Så himla ledsen..(långt)

D

Defender

Kan ta det från början...nu förra våren köpte jag en arabvallack,min stora kärlek här på jorden,mitt allt,efter en/två "här bor jag nu och tar det lungt och smälter saker och ting"-veckor så började jag rida lite smått..
Vid ett tillfälle så travade vi över några bommar och jag upplevde det som att höger bakben hakade upp sig och det kändes som att han fick lov att typ spakra till,kosparka,för att ta sig loss ur det läget...Jag frågade folket som stod vid ridbanan vad de såg och hur det såg ut och de sa att det såg knepigt ut..
Tog ut min mamma som sa att jag bara var nojjigt "och bara letade fel på min häst trots jag bara haft honom mindre än en månad"(synd och skam) men du visade han ingenting.
Drog och slet i håret ioch tänkte att jag kankse var onödigt nojjig och så..
Efter en månad tyckte jag att han började gå typ orent på något vis,en magkänsla,det kändes fel på något vis..Vid longering så ville han helst inte gå i höger varv allt för länge men det känndes i alla fall inte onormalt (omusklad unghäst,lite stel höger sida),men när vår bekanta vet, skulle ut och vaccinera någon annans häst så tog jag hchansen att han skulle tittapå honom ,men han avfärdade det sa att det minnsann inte var några fel med min häst inte..
Jag tänkte jaha.. vad mer kan man göra..det är inga fel på min häst...varför kan jag bara inte inse det?

men någonting har sakta men säkert kommit krypande...höger galopp har börjat krånga..han vill gå på snedden,inte sidvärtes rörelser mot vänster,"bråkar" vid volt i höger varv och har börjat trippa i uppvärmningen.
Han är ALLT annat än ren.
Men han är pigg och possetiv..gör alltid alltid,alltid sitt bästa.

Igår så tog jag chansen att fråga några bekanta stalltomtar som vi har hoppa upp på min kuse så jag fick se om det såg ut som det kändes..Till hjälp så hade jag stalltomtarnas mamma..
Min häst tar halva steg med höger bak..det ser inte ut direkt som han haltar men han tar absolut halva steg och ser vansinning oren ut..det ser ok ut i en samlad trav samt i skritt men när man ökar traven så ser man verkligen hur illa det ser ut..men han gör allt med spetsade öron och pigghet och glädje,det ser inte ut att göra ont.
Han är inte ren i någon gångart..inte helt..

Vad tror ni?
Har ni varit med om något liknande?
Det blir bara värre och värre..det som tidigare bara varit en känsla syns nu..alla har bara sagt att jag är överbeskyddande och nojjig och de minnsann inte sett något.
Jag kom att tänka på att förtsa gången jag riktig märkate av det var efter jag ridit en hel del på asfalt i skritt,en trafkvänjare tur helt enkelt..då var han så tossig...det känndes som han var vansiigigt irriterad och hade ont..cyklade med höger bak.
Efter dressyrpas(dagen efter) så är det värre...då vill han slänga ut baken och stanna etc.men det har blivit nu förra veckan och den här veckan.

Ska ta kontakt med ATG nu idag.
Men vad tror ni?

Sv: Så himla ledsen..(långt)

Jag tycker det bästa är att ta kontakt med en bra klinik och åka in och göra en riktig hältutredning. Det är så svårt att sitta här och "tro" vad det kan vara...

Det kan ju faktiskt vara något som faktiskt är "behandlingsbart", lycka till och återkom gärna med vad du får för svar på kliniken!!

håller med om ovanstående. Ta ut en bra kiropraktor, genast!

Först veterinär Sedan kiropraktor, jag skulle aldrig göra tvärt om.

// ghost

Varför tar ni ut en kiropraktor innan veterinär?

Jag håller med Ghost, först av allt skulle iaf jag åka till klinik och få hästen utredd.

Det kan vara mycket, men jag tror du gör helt rätt i att ta kontakt med klinik. Det är mycket möjligt att jag är hemmablind...men faktum är att din häst beter sig lite som min gamla gjorde. Hon hade spatt..
Efter en eventuell diagnos hos veterinären så kontakta en kiropraktor eller equiterapeut..

Om hästen är så tydligt halt, först veterinär!!!! Alltid & jämt!
Som komplementärbehandlare skulle jag dessutom ALDRIG behandla en häst med dom symptomen utan att en vet hade tittat på den först.

Jag tolkar ditt inlägg som att det är en unghäst, rätt?
Isåfall så tror jag att du/han behöver hjälp av en instruktör osm kan lära er lite om rakriktning. Alla unga hästar är sådär tills de blivit skolade. Rider man dem fel eller för mkt då så blir dte värre och utvecklar sig senare till diverse hältor såsom kotledsinfallamtioner, spatt, kissing spines o.s.v.

Så du menar på allvar att spatt och KS inte är ärftligt? Väldigt intressant...

Under mina <40 år med hästar har jag ALDRIG haft någon unghäst som betett sej så vid ridning..

Och förresten, hur kan du skriva så istället för att rekommendera grundlig undersökning på klinik?!! Antar att du dessutom anser dig vara just den instruktör som ekipaget behöver...

Hehe, nej jag instruerar bara islänningar jag :-).Jag hoppas dessutom att de flesta instruktörer kan lära ut rakriktning.....
Vad tror du att de kommer fram till på en klinik? Förmodligen hittar de kanske en kotledsinflammation och behandlar denna och sen fortsätter man rida hästen efter avslutad behandling och den har kvar samma grundsnedhet och får tillbaka sina problem rätt snabbt.
Det är ALLTID träningen av hästen som måste åtgärdas och det är då alltid ryttaren som måste lära sig rida sin häst frisk.
Fast det är klart, har man låtit den gå och snedbelasta sig i massor av år så är det kanske inte så mkt man kan göra mer än att låta den gå och ha det bra eller lägga ut massor av pengar på att behandla den igen och igen och igen.
Jag har själv rätt stor erfarenhet av problem ovan, red själv min ena häst till dubbelsidig kotledsinflammation och hasproblem MEN sen red jag den frisk igen och nu är den frisk som en nötkärna.
Så visst, man kan åka till en klinik om man vill det.

Om KS och spatt är ärftligt? Det är det säkert OXÅ, men det rä rätt lätt att på egen hand rida dit det på vilken häst som helst.

Håller med Djurjouren att man måste försöka se till helheten och komma tillrätta med orsakerna till skadan som då eventuellt kan vara rid/utrustningsrelaterade. Men har hästen något fysiskt fel, så måste det behandla först,och det gör man på klinik.

Ja visst du har rätt, men även om man "tränat fram" en kotledsinflammation så behöver den behandlas samtidigt som man korrigerar sin träning! Inflammationen läker kanske inte ut av sig själv utan smärtan osv kvarstår vilket gör det svårt att börja arbeta hästen korrekt.

Nu blev jag faktiskt jätteledsen..
Vi jobbar precis som jag antar att de flesta ekipage jobbar med,alltså rakriktining?
Alla hästar har ju en svår sida liksom människor så det är väl något som man lika naturligt som jag jobbar med min snedhet,man har ju en stark sida och en svagare..samma sak gäller ju hundar..
*jag brukar mest flängrida på min unghäst och vad då rätt form och träning som är lagom?Har jag aldrig hört talas om och förresten..jag är ju fullärd så varför ska jag över huvudtaget gå till en instruktör!!"
*lägg märke till ironin*
Jag har hjälp av en instruktör,har till och med två,och båda anser jag kunna sin sak när det kommer till rakriktning av häst..
Jag anser mig inte "fullärd" det minsta,jag tror dock att jag märker skildnad på en häst som går orent och vars ena ben gör tjollahoppsan steg istället för andra eventuella "unghästfasoner"..
sedan så kan jag garantera att han INTE har blivit rider för mycket(för hårt),och det känns som det vore VÄLDIGT konstigt att jag ridit väldans fel..helt ärligt..i alla fall med tanke på allt duktigt hästfolk runtomkring...det låter konstigt att ingen sagt något om det har blivit så fel att jag håller på att rida sönder min älskade häst..
Självklart har vi jobbat "stenhårt" med stjärnkikeriet,men det känns fel att säga att vi har haft sådana problem att det skulle medföra sådana problem som de vi har nu..men som sagt var..jag är inte fulllärd..och deffinitivt inte han heller,men vi har kommit tillrätta med mycket de senaste månaderna och gjort många framsteg..
Jag blir uppriktigt ledsen när jag läste djurjourens inlägg angående kotledsinflammationer..jag vet sedan många år tillbaka att OM hästen har kotledsinflammation så är den ofta felriden..Vi har ett sådant praktexempel i vårt stall faktiskt,visserligen vet ingen riktigt vad han har varit med om tidigare i sitt liv så som deras situation är nu så kan det mycket väl vara så att det inte enbart är ryttarens fel...
Sedan kan jag berätta att det kan faktiskt vara troligt att han har kotledsinflammation då för tre skoningar sedan så kunde jag inte närvara vid skoning och min mamma fick ryka in..när jag fick se hur han såg ut om fötterna tog jag genast kontakt med hovslagern och sa att det där får du göra om..han hörde aldrig mer av sig..jag tog kontakt med en nu som jobbade med min stackars älsklings fötter i över en och en halv timma..tån var på tok för lång som jag även hade sagt till min gamla hovis som tidigare alltid varit väldigt bra..och trakterna var helt knasigt gjorda eller vad man ska säga...
Den korta tiden min häst hade så här tokiga fötter så hande han stått helt knasigt med fötterna för att avlasta frambenen och det gjorde låsningar i ryggen och så vidare..jag tog kontakt med en kiropraktiker...vi fixade till problemet med hans dåvarande rygg problem som han sade:inte var något egentligen att fixa,för det var inte någon direkt fara och han hade med all säkerhet fixat till det där själv..
Min kiropraktiker är också för den delen erkänt duktig..(tänkte att då reder vi ut oklarheter där också).
Men faktóm kvarstår:Min häst högra bakknä ser inte ut att hänga med.
Det ser ut som det låser sig och är besvärande.
Nu vet jag inte riktigt hur det funkar med hältor,om det visar sig fram när det är bak osv eller hur det än är...men jag är inte ensam om att sett att hästen INTE går rent alls.. och det beror nog heller på någon exktrem snedhet eller hur man ska säga det.
Inte bara unghästfsaoner kanske?

Jag har fått tid hos vår klinik nu nästa torsdag..ska göra en riktig hältutredning,tills dess skall jag hålla igång honom vilket känns piss helt ärligt,men han ser heller inte ut att må direkt dåligt av det även om det gör så fruktansvärt ont i hjärtat på mig.
Longerade lite idag..han var stel och "linkade" lite i skritten men ville jobba såg det ut som (arbestnarkoman ch tycker det är roligt att testa lite nytt,brukar inte longera alls och idag ville jag bara se lite hur han rörde sig efter gårdagen),Trav i vänster varv såg helt ok ut även om den inte var ren han ville gärna att det skulle gå lite väääääl fort(komma undan?),i höger varv såg den också ok ut även om han proteserade lite mer(ytterst lite),ser så konstigt ut,stelt liksom,galopp vänster varv två varv såg han helt ok ut,dock ser höger bak ut att vara ett stödhjul,ett ben som han bara stöttar kroppen med,stelt,höger varv galopp två varva..problem...galopperar med båda bakbenen i marken samtidigt(jämnfota),bakknät ser ut att låsa sig på något konstigt vis,snubblar,ser glad och lycklig ut men vill aldra helst bryta av i trav efter ett halvt varv,kommer själv in i galoppen igen utan att jag ber honom,sakatr av när jag ber honom.
Skritten ser steeeeeeeel ut.
Travade i ökad trav (jag sprang bredvid) och benet hänger inte alls med som jag tycker att det borde göra,ville helst galoppera.

Han var inte öm någonstans,lite varm runt ena kotan fram pga att han råkade trampa på sig själv när han snubblade till (i skritt av alla gångarter!),han hade ingen feber.
vet inte riktigt vad jag sak göra...
Vill veta ändå vad det kan vara...

Jag resonerade generellt när jag skrev att problem kan orsakas av ridning/utrustning. Det var alltså inte menat mot dig personligen. Ville bara förtydliga det!
Problem hos häst som du beskriver det kan ju bero på massor av saker som inte behöver vara ridrelaterade. Ledinflammationer beror ju på överansträngning, och denna KAN vara ridrelaterad, men behöver inte vara det.
Kan också komma sig av att hästen belastar sig fel pga av spänningar i muskulaturen eller att den helt enket har en felaktig kroppskonstitution.
Du säger att hästen inte ser ut att ha ont av det utan har öronen framåt och ser pigg ut, även om han går orent och tar konstiga steg med bakbenet. Då tror jag, (men jag är ingen vet, bara en annan hästägare...), att man kan utesluta spatt. Spatt, i aktiv fas, ger ju hälta och hästen har ont. I den passiva fasen så upplevs hästen ofta som stel i början av arbete, men är oftast ohalt. Stelheten brukar sedan värma ur och bli bättre efter en stunds arbete.
Nu kan ju en del hästar vara lite luriga med att visa att dom har ont.

Pröva och känn lite gran över rygg/kors. Kolla om knät är gallit eller känns konstigt, (jämför dom olika sidorna och kolla efter skillnader). Känn på insi´dan av benet upp mot ljumsken. Lätt att dom sträcker sig där!
Pröva att lyfta bakbenen. Är det något bakben som han är ovillig att lyfta. "Rycker" han upp något bakben när man lyfter det?

Kan det vara någon typ av patellaupphakning?

Kan till lägga och klargöra ytterligare angånde hästen i vårt stall som har haft kotledsínflammationer:Jag tror inte att det är de som äger hästens fel att han har de problem som han hafft.Tänkte reda ut det ytterligare då jag såg att det såg alldels luddigt ut som om det vore deras fel vilket jag INTe anser att det är.

Oj vad jag har tryckt och kännt!Min stackars älskling står där och tittar:Men matte..Vad gör du egentligen!?!..Hittar inga gallor eller annat konstigt på bakbenen,inget av dem,tryckt och kännt på ryggen/korset..ingen reaktion..
han har alltid varit rädd om bakbenen så det är svårt att säga..han är stelare i det vänstra bakbenet men det har blivit bättre efter stretching!I övrigt är han som vanligt..kanske inte lika livlig men lika öppen och framåt.
Tidigare har jag upplevt det vänstra bakbenet som känsligt men det har alltid varit det högra som krånglat...
Det kan ju vara en ledinflammation på något vis han har då han faktiskt har snedbelastat sig och i och med snedbelastningen då också kanske har överansträngt sig?
Jag har också funderat på patella...det var min första tanke när jag tyckte att baknät låste sig när jag red över bommarna då första ggr jag red honom hemma...pratade med vet och kiropraktor om det (han har varit hos kiropraktor två ggr,första gången var pga att jag inte ville köra igång innan jag visste att han var fit for fight)men kiropraktorn sa att ha inte trodde det var någon fara..att det var rätt vanligt att unghästar hade det när de växte eller något sådant,kommer faktikst inte riktigt ihåg vad han sade men jag vet att jag blev mycket lugnad..
Men nu har det ju blivit värre...bara sådär!Och jag rider inte ens så pass att man skulle kunna tänka sig en rejäl påfrestning på ben osv!
Det är det som gör mig så rädd...
Sedan blir man inte mindre nojjig av att flera bekanta har fått lov att ta bort sina jämngamla arber som min pga pålagringar som inte går att göra något åt..
Vetrenärerna beskrev det som att springa med en sten i skon,bara det att stenen sitter i foten...
Det är min värsta mardröm..så jag hoppas..även om det låter dumt..att det bara är en helt vanligt kotledsinflammation som man kan göra något åt!
Annars bryter jag ihop om det är något annat med min häst..
jag tror inte jag skulle klara av det och det är väldigt dumt att ta ut något i förskott jag vet..men jag känner en som kommer sova riktigt dåligt kommande nätter...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 765
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka