Nu ska jag göra en Dreamer
*
*Jag är INTE emot NH som grundfilosofi(även jag har tjatat om det miljoner ggr)
Nej, att du är mäkta intresserad har vi förstått, du är väl i det närmaste den mest frekventerade användaren härinne
Jag ifrågasätter en del metoder som jag INTE kan acceptera i min hantering, då bl a rundcorall, hobbling ,läggning är de extrema sakerna
Ifrågasättande är bra, man ska aldrig köpa nåt rakt av utan att fundera ordentligt. Det är heller inte fel att ompröva sina inrutade rutiner emellanåt. Jag kan förändras, hästen kan förändras etc. Att jobba i rundkorall tycker jag är helt ok och för mig har det varit ett bra sätt att skapa kontakt med hästen, nu har jag ingen egen korall utan flåsade mest runt i hagen men för mig känns det inte heller rundkorallen som en extrem metod. Jag brukar ibland låna en korall där jag köpte Kokopelli. Jag använde den mycket under inridningsfasen.
Det där hobblingsprazzlet har jag dålig koll på, men jag ska ta reda på mer….. Läggning kan antagligen vara fruktansvärt extremt men det behöver väl inte vara det? Jag och Kokopelli tränar på det. Vi är snart nere i en skaplig bugning men mitt mål är att han ska kunna lägga sig ned på kommando. Det är svårt tycker jag och tar TID och det går åt en jävla massa morötter
Vi får väl se hur det går om ett par år eller så....
*Jag ifrågasätter även den hårda diciplin med uppmärksamma hästar ni tycks ha
Mina hästar är lediga ungefär 22 timmar om dygnet, de äter, skiter, sover och busar i hagen ( med varandra eller med mig) . Ca 2 timmar om dygnet (en del dar har de ledigt i 24 timmar) är de "i arbete" och då förväntar jag mig deras fulla uppmärksamhet. Inget trams och fjams tolereras då, om jag begär då att de ska stå still på precis DEN fläcken då ska de göra det, begär jag att de ska trava, stanna, vända eller vad det är så ska de göra det. Ja, under dessa arbetspass är de tjänare och jag är deras herre. Jag anser att det är ett fullt rimligt krav med tanke på den service de får resterande tid. De lever i det närmaste som kejsare och kejsarinna med en privat anställd tjänare (jag
) all övrig tid. Städning, matlagning med näringskontroll, klädvård, fotvård, frisör, massage och eget bankkonto
......
Själv är jag i arbete minst 8 timmar om dygnet dels som anställd i ett företag och dels är det då jag som är tjänare och hästarna herrar och det klarar jag trots att det kräver en hel del disciplin och uppmärksamhet från min sida...... Sådan herre sådan hund……
*Jag behöver inte den diciplinen på mina hästar då dom fungerar utmärkt iallafall, utan varken repgrimma, kättingar och all vad det heter..
Va bra! Då kan du väl ha dina lite halvdiciplinerade då om du tycker det är tillräckligt för dig.
Själv vill jag ha superlydiga hästar som snabbt tar kommando och fattar vad jag vill. Jag gillar när de är disciplinerade, lydiga och arbetsvilliga. Jag vill att de ska lära sig att vända på en femöring om jag viftar med öronen (om det är det jag försöker lära dom) För mig hänger nämligen detta ihop, jag tycker det är kul att finslipa och putsa på våra kunskaper. Jag upplever dessutom att hästarna också tycker det är kul eftersom de alltid kommer i hagen när jag ropar och nästan slåss i om vem som ska få sticka näsan i den ”hemska” :smirk: repgrimman. Ta mej! Ta mej! Ta mej! Igår tömkörde jag stoet (jag är usel på tömkörning men vi testade lite på skoj) och vallacken var som galen för han vill VARA MED!!! Jag fick ideligen fösa iväg honom så han inte skulle trassla in sig i linorna och bli hobblad av misstag.
Och behöver och behöver? Repgrimma är en smidig grimma och ett bra hjälpmedel precis som vilken grimma som helst.
Vad använder du om jag får fråga. Kör du hästar utan sele? Leder du dom i sytråd eller trollar du med knäna? Det spelar väl ingen roll om grimman är i nylon, läder eller rep? Grejen är väl hur det används?
Kättingar??? Kä?
Det har jag inte sett användas varken på clinic eller i nån av alla mina NH-BÖCKER
Fast jag ger mig fan på att om jag nu använde en grimma i kätting skulle de glatt trä nosen i den eftersom jag vet att hantera den. Hellre mig i änden på en kätting än ett pucko i änden på en lädergrimma om du fattar vad jag menar? (OBS! Detta är INTE riktat till dig, bäst att vara tydlig med det)
Målsättningen i NH är annars att använda så LITE hjälpmedel som möjligt. Nu tömkör jag med tömmar, drömmen är ju att ”tömköra” utan tömmar, att det ska fungera ändå.
Trav gillar jag skarpt! Fast om man ska vara ärlig inte är väl utrustningen nån skola i naturlighet direkt. Den där uppcheckningen är inte nåt finlir i precis? Men jag vet ju varför man använder det......
*Jag accepterar dåligt att bli utsedd som en idiot för att jag gör detta....därför svarar jag
Alltså har du problem? Vem tycker du är idiot!? Inte jag i alla fall. Det är oftast du själv som uttalar detta mantra om dig själv hela tiden.
Däremot tycker jag du är märkvärdigt tjurskallig.... du stöter och blöter och jag får nog också för mig att du som Dreamer säger söker nån slags bekräftelse? Att du är BRA Martha och DU kan hantera hästar. Vi tror dig.. Ingen tycker du är en idiot, Martha, jag lovar.....vi tycker bara du är lite.. hm?....lite...trög
Vi förklarar och förklarar men det är som om du vill klämma till vissa av oss? Ingen ska komma och tro att de är nåt för du vet minsann hur det ligger till eller kan man ana en tvekan nånstans? Tänk om det är så att du faktiskt HAR missat nåt, fast du vet inte riktig vad det är? Det KAN ju faktiskt vara så ….
*HAR du sett en häst som tittar så innerligt in i dina ögon att man nästan skäms över att vara människa, det är få hästar som har den "människoblicken" men dom finns....OM du har sett dessa hästars ögon.....HUR kan man då tvinga in dom i en t ex corall för att be om deras underkastelse??
JAG skulle skämmas ögonen ur mig , och jag inbillar mig att respekten mellan djur o människa i det läget är allt annat än äkta....DÄRFÖR är det en hädelse för mig att tro att jag skulle vara nån förmer än de djur jag jobbar med daglig dags..
JA DET HAR JAG.
fast jag tycker att alla hästar har den blicken och inte några få.
Jo, man undrar ju ibland vilka friheter man har rätt att ta sig mot dessa stolta, vackra djur? Nu ser väl inte jag en rundkorall med nån större fasa än att spänna fast dom i en sele, sätta dom framför en liten tvåhjulig vagn och köra runt, runt på en SUPERSTOR rund cirkel (läs travbana) och springa i en mellangångart som heter TRAV
för att nämna något menar jag.
Jag lovar dig, Martha att jag kan se in i mina hästars ögon efter ett arbetspass i korallen (som jag inte har, men OM jag hade) utan att skämmas det minsta. Du har alltså rätt, du inbillar dig med andra ord en del saker angående det där….
JAG tycker det är hemskt....och hobbling o läggning av en häst är helt otänkbart i min värld......
Man ska inte stressa och plåga hästar! That´s it! Det är min fulla övertyglse.
Eftersom jag kan relativt lite om läggning och hobbling ska jag dock ta reda på mer......Varför? Finns det olika sätt? KAN det försvaras i något sammanhang och i så fall varför? Jag blir ju lite fundersam eftersom du ser min högst humana rundkorallträning som extrem
*Det är inte bara jag som "bråkar" härinne....det krävs mer än en för att träta....
Jepp, it takes two for a tango. Jag kan också träta speciellt om jag anstränger mig.
*Sen förstår jag ärligt inte varför det blir tjafs...kan inte NH vara "vanligt" också??
Tyvärr, Martha! Det måste bli tjafs. För hur gärna du än vill sätta epitetet NH på ”vanlig” hantering dvs det vi VANLIGTVIS ser på ridskolor och i flesta trav, hopp och galoppsammanhang så är det INTE samma sak. Nu kanske just du inte är speciellt ”vanlig” i den meningen? Jag betvivlar
du är nog rätt ovanlig….. Men jag vill inte sätta några som helst likheter mellan NH och ”vanlig”. Möjligen mellan NH och ”ovanlig”! Det ligger nog närmare sanningen?
Personligen föredrar jag i alla fall den NH jag kommit i kontakt med under de sista sju-åtta åren av mina trettio verksamma hästår. Det var väl ok på ridskolan men så här i efterhand kan jag bara beklaga att jag inte fick ta del av detta tidigare. Jag är låååångt ifrån fullärd, jag kan dock inte tänka mig att gå tillbaka till ”vanlig” ridning och hantering (men jag skulle kunna tänka mig att köra lite trav
) . Sedan har jag personligen givetvis en massa olater kvar från mitt tidigare liv….
*Sen måste även du erkänna att det finns en hel del korkade sk NH hanteringar härinne...
Ja, alla kan ju inte vara lika bra som jag
* Och OM jag nu kan t ex lasta mina hästar på "Inte NH" vis helt okomplicerat och det inte tar flera månader....är inte det bra då
...eller måste det ta flera månader för att det bara ska vara så???
Här har vi det igen… fiskandet efter bekräftelse….Jo, Martha det är JÄTTEBRA och du är JÄTTEDUKTIG!
Du är definitivt "ovanlig"!
Frid Kokopelli Mana