Så himla ledsen..(långt)

Sv: Så himla ledsen..(långt)

Du har redan fått en hop med svar, vill ändå inflika min känsla i det hela.

För det första ska man alltid sträva efter lösgjordhet, villighet, glädje, lätthet, hästen ska jobba enkelt med dig.

Om hästen blir motsträvig eller börjar jobba mot dig ska du stanna upp, backa ett steg och ta om det hela.

Ju försiktigare du går fram med en hästbekantskap, desto mer grundat blir ert förhållande, desto mer lär du känna hästens alla sidor, rörelser, sätt och temperament, desto mer lär hästen känna dig och dina sidor.

Från att ha varit två olika ska ni fungera som en i ridningen, detta tar tiiiid.

Om hästen får det minsta lilla konstiga rörelsemönster avbryter man och tar reda på orsaken. OM man har kunnig tränare kan man rådgöra med denne ifall det kan vara så att det går att rida hästen smidigare. Får man resultat ganska snart är det ok. Får man inte det tillkallar man hjälp av någon som kan utreda vidare.

Har man inte Kunnig tränare tar man hjälp av det som alltid är nr. 1 vid problem som man inte får grepp om eller har kunskap om att reda ut själv, veterinär! För många kan detta kännas onödigt, dyrt och rentav slöseri med både pengar och tid, men tänk på att det ÄR dyrt att ha häst, hästar kostar!

Om nu veterinären anser att det rör sig om spänningar som kan avhjälpas av komplementär behandling tex: Kiropraktik, Laser, massage, etc. så säger denne förhoppningsvis detta, (Det börjar bli bättre i Sverige med samarbete veterinärer och Komplementärbehandlare emellan)

OM nu veterinären hittar något som behöver åtgärdas kliniskt, utredas vidare, vad som, har du ju verkligen hjälpt din häst!

Och OM hästen skulle ha kotledsinflammationer så är det ju inte fel att åtgärda detta, vad jag brukar vända mig mot är symptombehandling som inte leder till orsaksbehandling, dvs. att man nöjer sig med, att "bara" spruta leder, skicka hem hästen återbesök osv.

OM hästen har kotledsinfl. så finns det en orsak!!! Här börjar en lång och slingrig utredning, för det kan handla om mkt! Ett stort garn-nystan som ska nästlas upp. Allt ifrån din kropp till hästens kropp, ALLT i hästens kropp bör utredas, foderstat, träning, utrustning, rutiner, ALLT!

Missförstå mig rätt men ibland är det inte helt av ondo när något händer, för det tvingar en att stanna upp och lära sig en heeel del om sin häst, vilket ju inte är dumt.

(Fråga Veronican här på forumet ;) )

Att rida hästen rakt, att lära både hästen och sig själv nya rörelsemönster som gynnar båda, både var och en på sitt håll och tillsammans, det tar tid! och, det SKA ta tid!

Man behöver hjälp av någon som vet hur det ska kännas och se ut, inte någon som skyndar på, utan låter allt smälta in, som inte går vidare förrän nya, små, saker är befästa, som kan se när hästen eller du faller tillbaka i gamla dåliga vanor och som kan stoppa det i tid.

Mkt morgonsvammel från denna sidan, :p för övrigt tycker jag det låter som om din häst har problem med patellan. Jag hade valt veterinär som första åtgärd. OM det inte är patellan skulle jag gissa på rotation i si-leden höger sida med påverkan på både bak-knäet och länd samt rygg.

Sen en annan sak, det kvittar hur mkt du trycker och känner på din häst, för du vet ju inte riktigt var du ska trycka, och om du får reaktion där du trycker så är det ju inte säkert att du tolkar det rätt, eller hur??.... ;)

Lycka till!

Tack så hemskt mycket för ditt svar..det var väldigt vettigt och tänkvärt!Uppskattar det mycket mycket.
Självklart känner jag inte min häst utan och innan..ett halvår är egentligen ingenting..Det tar tid allting tar tid och är det någonting jag lärt mig så är det att det här med hästar(och sig själv också för den delen) tar tid och ska ta tid..stressar man över något moment så tar tiden i alla fall ut sin rätt på något sätt..
Min häst har alltid varit en pigg och glad liten rackare som alltid gjort sitt bästa och alltid velat göra rätt och vara till lags..och så plötsligt så har det blivit jobbigt och motsträvigt ibland..Varningsignal!
Om det nu är så att det är kotledsinflammtion så bör jag självklart gå till båtten med varifrån problemet kommer ifrån...bara för att hästen får en spruta i en led så blir hästen inte automatiskt bra..man har bara behandlat symtomen eller vad man ska kalla det...inte anledningen.
Jag har jobbat med min snedhet i många år nu..och det har inte gett så där jättemycket resultat förnst nu innan mitt hästbyte.
En halvtimma om dagen har jag enbart stretchat min kropp för att jämna ut den,jag går regelbundet till kiropraktiker,talar med honom angående det här med att eftersom jag är lite lite sned så gör jag ju automatiskt min häst sned och då ser jag det som min plikt att hjälpa honom med det.
Jag försöker alltid göra rätt och det så bra för min häst som möjligt.

Det som gör mig mest brydd är att just det här med benet kändes av i vintras...ibland..men det var liksom inget speciellt...
Det kunde ha varit att det fattades lite styrka etc när han var lite vinglig i höger varav etc.Det har aldrig varit något som synts eller direkt varit på känn heller..
Det är bara det att nu de senaste veckorna som det har slagit igenom igen...
Skulle ha varit på en hoppträning(mestadels markarbete) idag,men det blir inget då vi ska på hältutredning nästa torsdag som sagt,.

Men en sak jag tänkte på igår:Det syns mindre när man springer med honom samt longerar än när man rider?
Jag blev alldeles kallsvettig och tänkte att:tänk så går han sådär enbart pga av mig!!!!!Men han har ju gått ännu värre till och med för andra.
Han är så söt den killen..har aldrig träffat en häst som är så lojal eller vad man ska kalla det...han kikar på en hela tiden när någon annan rider...det ser så kul ut!
"Matte...varför står du där för?Är jag duktig?"
Nu kanske jag har årtiondes mest bisarra förhållande till min häst och alla tycker det är komikst när jag snackar hela långa konvercationer med min totto men han lyssnar och verkar tycka om det när man talar med honom så..varför sluta?

tacksam för era svar..det känns mycket bättre nu..
Lite lugnad..patella kan man väl göra något åt..?Inte sant?Och det är inget han mår jättedåligt av mer än att han blir frustrerad och ser olycklig ut när han får problem med det?
Jag behöver kanske inte vara allt för nojjig då?

En av anledningarna till varför iaf jag ALLTID kontaktar veterinär först är att det faktiskt inte alltid är så illa som man som hästägare tror....Efter att vet satt sin diagnos kan man ju sedan tänka på hur man ska gå vidare.

Det finns flera trådar om patella här inne, använd sökfunktionen. Jag har själv ingen erfarenhet av detta, men det är vad jag förstått i många fall behandlingsbart.

Vetrinär först, därefter kiropraktor om inget framkommer på undersökning av vetrinären.

självklart vet först...sedan eventuellt kiropraktor..en bra kiropraktor ska till och med inte ens säga att man skall besöka dem om de hör att det är något mer än vad de kan göra..skulle sätta en miljon på att min kiropraktiker skulle skälla ut mig om jag sa att jag ville komma till honom först nu..sedan vet...
Frågan är vad det kan vara för knas....

Kan berätta vad det är för fel på min häst nu till alla som undrat.
Han har en Cysta i höger bak knä och kanske något skit med hasen.
Fått cortison och tuppkam.
Ska rida/promenera i skritt en månad...sedan börja trava lite smått..
Allt hänger på hur han verkar må etc.

Skit.allt är typ skit.

Men visst var det skönt att dom ändå hittade något...
Ovissheten är ju alltid värst, eller hur...

Håller tummarna att det ordnar sej till slut.

Skönt att du fick reda på vad det var, tråkigt att det blev som det blev. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 765
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023