Så naturligt som möjligt

Vänta bara tills jag blir PMS Kärring :devil: :devil:

Kepsen finns faktiskt redan, Linedance är min stil....repgrimma, nja, det har jag faktiskt, men jag ser ingen vits med den, det går lika bra med selleri :rofl: :rofl:

:rofl:ÄNTLIGEN förstår jag var felet är! Min granne kallar sig NH-tränare och ingen har så ouppfostrade, odrägliga och otrevliga hästar som hon har. Jag har hela tiden trott att det beror på kärringens oförmåga att hantera djur, men nu förstår jag bättre. HON DANSAR INTE LINEDANCE!!! :rofl:

Tack Koko. Änn en gång har du kommit med svaret! :bow:

Sv: Re: Så naturligt som möjligt

Att jaga hästen i en skogshage på 1 ha går också, men ytan är större och då krävs det att människan är oerhört uppmärksam på sina egna signaler, har mer tid och bättre kondition. ;)
Att minska ytan till en rundcorall är väl bara ett sätt att vara effektiv, att spara tid ?
Jag leker hellre med hästarna lös på gården, lösa i skogen eller i stor hage och det går det oxå. :)

Måste fråga en sak eftersom lastning nu kom upp.

Var på Strömsholms djursjukhus här för nån vecka sedan med en fölmärr.

Parkeringen utanför är ganska stor.
Där stod kanske ett tiotal släp parkerade.

Mitt i smeten var det tre stycken som skulle lasta sto med föl.
Hon som ledde stoet hade ett långt rep och vevade runt som en propeller.
Det gjorde att fölungen blev rädd och sprang åt alla håll, men definitivt inte in i släpet.

När då ungen försvann ur stoets synfält så blev hon hysterisk och ville efter (självklart..en klok märr gör så)

Då vevade dom ännu mer med repet.

Vi, i vår tur skulle lasta av och kunde inte det eftersom vi hade en fölunge med som var skadad.
Våran lilla skulle ha löpt till Västerås om hon sett dom med repet.

Så vi satt där en stund, och sen gick vi dit och frågade om dom behövde hjälp.
Gubben min sa att nu lastar vi in deras hästar so att vi kunde lasta ut.
(det var varmt den dagen och alla vet väl hur hett det blir i en transport?)

Jag tog märren och min gubbe bar in ungen. Sen var det bara att leda in märren och stänga luckan..

Det tog oss mindre än en minut att göra så.
Frågade dom om varför i herrans namn dom vevade på repet.. -Ska va så.. hon är svårlastad och vi har gått på kurs..

Så min fråga rent allmänt.. Varför vevar man med repet??

AM

Senast ändrad:
Sv: Så naturligt som möjligt

NH skapar inte lydiga hästar, det skapar tänkande hästar.
I första hand skapar det människor som är villiga att kommunicera med hästen, och i det läget vill hästen gärna kommunicera tillbaka då den hajar snacket.

Angående att jaga runt i corall (join up?), så är det inget jag sysslar med. Däremot använder jag gärna corallen till att skapa en bra grogrund för en positiv relation.
Därinne kan jag ha hästen lös, men samtidigt kunna nå den utan att springa ihjäl mig med mina klena människoben.
Hästen visar mig beteenden, som jag svarar på. Jag visar hästen beteenden, som den svarar på. Det enda som sker är att vi båda får olika respons/konsekvenser på olika beteenden.
En människa som jagar runt hästen får således bara responsen av en rädd/förtryck häst som tillslut ger upp.
Det är inte det man vill uppnå. Jag väljer beteenden som framkallar nyfikenhet, trygghet, samarbetsvilja och motivation till att utföra det jag ber om.

Men, som med allting annat så har NH nåt en utvecklingsfas där människan börjar förstöra det fina i grundtanken, och bara utövar det för sin egen vinnings skull.
Numera tränar man hästen i NH, istället för sig själv. Vilket skapar repviftande, domderande människor och kuvade, lydiga hästar. Kroppsspråket är det ingen som bryr sig om, bara man har en bra repgrimma och ett rep så kan man ut och leka dominanslekar och vifta med repet som första signal.

Så man kan väl dra slutsatsen att mänskligheten inte klarar av att hålla något rent och naturligt, man ska alltid vända på och omforma metoder så att det passar en själv, istället för att använda det till personlig utveckling och nå en högre nivå. Även om det då innebär att man får ransaka sig själv och erkänna att man haft fel.
Och är det något vi människor avskyr, så är det just att erkänna våra svagheter och brister.

Utan att läsa allt så svarar jag följande:
I corallen är hästen lika fri som på prärien. Den har en väg ifrån hela tiden.
Vad den inte kan göra är att springa ifrån tränaren som alltid tar en kortare väg och är bakom eller framför efter behag.
Det är principen för corallen. Sen kan den missbrukas som allt annat.

Nafayette skrev:

AM

De som har till beteende att vifta rep har här på buke fått namnet "Repviftare".
Ofta kommer det av att folk gått på kurs, suttit på läktaren och tittat på och sett hur folk gör och sedan tror att de vet vad de som stått där nere gjort...

Man har missat allt vad fokus är och heter...

Fokus är lite svårt att föklara, speciellt över nätet.
Men jag brukar förklara det på fölllljande sätt när jag har elever:

Jag ställer mig framför eleven, tittar på en viss kroppsdel, ofta axlar, höfter, ben eller armar, de är enklast. Sedan ber jag eleven att flytta den kroppsdel jag tittar på. Prova detta själv så får ni se, det funkar. Detta är fokus från människans sida.

Sedan har vi fokus från hästens sida, att hästen är konsentrerad av vad vi frågar dom om. Att den uppmärksammasr oss och inte omgivningen och allt det andra. Vi ska vara intressanta och spännande och det vi föreslår ska vara smart, klokt, intresdsant och den allra bästa iden de hört på länge... ;)

De som skulle lasta stoet hade antingen missat det att det finns "grader" på hur kraftig ens frågan skall framföras, och att det finns något som heter fokus från vår sida, eller så hade de missat att hästen skall kunna fokusera på sin uppgift och här gick modersinstinkterna in. En av de få saker vi nog inte kan "arbeta bort" med NH. Jag hade en tidigare diskution med dig om att man kna arbeta bort hingstars beteende (tror det var med dig på avelssidan), det kan man, men en moders instinkt för att skydda sitt föl (som ju var rädd) är nog inget man kan arbeta bort för då har man arbetat bort att stoet är intresserat av vad som händer med det...

I en situation där man vet att man
A) inte har nog stor koll på hästen ännu och det kommer att bli en diskution.
eller
B) hästen är för rädd/upprörd för att kunna konsentrera sig.

är det lika bra att man låter bli att utmana ödet och istället leder in sin häst.

Skulle gärna ha skrivit mer men sitter med en fruktansvärd huvudvärk... :(

Den här diskussionen verkar ha spårat ur lite...
Varför inte bara inse att det finns lika många åsikter om hästhantering som det finns hästmänniskor...? Och var och en blir salig på sin tro! Låt var och en få exprerimentera och även göra fel ibland, det är så man lär sig vad som är rätt och vad som funkar med just den egna hästen.

Jag är ingen stor utövare av NH, eftersom jag tycker min häst och jag funkar så bra ihop i vår vardag ändå, så verkar det överflödigt. MEN, visst hade det säkert kunnat fungera ännu bättre! Jag tror att man kan förklara NH mha en liknelse:
Tänk dig att du är döv och använder teckenspråk. Det fungerar bra, du kan kommunicera med folk, och de förstår dig någorlunda bra. Men, teckenspråket innebär naturligtvis en del begränsningar. Till exempel kan du inte använda en vanlig telefon, inte viska, inte ropa högt mm. En dag visar det sig att du fått talförmåga! Ska du då fortsätta använda teckenspråk, för att du behärskar det väl, men får då leva med de begränsningar som det för med sig, eller ska du lära dig att tala ett språk, och kunna kommunicera på detta, för dig helt nya sätt, som medför en massa nya möjligheter?

Det som NH-utövare gör är att försöka lära sig det nya språket. i detta fall hästens språk. För att på så sätt kunna kommunicera lättare med hästen. Det handlar inte om att kuva hästen, få den att bli underdånig och "lyda minsta vink". Inte i mina ögon iallafall. Naturligtvis lyckas inte alla lära sig det nya språket flytande med en gång! Det tar tid, man måste få prova sig fram. Men man försöker iallafall.

Teckenspråket kan funka ända tills du börjar teckna för en blind.

Jag brukar veva med grimskaftet på vänster sida när jag går med hingstar eller andra hästar som gärna går på eller över mig.... :smirk:
Men jag tror inte det skulle funka att veva in Humlan i en transport? :confused:

Senast ändrad:

tintilar skrev:
Har aldrig tänkt så faktist. Men det är väldigt logiskt egentligen, en häst ska ha friheten att lämna oss om dom inte vill ha med oss att göra. och den friheten har de ju inte i en rundcorall.
när har dom frihet att lämna oss tycker du?

kanske för att det är lättare för OSS (människor) att komma till en mer naturlig problemlösning (ledarskapet) inuti nånting. vi kan ju inte direkt jaga efter en häst ute i det fria på det viset utan får finna oss i att vi är lite mer saktfärdiga.

Man "jagar runt" hästen i corall av samma anledning som man
"harvar" runt hästen i en paddock eller på hoppbana: MAN TRÄNAR SIN HÄST!!! på ett eller annat sätt. var och en gör som den vill, det är väl inget att tjafsa om.

Quell skrev:
Usch, ett typiskt NH-beteende, att tro att så fort någon ifrågasätter, undrar eller bara frågor, så gör man det för att bråka. Ni tror inte att det kan vara så att man försöker förstå? Jag inbillar mig att många NH-utövare gör saker som de läst/hört/sett utan att eg förstå innebörden av det de gör. Jag tog hand om en NH-tränad häst för ett par år sedan. Att gå ut och gå med honom var inte så roligt. Inte för att han bråkade utan för att han var så fokuserad på mig. han ville inte gå först, inte lukta på roliga saker på marken, stirrade på grimskaftet med vilda ögon. Han upplevde eg ingenting av skogspromenaden, var bara upptagen av att lyda. Men visst, han lydde. han är fortfarande lydig men vågar göra litet egna saker. Det är ju synd att man inte får nämna personer vid namn...

Jag håller med om att det finns dom som inte vet vad dom håller på med, men det sådana personer som ger NH dåligt rykte!
Det finns faktiskt dom som är jätteduktiga och verkligen vet vad dom gör. Jag kännner en tjej som jag har lärt mig mycket av och hennes häst är jättefin. Det är en vallack och han är jättelivlig, sprallig & nyfiken på allt, sånt som en häst ska vara tycker jag.
Dom två har kommit ganska långt med NH och de respekterar
varandra, men den hästen är inte alls "förstörd" som den hästen du berättar om.
Det finns dom som kan!

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
D
Distans Sitter återigen och tittar på inpulsningstiderna och pulsvärdena från Presidents Cup. De bästa rider i ungefär 25 km/h, vilket är ett...
2
Svar
26
· Visningar
5 266
Senast: neywaz
·
Y
Hästhantering Hejsan! Jag fick min kille för ungefär 2 månader sen, han var den underbaraste hästen man kunde tänkte sig fram tills igår...
Svar
10
· Visningar
1 854
Senast: ymazee
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka