Då ska jag ta mig tid att svara också, och då vill jag att du lägger mina svar på minnet precis på samma sätt.
Jag är INTE emot NH som grundfilosofi(även jag har tjatat om det miljoner ggr)
Du gillar filosofin men ogillar metoderna? Varför? Vet du verkligen vad metoderna innebär? Har du sökt information UTANFÖR detta lilla forum, där svaren kan vara HÖGST tvivelaktiga?
Jag ifrågasätter en del metoder som jag INTE kan acceptera i min hantering, då bl a rundcorall, hobbling ,läggning är de extrema sakerna
Återigen, det finns tankar bakom allt. Men jag vill inte försvara sånt som jag själv inte vet vad man använder till, exempelvis hobbling och läggning. Rundcorallsarbete är inte ett dugg extremt. Jag kan PM:a dig en länk där jag arbetar min häst i rundcorall och så får du avgöra hur hemskt du tycker att det är. Detta gör jag i så fall i största förtroende då jag gärna fortsätter att vara anonym på forumet så jag hoppas slippa se mina länkar ligga ute på forumet.
*Jag ifrågasätter även den hårda diciplin med uppmärksamma hästar ni tycks ha
Se det är här det blir så lustigt. För jag har alltid tyckt att icke-nh folk använder hård disciplin. Kanske vi har olika definitioner på vad som är hård disciplin? Jag vill lära min häst att ta lite eget ansvar, t ex kunna stå still utan att vara bunden även om jag måste gå iväg. I dina ögon kanske det är att begära för mycket, och snällare mot hästen att binda den. Ja, jag tvingar min häst att tänka själv. Om det gör mig till en hemsk människa, fine. Då får jag vara det i dina ögon. Huvudsak är att min häst trivs med mig och sitt liv.
*Jag behöver inte den diciplinen på mina hästar då dom fungerar utmärkt iallafall, utan varken repgrimma, kättingar och all vad det heter..
Som sagt - good for you!
Fast jag måste få fråga, vad det är som är så mycket hemskare med en repgrimma (kättingar har jag aldrig hört talas om i NH, var har du läst det?) än med en vanlig grimma där hästen sitter fast, samt alla dessa remmar som går kors och tvärs över hela hästens ansikte när den går löp och hindrar den från att ta ner huvudet?
För det är ju inte som att du travtränar dina hästar utan utrustning? Väl?
*Jag accepterar dåligt att bli utsedd som en idiot för att jag gör detta....därför svarar jag emot
Vem har kallat dig det? Det är ju DU som hela tiden måste komma hit och skriva inlägg efter inlägg om hur bra du kan hantera dina hästar och hur bra du klarar dig utan NH?
*HAR du sett en häst som tittar så innerligt in i dina ögon att man nästan skäms över att vara människa, det är få hästar som har den "människoblicken" men dom finns....OM du har sett dessa hästars ögon.....HUR kan man då tvinga in dom i en t ex corall för att be om deras underkastelse??
Det är så himla konstigt. Å ena sidan vill du också ha dina hästar lydiga. å andra sidan är vi jätteelaka som vill samma sak.
(Off topic men måste fråga: Anser du också att den ranghögre hästen är elak mot den ranglägre när denna sätter den på plats? OM det nu skulle vara det man behövde göra i en rundcorall - det förekommer att det behövs)
JAG tycker det är hemskt....och hobbling o läggning av en häst är helt otänkbart i min värld......
Och det här är det MASSVIS med folk som redan har försökt få dig att förstå att det inte är NH!! Läste du exempelvis Kokopellis svar till dig i den andra tråden där du diskuterar detta? Det är nu man blir så jäkla ledsen och uppgiven för vissa saker vill du bara inte ta in! Varför???
*Det är inte bara jag som "bråkar" härinne....det krävs mer än en för att träta....
Jag vill helst inte bråka alls, jag skulle önska att det här forumet blev ett trevligt forum där folk kan utbyta erfarenheter och idéer med varandra och utveckas, istället för som nu där man ägnar ALL tid här åt att försvara sig från påhopp från olika håll! Och du har fortfarande inte bemödat dig med att skriva ett svar på mitt svar till dig ang tjejen som ville ha hjälp.
*Sen förstår jag ärligt inte varför det blir tjafs...kan inte NH vara "vanligt" också??
Hade du tagit dig lite tid att läsa ett par böcker så hade du sett skillnaden. Jag kan ju skriva här tills jag bara har stumpar kvar till fingrar och du kommer FORTFARANDE att komma med samma kritik och samma frågor till dödagar känns det som.
*Sen måste även du erkänna att det finns en hel del korkade sk NH hanteringar härinne...
Jag har aldrig sagt något annat. Men jag kan ju inte stå för vad andra skriver eller hur? Det är därför jag ber dig gå till källorna, läs ett par böcker så ser du vilka svar härinne som är NH och vilka som inte är det.
* Och OM jag nu kan t ex lasta mina hästar på "Inte NH" vis helt okomplicerat och det inte tar flera månader....är inte det bra då ...eller måste det ta flera månader för att det bara ska vara så???
Svar 1: det är jättebra att du kan lasta dina hästar precis som du gör.
Svar 2: Jag har upplevt att NH-metoderna gör att det går 10 gågner så fort att lära hästar saker just för att man ändrar deras attityd från rädd och misstänksamt flyktdjur till trygg och cool och arbetsglad individ.