Så kommer snön : (

D

Dam

Jaha, SMHI säger att det ska komma en hel massa snö här nu. Jag som tagit av snösulor på bägge pållarna (snösulor som jag haft NOLL nytta av - INGEN snö här på hela vintern). Var ute en sväng i dag och högst uppe på berget låg en del snö, skrittade igenom och fick såklart styltor direkt :mad: nåväl, hur göra nu? låta dem vila? brodda hjälper ju inte... Någon som har nåt tips som hjälper mot styltorna, om man inte har snösulor vill säga... Och hur göra i hagen? Damen som behöver komma i gång efter boxvilan :( var tog våren vägen?! :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så kommer snön : (

Våren kommer tillbaka......nån gång.... Testa att tjära inne i hovarna, klippa lösa snösulor av glasslock, smörja med matolja. Finns en hel del att testa men lika bra som snösulor är det inte. Sök här på buke så kan du få en hel del tips.

aha, tackar för det... Glasslock? låter avancerat...

åhhh, fem centimeter, snöar fortfarande. blött. hästarna kom in med styltor, stackare... undrar om de kan gå ut över huvud taget i morgon... :(

Tjaa.. Min häst har skor fram utan sulor, barfota bak, skulle skott runt om i helgen men det får vänta en vecka. Hellre bara styltor fram än runt om, för lägga på sulor i mars känns uteslutet.
Testade tillverka glasslock-sulor men gav upp rätt snart.
Stearin och hovfett funkade inte det minsta!

Provade jobba lite på åkern i dag men det blev decimeterhöga styltor direkt så vi fick hålla oss till promenad på vägen.
Kom sedan på den ljusa idén att ta på barfotabootsen utanpå skorna fram, så kan vi åtminstone promenera lite utan styltor!
Så det blir lösningen tills vidare, hoppas på att snön smälter snart.

/Vicious, också i Halland där det snöar nu..

Jag tog av snösulorna för några dagar sen... efter några timmar började det snöa och nu har vi flera cm... SUCK. Jag älskar snö... men det kunde ju fått komma tidigare. Inga broddar har jag heller, men det ska införskaffas imorgon.

Ja, den kunde kommit i december. Då var min häst ändå barfota runt om :angel: ;)

Vill inte grusa din tillvaro ytterligare, men kan upplysa dig om att det inte hjälper det minsta med broddar :smirk:. Styltorna blir bara högre... ja, den välförtjänta vintervilan känns nära till hands en dag som denna... Jag sa i höstas att damen skulle få vila när isen och snön kom, den uteblev och någon vila blev det inte, förutom nu när hon varit sjuk (fem dagars boxvila).. så det kanske inte är helt fel ändå... men man vill gärna att de kan gå ut i hagen åtminstone... men med stora styltor i kväll känns det som om de får stå inne i morgon. :(

Hoppas att det bara snöar hos dig:smirk:

Jag har inte ens broddhål i framskorna på en o hufgripsen är avtagna:crazy:

hatar snö!!

har snöat lite här också. klart det skulle snö, har ju tagit av sulorna. så jäkla typisk. :smirk:

det är inget som hjälper mot styltorna, alla försök är bortkastade. har sopat bort snön på spåret runt ridbanan och det mesta smältade i solen i dag, så går iaf att rida där. min häst hatar snö och klabbar det så vill han typ inte röra sig.

skitväder är det, ska inte va 10 minus och snö nu! förra året gick jag i t-shirt på den här tiden... :crazy:

ska prova, får offra ett par matlådor helt enkelt... släppte ut pållarna i morse trots 1 dm snö, verkar som om de klarar sig okej ändå. någon ridning lär det inte bli dock... de får vara ute ett par timmar till sen komma in och vila sen ut en stund igen... å tänk alla tulpaner och påskliljor... de dör väl under snön?! ;)

*kl*

Pröva siliconbaserat glidmedel. Smörj in bara sulan av hoven. Jag har det på min pålle eftersom han är skodd fram och får hiskiliga styltor nu när snön kommit. Både jag och hästen älskar snö men den kunde ju kommit när han gick barfota i vintras tycker man.

jag har oxå problem med snöstyltor nu. har inte ridit på en hel vecka och jag som hade kommit igång så bra! :( det är så typiskt. funderar på att prova grumme grönsåpa som någon nämnt i tidigare trådar och se hur det funkar.

Jaha, SMHI säger att det ska komma en hel massa snö här nu. Jag som tagit av snösulor på bägge pållarna (snösulor som jag haft NOLL nytta av - INGEN snö här på hela vintern). Var ute en sväng i dag och högst uppe på berget låg en del snö, skrittade igenom och fick såklart styltor direkt :mad: nåväl, hur göra nu? låta dem vila? brodda hjälper ju inte... Någon som har nåt tips som hjälper mot styltorna, om man inte har snösulor vill säga... Och hur göra i hagen? Damen som behöver komma i gång efter boxvilan :( var tog våren vägen?! :bow:

Smörj hovarna med något fett, riktigt ordentligt det brukar hjälpa. så får vi hoppas att våren kommer nu!!! Jenny

Grönsåpa funkar faktiskt hyfsat. Jag testade det tidigare i vinter då jag inte hade snösulor. Helst bör man försöka hålla tempot uppe hela tiden också...inget längre såsande i skitt inte för då kommer stenhårda styltor som på beställning. Jag tillhör de lyckligt lottade som fortfarande har sulorna kvar, men de åker bort om någon vecka för då är det dags att sko om och jag vill inte att han ska gå med sulor ända fram till slutet av Maj. Men tänk va skönt om det ändå kunde fått varit vår...

Med mitt dåliga tålamod gav jag snabbt upp idén om glasslock... Grönsåpa har vi hemma ska kolla om det fungerar. Men silikonbaserat glidmedel (!), var får man tag på det en annandag påsk?! :) SMHI lovar regn redan i eftermiddag, hoppas det kommer ett par rejäla skurar som tar bort ALL snö på en gång, det värsta blir om det regnar och sen fryser... då får hästarna isbana i hagen... :smirk: Älskar att rida skogsturer i snön, men det kräver som sagt snösulor... annars får man ett rent helvete :smirk: Såg på pållarna att de blir väldigt mjuka i sulan, är det vettigt att smörja med hovtjära, skyddar det mot fukten?! :bow:

*KL*
Veckan innan påsk så frågade min hovslagare mig om han skulle komma då o byta skor o plocka av sulorna men ja hade superdåligt me tid så vi fick skjuta på det för han skulle bort nu över påsk.
Fötterna e inte alls långa eller så men man har ju sina veckor man håller prompt på.men alltså nu har ja ju sån tur att ja har mina sulor på :d så här ska ridas i eftermiddag.får väl ta med det siliconbaserade glidmedlet till kompisen för hon har ju plockat av sina sulor :smirk:
Får väl se om det funkar..uppdatering kommer ikväll..

Just i dag kanske det är svårt att få tag i silikonbaserat glidmedel men det kan vara bra att tänka på till framtiden. Det bästa jag testat heter Pjur Woman.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 182
Hästvård Jag behöver lite råd, hoppas någon kan hjälpa. Jag köpte min häst för snart två år sen, gjorde en väldigt grundlig gårdsbesiktning, inga...
Svar
13
· Visningar
2 098
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 582
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 301
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010