg

Delvis KL
Lite lustigt att nästan alla oväntade dräktigheter är på importerade ston. Så för den som köper ett sto på import verkar det vara väldigt viktigt att göra dräktihetsundersökning.

Delvis KL
Lite lustigt att nästan alla oväntade dräktigheter är på importerade ston. Så för den som köper ett sto på import verkar det vara väldigt viktigt att göra dräktihetsundersökning.

Mitt sto vetbesiktades och jag ansåg att vet borde ha märkt att hon var dräktig!
Men tydligen så gjorde h*n inte det:/ Speciellt som hon kom till mig i April och alltså var ganska långt gången. Det tog ju inte mig 2 veckor att lista ut att hon var dräktig och då har jag bara haft 1 dräktigt sto.

Förra ägarna blev väldigt förvånade när jag berättade att hon var dräktig. Trots att hon faktiskt gått med en då 1:årig hingst hela sommaren...

Jotack, inte helt ovanligt att människor man trodde visste bättre (= lång hästvana) inte tror att ettåriga hingstar kan betäcka och få ett sto dräktigt...i värsta fall tror man inte att en tvåårshingst kan. :devil:

Det är nog för att de går igenom så många handlare på vägen.

*KL*

Jag har köpt ett tinkersto från en handlare, som jag sålde till en handlare i Sverige som sedan sålde stoet till en ridskola. Jag köpte henne i augusti. I april ringer den svenske handlaren till mig och säger att ridskolan tyckte att stoet var lite slött och hade haft veterinären ute som lyssnade på hjärtat, men sedan av någon underlig anledning kom fram till att hon var dräktig, trots att hon inte alls var speciellt fet. Jag ringer till handlaren jag köpte hästen av och är jättearg, varpå han blir jättearg också eftersom han känner sig lurad av de personerna som han köpte stoet av. Sen sansar vi oss båda två och inser att ingen större skada är skedd och att ridskolan fick två för priset av en. ;)

Jag känner en tjej som jag tävlade med som red ett stort skimmelsto. Vi tävlade 1 meter och 1.10 meter på söndagen och på måndagsmorgonen stod det ett hingstföl i boxen när hon kom ut i stallet. :crazy: Ägaren hade ägt stoet i 5 år och hade ingen aning. Ingen hingst hade varit i närheten av stoet heller.......grannen hade dock en connemara-hingst som gick några hundra meter bort. Det visade sig med DNA-prov att det var Connemara-hingsten som var pappan. De har trästaket i hagarna, så han har antagligen hoppat in och sedan hoppat ur igen. Jobbigt när man bor hästtätt. ;)

Jotack, inte helt ovanligt att människor man trodde visste bättre (= lång hästvana) inte tror att ettåriga hingstar kan betäcka och få ett sto dräktigt...i värsta fall tror man inte att en tvåårshingst kan. :devil:

Ja det fattar ju till och med ett pundhuvud;) Hade jag vetat att hon gått med hingst hela sommaren hade jag ju bett vet komma extra noga. Men inget jag visste:/ Men nu kommer det ett föl och jag får skjuta upp ridningen ett år ist!

Var in i din tråd och läste,, :D
du har illafall chans att få papper på din fölis när DNA ect är klart... vi vet INGET om vem som är pappa till vår lilla fölis..:confused:
Vi är jätteglada att allt gått bra och hon diar ordentligt, men nyfiken är jag allt på vad som ligger bakom i linjerna...Vet ju inte ens vilken storlek det blir...

:)Köpte för fyra år sedan ett Welsh cobsto som jag hade vet ute två dagar innan hon fölade och vaxinerade henne såg inte att hon var dräktig, gamla ägaren talade om att hon gått med welsh hingst när hon kastade föl året innan en månad innan beräknad fölning, men direkt delat på dem, nu har jag ett welsh cob sto på tre år med full stam pappa 129 cm och mamma 148 cm avkomman ca 144 cm i dag.

Oj, vilket ståtligt och fint föl du fick!

Jag tycker ditt föl ser helt fantastiskt ut! Men sen så är ditt sto himla fint också. Ska du sälja avkomman?

Tack alla. Ja, han ä en liten snygging och charmgris. Mest troligt är att jag säljer honom, då jag inte kommer att ha tid med 2 unga hästar (stoet är bara 3 år)
Men om jag vinner på lotto vill jag gärna ha kvar honom och låta någon annan rida, för att se vad de kan bli.....
Uppdaterar med en bild från i går, när det släpptes på bete.

Ahh, underbar bild, visst är det så härligt med friska fina föl!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 411
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 453
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 886
Senast: Dorinda
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 129
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka