Så naturligt som möjligt

dravel och vad det nu var, asså, du vet väl vad du själv skriver hoppas jag ? :confused:

Undrar vad mina hästar skulle göra då jag slår klacksparkar helt plötsligt och ropar IIIIHHHHAAAA..
ja DET låter ju som verkligt BRA relationer till hästhantering, hur många av dina vänner tycker egentligen det? :confused:

Det är inte bara jag som "bråkar" härinne....det krävs mer än en för att träta....
Vilket innebär att åtminstånde EN erkänner att hon bråkar härinne :idea:

Allmänt låg klass på den här tråden, bottennappet har nog martha tagit, hon brukar vara bättre i andra sammanhang.

Hur var det nu med ursprungsfrågan, varför använder man rundcorall? Som jag har uppfattat det så är det för att innercirkeln där människan går har mindre omkrets än yttercirkeln där hästen går. Det blir inte naturligare än så, människan och hästen är olika snabba.

Klarar man upp det går det bra att träna utan corall, t.ex. på ett gärde eller i ett ridhus eller på nåt annat trevligt ställe. Varför man tränar är en annan fråga som inte ställdes här.

Själsdöda hästar kan man förvisso se ibland hos s.k. NH-folk, men det kan man se hos varje annat slags hästfolk också. För glada och nyfikna hästar gäller samma sak, dom finns lite här och där.

Repviftande nybörjare kanske inte är helt bäst på att få till en svår häst, till en början. Skillnaden, som jag ser det, är att de som följer NH-vägen kanske kommer fram till slut, de som inte tror på den vägen och väljer en annan väg kommer naturligtvis aldrig fram. Kanhända kommer dom till något annat bra ställe, eller ett dåligt. Inte mycket idé att skjuta på resande längs de olika vägarna.

Så, när man står där uppe i Värmland och ropar: "Vad är det för bra med Östergötland?" jaaaa, finns det nåt svar? kan väl vara bra eller dåligt båda två, på olika sätt. Det finns säkert både skitar och bra folk på båda ställena. :cool:

För att det fungerar bra när man vet hur man gör!
Alla metoder går ju ut på samma sak väl?? Att få hästen positiv och trygg. När hästen byter ägare har den ju sitt grundlynne och är SJÄLVKLART utbildad på ett sätt att ALLA kan använda den, såväl elitryttare inom vilken disciplin som helst, som ett litet barn. Detta borde ju vara en självklarhet för alla hästtränare.
Och vad det gäller hingstar anser jag att de är de mest lojala och säkra hästarna av alla kön. Självklart skall de kunna forsla hem en skadad människa från skogen etc.
Corallen är för mig ett hjälpmedel för att få hästen lyhörd på mitt kroppsspråk bl. a. så att man aldrig ska behöva skrika eller ryta åt en häst, sånt är det värsta jag vet!!
Jag jobbar dom hellre lösa i en corall än att koppla dem till en lina. Men, som sagt, alla blir saliga på sin fason, så länge man inte skadar hästen fysiskt eller psykiskt utan alltid håller deras motivation på topp. Ingen har väl rätt och ingen har väl fel. Ibland måste man acceptera att man inte förstår vad man ska ha saker till.

Det som några skriver här är så självklart, t.e.x. unghästlastningen, hingsthållningen (våra hingstar går alltid i flock, oavsett ålder). Det känns som att de flesta är överens om resultatet, det är bara vägen dit..
Tänk om man kunde reflektera över varandras metoder och redskap istället för att göra påhopp. Det skulle bli så mycket trevligare då.
Min häst är mitt redskap.

Ett IIIHAAA är väl ungefär lika med att dra presseningar o dyligt kring hästar.... :confused:
Mina hästar är glada hästar, dom vet att vadsomhelst kan hända....ang mina vänner så är det ingen än som protesterat....Är det fel att vara spontan??? Jag kan kanske tala om mer vad jag gör med mina hästar, och du är välkommen att besöka mina felhanterade hästar om du har lust.

Det är väl inte dåligt att NÅN erkänner :confused:

I vilka sammanhang är jag bra då....96 inlägg, du har antingen bytt nick , eller så är du oerhört uppmärksam.

Kanske just DU kan tala om vad det är för fel på min hantering av hästar...Ännu har jag inte fått nåt svar på detta... :angel:

Ett IIIHAAA är väl ungefär lika med att dra presseningar o dyligt kring hästar
nej det tycker jag inte alls att det är

Är det fel att vara spontan???
inte allmänt sett, kan vara rätt trevligt, men kanske fel med hästar, tycker jag. Beror på hästen, och hur spontan man blir, klackar i hästar tillsammans med vrål är väl lite över gränsen, men det går alldeles säkert att träna enskilda hästar att tolerera det också. Några här hemma klarar det men långtifrån alla. En del klarar inte ens ljudet av en pressenning.

välkommen att besöka mina felhanterade hästar om du har lust
varför skulle jag besöka dina felhanterade hästar? Eller, det skulle säkert vara bra för mig, jag gillar att lära mig. I så fall vill jag gärna titta på dina rätt hanterade hästar också, då lär jag mig ännu mer. Kontraster är alltid bra, då ser man även små skillnader. Dessutom gillar jag att samla på erfarenheter från olika discipliner.

Det är väl inte dåligt att NÅN erkänner
nej det är bra, genom att erkänna att man inte är bäst så har man möjligheten att lära sig mer. dessutom, även om man är bäst så kan man lära sig mer. Själv har jag långt kvar, nåt liv eller två till behövs nog.

96 inlägg, du har antingen bytt nick
varför skulle jag det? jag har följt med ett bra tag (många år), men inte skrivit särskilt mycket. Det går att läsa ändå, och hyfsat uppmärksam är jag nog om jag får säga det själv :o men oerhört är nog att ta i.

just DU kan tala om vad det är för fel på min hantering av hästar
nu känner jag inte vare sig dig eller hästarna, så det är nog inte så enkelt. Kanske efter mitt besök då ..? Vad ser du själv för skillnad på de felhanterade hästarna jämfört med de rätt hanterade? Vad är det som skiljer i hantering? Du har nog mest insikt i det hela själv misstänker jag, men ibland kan en utomstående se saker man inte själv ser. Dina vänner kanske? (inte dom som håller med om klackandet då ... ) :angel: :D

Men JAG kanske tycker det är oerhört korkat att dra presseningar över hästar.......och mina kamrater också....

TÄNK om mina hästar klarar av klacksparkar och IIHHAA:N då...vad säger du då????

Eftersom jag erkänner så är jag väl en ödmjuk människa då....???

Jag har ALDRIG hört nåt annat än att mina hästar är trygga o harmoniska, och det ligger inte för mig att skicka in dom i en corall för att få dom att lära sig saker dom redan kan...Ganska så många härifrån buke har t om varit hemma hos mig och träffat mina hästar...hör med dom :)

OM jag nu är en spontan människa....VARFÖR skulle jag då ändra mig???? För att saddleman tycker det?? Knappast :crazy:...En glad människa får en glad häst....en butter människa får en butter häst, har du tänkt på det?

Varför ska jag hålla reda på det??? Det är inte jag som myntat det...därför frågar jag skaparen av meningen....VAD är det som är dravel o nonsens?

Men JAG kanske tycker det är oerhört korkat att dra presseningar över hästar.......och mina kamrater också....
det är tillåtet att tycka så också naturligtvis, det är så mycket som är korkat här i världen, inte bara i samband med hästar, man får ju tycka vad man vill ... tycker jag alltså :angel: dra pressenningar över kamrater till exempel, låter väldigt korkat, men vi har alla våra olika böjelser :eek: :rofl:

TÄNK om mina hästar klarar av klacksparkar och IIHHAA:N då...vad säger du då????
då är dom bra på att tolerera det, inte en egenskap som just jag prioriterar, och dessutom gillar jag inte våldsbiten i det hela, alltså klacksparkarna. Hur det är med hörselskadorna vågar jag inte ha nån uppfattning om, hur bra är din röststyrka? :devil:

skicka in dom i en corall för att få dom att lära sig saker dom redan kan
nej, det verkar ju rätt korkat att lära dom det dom redan kan, fast ibland behöver man befästa kunskaper också. Det behöver inte ske i en corall, som jag skrev alldeles nyss.

har t om varit hemma hos mig och träffat mina hästar
det låter väldigt trevligt, kanske min tur snart? :D

VARFÖR skulle jag då ändra mig
ja, varför skulle du det? inte har då jag sagt att jag tycker du skall ändra dig, jag skrev nyss att jag tyckte det var trevligt. Du får fråga dina vänner om dom tycker det. Och vad dom än tycker så bestämmer du själv ändå, bra va?

glad människa ......glad häst
jag har noterat samma sak, och inte bara vad det gäller glad/butter, och inte bara i samband med häst heller :idea:

Tack!

Vilken färg har rosetten? Jag samlar inte bara på kunskap, jag samlar rosetter också, och jag har ingen sån som du har nominerat mig till. Skall bli trevligt att få sätta upp den bredvid de andra. Kanske jag kan hämta den när jag tittar förbi hos dig? Än en gång, Tack! Värmland, here I come ... :D :D :D

Du kan få en till rosett, en för nominering av "Mer korkad än jag trodde"...den är GUL, kan du hämta vid din konsumaffär...... :)

Åhhh! Tack igen! Kommer nog ändå förbi och hämtar den första, riktigt längtar faktiskt, honestly :love:

Jag är nog riktigt korkad ändå, men hur hängde de här rosetterna ihop med rundcoraller och NH? :confused:

Den är lila med grön prickar och ett foto av martha på mittplattan....jag vet för jag har själv en sån... :rofl: :rofl: :rofl:

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden men grejjen med rundcorall är ju inte att jaga skiten ur hästen tills den "ger" sig. Nu använder jag inte rundcorall då vi inte har någon och jag är för lat för att göra en på ridbanan. Jag har henne på ridbanan istället.

OM vi hade haft en så hade jag använt den för att finslipa kommandon och presentera nya saker på ett ställe där hon vet att det inte händer något hon inte kan hantera.

Det närmaste jag kommit rundcorallarbete än så länge är ett connemarasto som försökte skrämma skiten ur mig när jag linlöpte henne. På lina då och den gången handlade det om att göra upp och som tur är så gick jag segrande ur striden sas. Och nej, jag piskade inte upp henne, det hade slutat med en mosad Anna i så fall.

Knäckta hästar är ju inte så skojiga att arbeta med :crazy:

Just därför jag inte håller på med Join up, vilket är den metod du beskriver.

Däremot löslongerar jag gärna, men kan likagärna göra det i en hage på 6 hektar istället för en corall - för om löslongering ska funka krävs det att hästen lyssnar, och lyssnar hästen så kan man göra det på en stor yta (där poängen givetvis är att hästen kan dra om den vill, precis som i det vilda).

Dock kan löslongering lätt bli join up om man inte vet vad man sysslar med, och då är man tillbaka i den stress och press som i alla fall jag vill slippa.

Nu ska jag göra en Dreamer :cool:

*
*Jag är INTE emot NH som grundfilosofi(även jag har tjatat om det miljoner ggr)

Nej, att du är mäkta intresserad har vi förstått, du är väl i det närmaste den mest frekventerade användaren härinne :D

Jag ifrågasätter en del metoder som jag INTE kan acceptera i min hantering, då bl a rundcorall, hobbling ,läggning är de extrema sakerna

Ifrågasättande är bra, man ska aldrig köpa nåt rakt av utan att fundera ordentligt. Det är heller inte fel att ompröva sina inrutade rutiner emellanåt. Jag kan förändras, hästen kan förändras etc. Att jobba i rundkorall tycker jag är helt ok och för mig har det varit ett bra sätt att skapa kontakt med hästen, nu har jag ingen egen korall utan flåsade mest runt i hagen men för mig känns det inte heller rundkorallen som en extrem metod. Jag brukar ibland låna en korall där jag köpte Kokopelli. Jag använde den mycket under inridningsfasen.
Det där hobblingsprazzlet har jag dålig koll på, men jag ska ta reda på mer….. Läggning kan antagligen vara fruktansvärt extremt men det behöver väl inte vara det? Jag och Kokopelli tränar på det. Vi är snart nere i en skaplig bugning men mitt mål är att han ska kunna lägga sig ned på kommando. Det är svårt tycker jag och tar TID och det går åt en jävla massa morötter :crazy: Vi får väl se hur det går om ett par år eller så....

*Jag ifrågasätter även den hårda diciplin med uppmärksamma hästar ni tycks ha

Mina hästar är lediga ungefär 22 timmar om dygnet, de äter, skiter, sover och busar i hagen ( med varandra eller med mig) . Ca 2 timmar om dygnet (en del dar har de ledigt i 24 timmar) är de "i arbete" och då förväntar jag mig deras fulla uppmärksamhet. Inget trams och fjams tolereras då, om jag begär då att de ska stå still på precis DEN fläcken då ska de göra det, begär jag att de ska trava, stanna, vända eller vad det är så ska de göra det. Ja, under dessa arbetspass är de tjänare och jag är deras herre. Jag anser att det är ett fullt rimligt krav med tanke på den service de får resterande tid. De lever i det närmaste som kejsare och kejsarinna med en privat anställd tjänare (jag :love:) all övrig tid. Städning, matlagning med näringskontroll, klädvård, fotvård, frisör, massage och eget bankkonto :mad: ......
Själv är jag i arbete minst 8 timmar om dygnet dels som anställd i ett företag och dels är det då jag som är tjänare och hästarna herrar och det klarar jag trots att det kräver en hel del disciplin och uppmärksamhet från min sida...... Sådan herre sådan hund……

*Jag behöver inte den diciplinen på mina hästar då dom fungerar utmärkt iallafall, utan varken repgrimma, kättingar och all vad det heter..

Va bra! Då kan du väl ha dina lite halvdiciplinerade då om du tycker det är tillräckligt för dig.
Själv vill jag ha superlydiga hästar som snabbt tar kommando och fattar vad jag vill. Jag gillar när de är disciplinerade, lydiga och arbetsvilliga. Jag vill att de ska lära sig att vända på en femöring om jag viftar med öronen (om det är det jag försöker lära dom) För mig hänger nämligen detta ihop, jag tycker det är kul att finslipa och putsa på våra kunskaper. Jag upplever dessutom att hästarna också tycker det är kul eftersom de alltid kommer i hagen när jag ropar och nästan slåss i om vem som ska få sticka näsan i den ”hemska” :smirk: repgrimman. Ta mej! Ta mej! Ta mej! Igår tömkörde jag stoet (jag är usel på tömkörning men vi testade lite på skoj) och vallacken var som galen för han vill VARA MED!!! Jag fick ideligen fösa iväg honom så han inte skulle trassla in sig i linorna och bli hobblad av misstag.

Och behöver och behöver? Repgrimma är en smidig grimma och ett bra hjälpmedel precis som vilken grimma som helst.
Vad använder du om jag får fråga. Kör du hästar utan sele? Leder du dom i sytråd eller trollar du med knäna? Det spelar väl ingen roll om grimman är i nylon, läder eller rep? Grejen är väl hur det används?
Kättingar??? Kä? :confused: Det har jag inte sett användas varken på clinic eller i nån av alla mina NH-BÖCKER :love: Fast jag ger mig fan på att om jag nu använde en grimma i kätting skulle de glatt trä nosen i den eftersom jag vet att hantera den. Hellre mig i änden på en kätting än ett pucko i änden på en lädergrimma om du fattar vad jag menar? (OBS! Detta är INTE riktat till dig, bäst att vara tydlig med det)
Målsättningen i NH är annars att använda så LITE hjälpmedel som möjligt. Nu tömkör jag med tömmar, drömmen är ju att ”tömköra” utan tömmar, att det ska fungera ändå.
Trav gillar jag skarpt! Fast om man ska vara ärlig inte är väl utrustningen nån skola i naturlighet direkt. Den där uppcheckningen är inte nåt finlir i precis? Men jag vet ju varför man använder det......

*Jag accepterar dåligt att bli utsedd som en idiot för att jag gör detta....därför svarar jag

Alltså har du problem? Vem tycker du är idiot!? Inte jag i alla fall. Det är oftast du själv som uttalar detta mantra om dig själv hela tiden.
Däremot tycker jag du är märkvärdigt tjurskallig.... du stöter och blöter och jag får nog också för mig att du som Dreamer säger söker nån slags bekräftelse? Att du är BRA Martha och DU kan hantera hästar. Vi tror dig.. Ingen tycker du är en idiot, Martha, jag lovar.....vi tycker bara du är lite.. hm?....lite...trög ;)
Vi förklarar och förklarar men det är som om du vill klämma till vissa av oss? Ingen ska komma och tro att de är nåt för du vet minsann hur det ligger till eller kan man ana en tvekan nånstans? Tänk om det är så att du faktiskt HAR missat nåt, fast du vet inte riktig vad det är? Det KAN ju faktiskt vara så ….

*HAR du sett en häst som tittar så innerligt in i dina ögon att man nästan skäms över att vara människa, det är få hästar som har den "människoblicken" men dom finns....OM du har sett dessa hästars ögon.....HUR kan man då tvinga in dom i en t ex corall för att be om deras underkastelse??
JAG skulle skämmas ögonen ur mig , och jag inbillar mig att respekten mellan djur o människa i det läget är allt annat än äkta....DÄRFÖR är det en hädelse för mig att tro att jag skulle vara nån förmer än de djur jag jobbar med daglig dags..

JA DET HAR JAG. :D fast jag tycker att alla hästar har den blicken och inte några få.
Jo, man undrar ju ibland vilka friheter man har rätt att ta sig mot dessa stolta, vackra djur? Nu ser väl inte jag en rundkorall med nån större fasa än att spänna fast dom i en sele, sätta dom framför en liten tvåhjulig vagn och köra runt, runt på en SUPERSTOR rund cirkel (läs travbana) och springa i en mellangångart som heter TRAV :angel: för att nämna något menar jag.
Jag lovar dig, Martha att jag kan se in i mina hästars ögon efter ett arbetspass i korallen (som jag inte har, men OM jag hade) utan att skämmas det minsta. Du har alltså rätt, du inbillar dig med andra ord en del saker angående det där….
JAG tycker det är hemskt....och hobbling o läggning av en häst är helt otänkbart i min värld......

Man ska inte stressa och plåga hästar! That´s it! Det är min fulla övertyglse.
Eftersom jag kan relativt lite om läggning och hobbling ska jag dock ta reda på mer......Varför? Finns det olika sätt? KAN det försvaras i något sammanhang och i så fall varför? Jag blir ju lite fundersam eftersom du ser min högst humana rundkorallträning som extrem :confused:

*Det är inte bara jag som "bråkar" härinne....det krävs mer än en för att träta....

Jepp, it takes two for a tango. Jag kan också träta speciellt om jag anstränger mig.

*Sen förstår jag ärligt inte varför det blir tjafs...kan inte NH vara "vanligt" också??

Tyvärr, Martha! Det måste bli tjafs. För hur gärna du än vill sätta epitetet NH på ”vanlig” hantering dvs det vi VANLIGTVIS ser på ridskolor och i flesta trav, hopp och galoppsammanhang så är det INTE samma sak. Nu kanske just du inte är speciellt ”vanlig” i den meningen? Jag betvivlar :D du är nog rätt ovanlig….. Men jag vill inte sätta några som helst likheter mellan NH och ”vanlig”. Möjligen mellan NH och ”ovanlig”! Det ligger nog närmare sanningen?
Personligen föredrar jag i alla fall den NH jag kommit i kontakt med under de sista sju-åtta åren av mina trettio verksamma hästår. Det var väl ok på ridskolan men så här i efterhand kan jag bara beklaga att jag inte fick ta del av detta tidigare. Jag är låååångt ifrån fullärd, jag kan dock inte tänka mig att gå tillbaka till ”vanlig” ridning och hantering (men jag skulle kunna tänka mig att köra lite trav :D ) . Sedan har jag personligen givetvis en massa olater kvar från mitt tidigare liv….

*Sen måste även du erkänna att det finns en hel del korkade sk NH hanteringar härinne...
Ja, alla kan ju inte vara lika bra som jag :cool:

* Och OM jag nu kan t ex lasta mina hästar på "Inte NH" vis helt okomplicerat och det inte tar flera månader....är inte det bra då :confused:...eller måste det ta flera månader för att det bara ska vara så???
Här har vi det igen… fiskandet efter bekräftelse….Jo, Martha det är JÄTTEBRA och du är JÄTTEDUKTIG! :love: Du är definitivt "ovanlig"!

Frid Kokopelli Mana

Å du är kul du :rofl: :rofl: :rofl:
jag orkar inte kommentera allt en gång till.....men att jag är BRA....det vet jag redan :rofl: :rofl: :rofl:...kanske på gränsen till bäst...utan corall, kättingar o repgrimmor... :D

Fast det är ju svårt för NH folk att begripa :crazy:

Å du är kul du :rofl: :rofl: :rofl:

Shit! Och jag som trodde jag skulle kunna reta opp dig... :rofl:

Fast det är ju svårt för NH folk att begripa :crazy:

Så därför sliter du som en liten röd för att vi ska fatta det och helst också säga det högt (i skrift då)? :angel:

och

Ja, du sätter onekligen lite fräs på tillställningen och utmanar! Vad vore NH-forumet utan Martha? Puss!
Se upp :devil: vips och så dansar du linedance, köper keps och repgrimma. Erkänn att du är lite sugen.... :banana:

Kokopelli Mana

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
D
Distans Sitter återigen och tittar på inpulsningstiderna och pulsvärdena från Presidents Cup. De bästa rider i ungefär 25 km/h, vilket är ett...
2
Svar
26
· Visningar
5 266
Senast: neywaz
·
Y
Hästhantering Hejsan! Jag fick min kille för ungefär 2 månader sen, han var den underbaraste hästen man kunde tänkte sig fram tills igår...
Svar
10
· Visningar
1 854
Senast: ymazee
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka