Så himla sorgligt :(

TinyWiny

Trådstartare
När vi var ute och red i dag så av en slump bestämde vi oss för att ta en liten extra sväng. Tur var väl det för när vi kommit en liten bit så såg vi något på vägen. Jag trodde först att det var någon som hade tappat något men när vi kom närmare så såg vi att det var en kattunge som låg alldeles stilla på vägen :cry: den såg ut att vara runt 8-10 veckor.
Någon hade kört på katten och trots att vi bor på en liten grusväg där mest grannar kör så hade ingen stannat :mad:

Vi trodde att den var död så min dotter hoppade av (jag kan inte komma upp utan pall) och skulle flytta den från vägen innan vi sa till den förmodade ägaren. Katten var påkörd precis vid en utfartsväg så det var ju inte svårt för den som kört på att gå in och säga till.

Då ser hon att den andas! Katten lever även om det är knappt, den är platt över bakdelen och låg i konstig vinkel med huvudet :cry: Jag säger till henne att ta försiktigt under huvudet och katten skriker i högan sky när hon lyfter :cry:

När hon väl har lyft upp den så spjärnar den emot med frambenen såpass att dottern nästan tappar den.
Vi går till grannen som håller på och mjölkar och de gör stora ögon när dottern kommer med ungen i famnen, den är vild och de har aldrig lyckats komma nära den. Inte konstigt att den skrek, både av rädsla och av smärta.

Dock är den så svårt skadad att den inte lär överleva men den slapp iallafall att ligga och plågas till döds utan blir avlivad snabbt.

Varför varför stannar man inte när man kört på en katt :confused: En liten unge dessutom.

Vägen vi bor vid är liten och smal, alla känner alla så varför stannar man inte? Kunde de inte stannat och kollat om den levde iallafall?

Det gör så ont i mej :cry:
 
Sv: Så himla sorgligt :(

En liten kattunge är inte stor, och är nog lätt att missa om man inte är uppmärksam...

Hemskt dock, stackars stackars liten:(
 
Sv: Så himla sorgligt :(

Usch vad hemskt :(

Skulle jag köra på något djur så skulle jag i alla fall stanna och kolla om djuret var dött eller inte. Jag blir illamående av hur folk inte bryr sig :mad:
Likadant med vilda djur (grävlingar som ofta härikring som blir påkörda) som dom bara låter ligga mitt i vägen, kan man inte lägga djuret på sidan av vägen och kolla om den lever eller inte. Ringa nån som kan skjuta djuret om det är svårt skadat så den slipper lida i alla fall.

Tur att ni hittade katten så att den slapp lida, såna som ni är ju guld värda!:bow:
 
Sv: Så himla sorgligt :(

Märker man att man kör på ett djur så ska man såklart stanna om man har möjlighet. Tror det är lag på det också när det gäller katter. Antingen stanna eller ringa polis. Som tyvärr oftast inte bryr sig :mad:
Men det är inte omöjligt att missa att man kört på, i alla fall om det är ett större fordon.

Jag har sett en hare i samma skick som lilla kissen, fy fan. Som tur är kom det en lastbil precis då (mötte mig, haren var på fel sida för mig) som såg till att den inte behövde lida mer.
Minst 44 katter om dan tros sätta livet till i trafiken. Men vad gör det, dom var ju lyckliga innan...
 
Sv: Så himla sorgligt :(

Ja vad jag vet är det lag att stanna om det är hemdjur eller större djur som rådjur eller grävling. Harar verkar inte vara så betydelsefulla :crazy:
Förmodligen var det bilen vi såg från en gräsväg som körde på. Tyvärr såg vi inte vem det var för annars hade jag pratta med vederbörande, det var iallafall en vanlig bil.

Förhoppningsvis var väl katten lycklig innan men det har ju egentligen inte med saken att göra.
På de fem åren vi har bott här har jag inte sett eller hört om några djur påkörda alls här. Det var väl därför det gjorde så extra ont, jag tänker ju på våra katter med även om de håller sig ifrån vägen normalt sett.
Dessa katter hos grannen har tyvärr sitt revir över vägen så den hade väl sprungit efter sin mamma och inte hunnit över :cry:

Jag ville väl egentligen inget med tråden mer än att få skriva av mej för det var en så hemsk upplevelse att inse att det där som låg på vägen var en liten kattunge :cry:
 
Sv: Så himla sorgligt :(

Ja det var verkligen otäckt :cry:
Jag fattar inte, om man kör en vanlig bil och inte märker att man kör på något, ska man ens ha körkort då? Man bör ju liksom vara uppmärksam! Detta var ju när det var ljust, jag hade förstått om det var i mörker för då syns de ju inte särskilt bra.
Jag tycker att det borde vara hårdare detta att man måste stanna och få undan djuret från vägen, kanske inte grävlingar då för de kan ju verkligen bli livsfarliga om de lever men då får man ju iallafall ringa polisen så att de kan ordna det. Jag förstår inte varför människor inte gör det? Det är ju ingen böter eller så. De behöver ju inte vara rädda för att ha gjort något fel. Men det kanske är jobbigt...

Ja det var tur att vi tog den extra svängen. Jag hoppas verkligen att alla hade gjort samma sak som vi och inte struntat i den stackars katten.
 
Sv: Så himla sorgligt :(

Jättehemskt och väldigt tragiskt. Men en så liten mjuk kattunge på en grusväg med gupp och lite stenar på är inte alls säkert att föraren märkt något konstigt. Kan ju mycket väl vara så att föraren är helt omedveten i detta fall.

Däremot är det förkastligt när folk inte stannar när de är medvetna om att de kört på ett djur.

Själv körde jag på en fiskmås en gång som satt mitt på vägen och käkade en korv. Trodde den skulle flytta på sig för jag saktade ner och tutade på den. Var rätt äckligt att tvätta fronten på bilen sen :(
 
Sv: Så himla sorgligt :(

Missar man det skall man nog inte köra bil...
 
Sv: Så himla sorgligt :(

usch :( jag blir alltid lika ledsen när jag ser och hör om djur som blivit påkörda..framförallt katter och hundar..

Förra året var jag och min syster på promenad i ett villakvarter och intill trottoaren ligger en halvt tillplattad skata som försöker släpa sig fram med vingarna. Hela bakkroppen är helt platt och krossad..
Självklart avlivade vi den direkt men det värsta var att folk som bodde där gick omkring ute och struntade fullkomligt i skatan.. Några tittade bara till en snabbis och gick in som om inget hade hänt.. :(
 
Sv: Så himla sorgligt :(

En liten kattunge på en liten väg...Säger inte att man missar, men att det kan vara lätt att göra. Borde ju inte kännas att köra över direkt.
 
Sv: Så himla sorgligt :(

Tråkigt med kattungen :(

Jag kom ut en morgon och hittade min lilla Åke död bredvid vägen :cry: Det måste ha gått fort för han låg bara nån meter från vägen och var hel, bara lite blod i näsan.

Blev lite sur, det är bara en liten grusväg som går förbi oss och det finns fem hus längre bort på vägen, känns som att den som körde på honom borde ha sagt till, tänk om han bara hade blivit skadad... Misstänker en av grannarna som kör som Ari Vattanen och inte verkar bry sig så mycket om något. En av våra andra grannar såg att han körde på deras katt en gång dock gick det bra den gången men då sa han inte till. De var inne i huset så han kan inte ha vetat att de såg det. Grannsämjan dem emellan är väl sådär :crazy:

Vi hade oturen att köra på en katt en gång, tyvärr var detta på julafton :cry: Var på väg hem till mina föräldrar på en 90 väg när en katt sprang över vägen precis framför bilen, min man som körde hade inte en chans att stanna. Vi hade en kartong i bilen som vi lade katten i fint så att man inte såg hur den såg ut på andra sidan och knackade på hos närmsta hus. Nu var det inte deras katt utan grannens och klockan var inte så mycket så de lovade att gå in med katten lite senare när den familjen var vaken och sen fick de vårt telefonnummer. Blev ingen riktig julstämning för oss den gången iaf, kände oss jätte skyldiga även fast det verkligen inte hade gått att undvika utan vi hade utsatt oss för livsfara :(
 
Sv: Så himla sorgligt :(

Vad fint av er att göra som ni gjorde :bow: det värmer i mitt hjärta att höra att människor ändå bryr sig om som ni gjorde.

Jag skulle vilja tro att det är för att människor mår dåligt och skäms över att de har kört på som de inte säger till men min livserfarenhet säger att de inte bryr sig tillräckligt tyvärr.

Ja att grannsämjan blir dålig det vet jag, min katt blev påkörd när jag var liten och han som körde på den försökte inte ens bromsa för han menade att katten fick väl flytta på sig :crazy: Jag avskydde honom länge efteråt.
 
Senast ändrad:
Sv: Så himla sorgligt :(

Jag har kørt ihjæl en katt på 45-an før længe sedan. Den dog snabbt som væl var. Jag drog den åt sidan och ringde på i två hus i nærheten. Ingen av dom visste vems katt han var, och båda sa samma sak: Hær ligger det øverkørda katter då och då men du ær då den førsta som ringt på! Jag skrev några lappar också och la i brevlådorna runt ikring. En gång såg jag nær en katt blev øverkørd av en lastbil. Han stannade inte men det kan kanske ha något att gøra med att dom har lång bromsstræcka och kan vara i vægen før andra om dom stannar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 656
Senast: fixi
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 556
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 662
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp