Så himla knäppt beteende...eller?!

N

Nelson

Har haft min pålle ett år nu.
Hon är född 1999 och är halvblod..när jag köppte henne så var hon välldigt pigg och framåt i dressyren men ej så utbildbildad gick bara i lågform i de 3 gång.
hoppade men ej så högt.
när jag provred henne (3ggr)så var hon ju somsagt pigg men man kände att hon "Busig" hunde sparka lite o så..luftsprång m,m. men d var inte så mkt..men jag tänkte att d e typiskt ungston.
hon var även mkt snäll att hantera.

När jag fick hem henne så fungerade allt bra i en vecka sen börjag problemen..Stääler sig i sliter sig i stallgången, sparkades när man red, gicj inte o sadla o tränsa....och d gick inte att sko henne...hovsalgare flydde...en gång fick vi ta et 3dubbel dos o d häll bara 20 min... :angel:
hon blev mkt svår att hantera...men jag gav inte upp.
d gick i perioder men ridningen...men ett ganska långt tag så sparkades hon inget! ;) :smirk:
gick bättre o bättre att hantera henne.
o skoningen går superbra nu! efter att min nya hovslagare "spöa upp henne" eftersom hon inte var rädd.. ni står hon som en ängel o inte för att hon e rädd att få stryk.
lastningen var ett prolem nyss..efter många om o men så blev d till o ha liner...nu behöv singet hon går in snällt! :love:
ja...man kan säga att allt har blivit mkt bättre..förutom ridningen..

vissa gånger går hon som en gud! asså helt underbar och hon hoppar super oxå! :)
men ibland vill man skicka henne till slakt.. :cry:
sparkar, stegrar, luftsprång :cry: ..gör allt för att inte göra :cry: som man :cry: sägern! d e svårt o skriva allt i minsta detalj..
men frågan e om hon har ont eller ej.. :confused:
hon var ua på rönken för ett år sen kollaon de henne för nåra måader den osså, ua (böjprov, tänder)

d e ju så konstigt att hon e så här...hon e en så himla fin o go häst med talang..o varför vill hon inte visa d!?? ibland går hom somsagt som en gud o man tror man ska vinna os :d o ibland så beter hon sig som en häst somhar jätteont o varenda kroppsdel!!
det kan vara tillofrån på veckor..o på en lektion.

snälla.... vad ska jag göra?

en till sak...hon håller på som mest när jag rider...är lite mer nogare med hur ska gå..."ej nån bog ut, ej felstäld m.m.m.m."
hon gör inte lika mkt när min syster rider...o hon e lite mer "loj" e inte lika noga med hur hon ska gå..fast hon får henne att gå rätt såklart.

och sen en typiskgrej..när man står i stallgången o sköter o så ska man ex flytta henne årt sidan..hon går jätte bra att flytta till vänster men hon VÄGRAR at flytta åt höger! hon bara står fast som en spik fast man gör allt! *pust*

hoppas ni orkatläsa allt..
om nån vill så får ni gärna skriva till mig ¨på msn...tack
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Kanske vet hon inte vem som är ledaren i ert förhållande? Att hon är osäker och då tar saken i egna händer..
Min häst behöver ha en bestämd hand, inget daltande då tar han över. Säga till en gång ordentligt sen är det bra.
Hästarna kan ju inte heller jämföra saker höger resp. vänster sida, gör du en sak på vänster sida och aldrig på höger får du helt enkelt ta det från början på högersidan.

Det är ju bra att hon är kollad men kanske har hon fått ont nånstans senaste tiden?

Tycker absolut du ska kontakta en equiterapeupt i första hand, då VET du att hon inte har ont nånstans. ÄVEN om hon är kollad nyss är det värt det! Nu när du kräver mer av henne i ridningen också. (vad jag förstod)

Lycka till och berätta hur det går!
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

tack för ditt svar.
asså ganska ofta harman får annvända spö på henne o mkt....bryr sig inte...hon e så hinla orädd!
men vi har gort upp så här jag o min tänare att jag rider 4 lektioner till (2 veckor) om d inte blivit bätter sp kollar vi henne!
om hon e kollas UA så har vi i våra småfunderingar att om pållan blir så där knäpp så ska vi asså bli så jävla förbannade o inte bara lite heller...vi kommer skrikaha spå m.m. asså allt för att verkligen få henne att FATTA att hon inte har en chans att bestämma! :mad:
men d e ju inte så kul o bli arg på henne...
men vi har ju märk d osså att om man ska låte hanne göra lite som hon vill i bland...gå halva vägen var o bara gullar med henne så blir hon värre....jo jag tror atthon behöver en fast han men man ska ju inte vara dumförde lixom.. :smirk:
vad e d för sorts massör/kiropraktor..?
vi har ju funderat på att ha nå sånt men asså lixom kommer man ed en kärn :smirk: frisk häst så hittar dom ALLID fel iallafall..
haralldrig hör att ett kiropraktor inte hittat nå fel på hästen :smirk:
men men vi får se vad som händer :cool:

visst jag hör av mig !
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Som sagt var det är ett sto....
Har själv en "drake" som såldes då hon ansågs oridbar, och jag köpte henne då hon i övrigt hade en enorm potensial!!! :bow:
Då jag köpte henne så reste hon sig(obehagligt högt), kastade sig runt, tokslog, vägrade gå fram, longering/tömkörning i ´princip omöjligt, då hon vart så skogstokig, så det var fara för hennes hälsa. :eek:
Vi har varit omkull, ramlat av så många gånger, så det är mer en regel än ett undantag. :cry:
Efter veterinärbesiktning och röntgen konstaterades, att enda stället hon möjligtvis kunde vara sjukpå, var huvudet. :o Men det som gjorde att jag fastnade för henne, var att hon annars var en så helt otroligt kelsjuk och kärvänlig tjej. Så någonstans, har nått blivit fel!!??
Idag, 7 månader senar äger jag en helt underbar tjej :love: med enorma gångarter, ett sjutusan till humör, men som älskar sitt nya liv och arbete.
Bockarna och brallarna kommer än i dag, men då av glädje eller att matte är för sölig i hjälperna i ridningen. Då blir hon som lite småpurken och påminner mig snabbt om att "hallå där, tänker du sitta kvar där uppe så se till å rid".
Hon är även nu inkörd och om 3 veckor debuterar vi LA dressyr!!!!
Vill bara berätta detta då även "tokiga" hästa kan vara helt underbara. Det gäller bara att komma på var felet är(himla lätt :crazy: )och jobba utifrån det.
Hoppas det löser sig för er oxå :bow:
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Kanske hon bara slutar lyssna när du/ni blir arga?

"jo jag tror atthon behöver en fast han men man ska ju inte vara dumförde lixom"
Behöver hon en fast hand men inte får det hela tiden kommer hon säkert att fortsätta bråka..Hon blir förvirrad om du/ni hanterar henne olika. Klart att det är svårt för mej att säga som inte sett henne eller hanterat henne, men det är det först jag kom att tänka på när jag hör det.

Har fö haft ute en equiterapeupt till min och hon beh hästen även om jag själv inte märkt nåt fel med honom. Dock kan jag bara säga att hästen blev avsevärt bättre efter beh! Man blir ju hemmablind till slut. Det var inga stora fel med honom men tex att det var svårare att ställa åt vä, tex bara en sån sak..
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Hej!
Du verkar ha en vriden inställning till din häst om du håller på och spöar henne för att du ska kunna genomföra nånting.
Att svära och förbanna sig över hästar är konstigt och lite elakt och mest dumt.
Tror du inte att du gör nåt fel själv?
Hästar är individer, egna personer och ska behandlas med respekt (om du vet vad det betyder) Med heder och ära, ett civiliserat beteende.
Man utbyter saker med sin häst, jobbar tillsammans. Du lär dig av hästen, hästen lär sig av dig.
Jag blir nästan illamående när jag tänker på hur du talar om din häst som den vore ett stort otillgängligt monster.
Jag hoppas du lär dig snart att man ska behandla hästar bra. Annars kanske du får stryk tillbaka nån dag.
Mycket kärlek till dig och din underbara häst.
Hlsn Lena
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Borelia/ Erlyshias
Hej!
först vill jag bara säga att du gör mig besviken när du skriver att ni " spöat upp henne" vid skoning, Det ser jag absolut ingen orsak till eller anledning, det finns heller ingen ursäkt till det.
Efter egen erfarenhet efter många års jobbande med problemhästar har jag lärt mig att det är människan som orsakat/orsakar hästen problem och inte hästen som orsakat/orsakar människan problem.
Så lita på mig när jag säger att våld inte löser några problem, iallafall inte i längden, även om du upplever att hon för tillfället är snäll att sko efter ni spöat upp henne.
Jag anser att det inte handlar om accepterande som de andra verkar tro, och om det gör det är det snarare du som måste börja lära dig att acceptera din häst, inte hon som skall acceptera dig.
Jag tror att det snarare handlar om förtroendet mellan häst och människa, hon måste börja lita på människor, och det gör hon absolut inte om ni tar till våld!

Nu tror inte jag heller att det är det som är problemet. Efter det som du har skrivit är jag nästan säker på att hon har någon form av förhöjda värden på Borelia eller Erylishas som är en fästingburen sjukdom. det är ett virus som kan visa sig på olika sätt.

Akut stadium- ofta efter hård ansträngning

- elefantben, hela benet sväller upp somm ett elefantben, alltså ca 3 ggr så stort

- feber
- svettningar

eller andra problem.

LÄngre sjukdomsstadie

- Ändrat humör
- visad hälta av och till
- blockeringar, plötsliga sparkar mot människor eller andra
- från att vara helt lugn till att börja schena vid ridrurer
- visad ömmhet av och till i vissa perioder, en ömmhet som sätter sig i alla muskler och i hela kroppen.

Jag har själv haft en granne som haft en sådan häst som stämmer in på beskrivningarna av din, från att en dag vara normal till en annan helt blockerad och " Farlig"- också uplevas som bångstyrig.

Jag är säker på att det är något sådant som din häst har, och då är det inte heller så konstigt om hon beter sig annurlunda, det gör vi alla om man är sjuk!

Om man är sjuk tappar man orken och det är antagligen därför hon har blivit lat vid ridning, hon orkar helt enkelt inte.

Ring en veterinär som tar ett blodprov, efetr någon vecka får ni provsvaret. Om hon har förhöjda värden sätter veretinären in pencelin och hon blir frisk.
Gör det på en gång risken annars är att hon blir kronisk sjuk och då blir hon aldrig bra.Det är väldigt enkelt att göra och inte alls dyrt.

jag Hoppas att du tar till dig informationen.

om detta inte skulle vara problemet har jag en liknande sittuation hemma.

Det var en häst som jag inte kunde binda upp på stallgången, rida ut på eller som vi kunde sko. Men med en bra hovslagare utan våld och med ett brett tålamod har det nu gått bra. vi skor nu utan att droga ner honom, I början stallade jag inte alls upp honom, utan jag gjorde iordning honom i boxen, senare kunde jag stalla upp honom, men bara i en slapp lina, annars kände han sig för fastbunden.
Rida ut går nu som på en dans,
Allt detta handlade om förtroende, det hade hänt honom en sak på stallgången förut när dom skodde honom, alltså hade dom verkat ner alldeles för mycket, han hade då blivit rädd och slängt sig och gått om kull på stallgången, Då är det ju inte så konstigt att han har både dåliga minnen från stallgången och hovslagaren. När han varit 6 år hade dom ridit ut i skogen mellan två hagar av ungtjurar, dessa hande kommit med en busande fart för att titta vad det var för hästar som kom, Galliano, som han heter, började backa efetrsom han blev rädd för flocken och backade in i taggtrådsstängslet bakom honom, han hade sönder det efetrspm han blev blockerad och s´kärde upp sig på en vass kant av ett badkar som stog där, följden blev 8 timmar på operationsbordet och med 25 liter förlorat blod, det var med nöd och näppe att han inte avled på operationsbordet. Det var vid 6 års ålder och nu är han 14 år, alltså 8 år senare har han fortfarande kvar dessa minnen, vilket inte är något konstigt alls.
Nu efter snart 2 år fungerar han som en helt vanlig häst, en häst som är hur underbar som helst bara han fick tillbaka förtroendet efter vad människor gjort med honom och lärt sig att lita på mig, att jag aldrig skulle skada eller slå honom. Denna häst köpte vi på måndagen ganska hastigt efter ett tips, om inte det tipset skulle nått oss skulle han ha slaktats på tisdagen. Allt detta för att människorna förstört hästen, han var helt förstörd mentalt, Om jag skulle bestämma här i världen skulle jag snarare skickat människorna på slakt, men dom fick en rejäl utskällning som jag tror att dom tog till sig.
Tänk på det att även om dom förra ägarna inte berättat eller talat om för er som köpare vad eller om det hänt något tidigare som kanske förklarar din hästs betende, betyder det inte att det inte hänt något, ofta kan säljare vara rädda för att berätta saker som kan få köparen att backa från köpet, men det är ju facktist för hästens bästa så den skall slippa allt missförstånd om att den är dum i huvudet och slippa den våld den utsätts för, våld för mig räcker med att rida med ett spö utan att använda det. för det är ändå ett föremål som kan orsaka så mycket våld så att det är ofattbart.

Men som sakt var kolla först om hon har borelia eller Erylischas.
och om blodproven inte visar något kom ihåg att ha TÅLAMOD och FÖRSTÅELSE för din häst, om inte kasnke det är bättre att skänka henne eller sälja henne billigt till någon som har det, eller skicka henne till ett ställe under ett år till någon som är van vid problemhästar.

Lycka till med din häst och jag hoppas att ni kan lägga våldet på hyllan !
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

låt en euiqiterapeft undersöka henne ordentligt.
Tycker det låter som att hon har ont, kanske pga av snedhet
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Nelson skrev:
tack för ditt svar.
asså ganska ofta harman får annvända spö på henne o mkt....bryr sig inte...hon e så hinla orädd!
men vi har gort upp så här jag o min tänare att jag rider 4 lektioner till (2 veckor) om d inte blivit bätter sp kollar vi henne!
om hon e kollas UA så har vi i våra småfunderingar att om pållan blir så där knäpp så ska vi asså bli så jävla förbannade o inte bara lite heller...vi kommer skrikaha spå m.m. asså allt för att verkligen få henne att FATTA att hon inte har en chans att bestämma! :mad:
men d e ju inte så kul o bli arg på henne...
men vi har ju märk d osså att om man ska låte hanne göra lite som hon vill i bland...gå halva vägen var o bara gullar med henne så blir hon värre....jo jag tror atthon behöver en fast han men man ska ju inte vara dumförde lixom.. :smirk:
vad e d för sorts massör/kiropraktor..?
vi har ju funderat på att ha nå sånt men asså lixom kommer man ed en kärn :smirk: frisk häst så hittar dom ALLID fel iallafall..
haralldrig hör att ett kiropraktor inte hittat nå fel på hästen :smirk:
men men vi får se vad som händer :cool:

visst jag hör av mig !
kan ju bero på att dom flesta hästar går med diverse snedheter och spääningar i rygg länd och kors m.m.m.m
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

hm...kanske har vart lite dom och Oförstående mot min häst.. :( :(
men d e så himla svårt när alla säger så himla mkt olika!
dom jag har pratat med som är super duktiga på unghästar säger att jag "ska göra så"...
men jag kanske ska tänka om..lr?

men ex...om ni står o kratsar er hästs ben o plötsligt så försöker hästen kicka dig o trycker upp dig mot väggen..vad gör ni då?

hästar i hagen tar ju till "våld" i hagen när dom gör upp rangen..
och dom e endå vänner sedan...

är jag ute på väldigt hal is?
jag har en så fin häst med kap...o jag vill ju inte sälja henne billigt lr GE bort henne! usch

i övrigt är hon ju så himla go o snäll...

ps. idag tog vi en myyyysig barbacka tur i mörkret o busade lite :d hon stog blixtstilla när jag hoppa upp.. hihi
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

jo skulle nog tänka om i fall jag var du.
Min nordis kickade förut och kan göra fortfarande ibland när man kratsar.
Men det är bara att vänta ut honom, blir jag arg och skäller på honom och så,
kickar han ännu mer.

********************
men ex...om ni står o kratsar er hästs ben o plötsligt så försöker hästen kicka dig o trycker upp dig mot väggen..vad gör ni då?
*********************************
knuffar bort honom, och ber honom lugnt att flytta sig.
Säger även nej! lugnt men bestämt. Flyttar han sig så är det bra så.
Om inte ber jjag honom igen mer bestämt. Ev. till slut att han får en dask och tillsägelse.

Men att slå och skrika är fel.
Och "spöa upp" är i mina ögon att slå slå slå slå.
Helt onödigt!
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Jag håller med om att du bör kolla hästen, men innan du tar ut equieterapeut måste du låta veterinärundersöka henne!
Åk till klinik (om nu detta inte redan var gjort nyss) o röntga kolla erlichias mm!!
Och för sjutton!! SLUTA SLÅ HÄSTEN!
Som tidigare skrivet, lugnt men bestämt räcker längst!
När du sen vet att hästen är frisk så börja med "häst för hand" gå ut och gå promenader, jobba med kommunikationen mellan er, det är du som har ansvaret att lära dig hennes språk och inte tvärt om! Hon har inte bett om att vara i fångenskap, alltså är det ditt ansvar att hon har det så bra som möjligt!

Lär känna hästen, när du gjort det kan du avgöra om hästen "testar ledarskapet" eller är rädd/har ont.
Lär dig hur hästarna beter sig mot varandra, det ska gå riktigt långt innan en häst åker på "däng" av en annan, en blick eller en vickning på örat räcker oftast.

Hoppas verkligen det löser sig för er två! Men jag skulle nog dumpa instruktören om det är h*n som rekommenderat dig att slå på pållan!

Mängder av lycka till!!!!!! :bump:
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Min första tanke, hur mår hästen? Inte bara fysiskt utan även psykiskt.

Det fysiska har ju redan varit uppe ett par gånger och jag instämmer med dem som skriver att du borde kolla upp hästen ordentligt.

Men psykiskt, för mig låter din häst som en frustrerad häst, av en eller annan anledning. Får hästen vara ute tillräckligt mycket, går hon med roliga kompisar, hur är stallmiljön osv.
Hur är förhållandet mellan er, ger du dig tid att klia och umgås eller är du "tanten med spö som ställer en massa krav"?

Anledningen till att jag hakat upp mig lite på det här med psykiska är att jag har en "stallets skräck" som numera är alla hästräddas favorit. När min häst stod i ett stort stall leddes hon med kedjegrimskaft runt nosen men slet sig ändå, hon slog när hon fick mat, hotade alla som gick förbi etc.
Idag kan man leda henne med bara ett grimskaft runt halsen, med en hand på ganaschen eller självklart i grimma och grimskaft. När hon får mat studsar hon lite och ser glad ut, och folk som går förbi hälsar hon snällt på.
Skillnaden? Vi är inte så många som hanterar henne (jag, stallägaren, hagkompisens mattar), hon går ute minst 12 timmar/dag i bra hagar med en rolig kompis (tyvärr är de bara två som inte får äta hösilage, en stor flock vore skojigare men det blir bara på betet), hon får omväxlande träning.
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Jag kom på en annan sak också.. om hon bara är fem år så kanske hon inte har så god balans att bara ståpå tre ben och skos så länge, alltså kanske man bara kan ta upp benet och verka av det som behövs på hoven och sedan får hon sätta ner och vila någon minut, unghästar växer naturligt ojämt och kordiunationen och balansen är inte alltid med kroppen, det är en sak man ska tänka på.
jag har också en fråga om vad din häst får för krafftprodukt. Om hon får havre och mycket havre, kan hon använda det på felsätt, endel hästar reagerar genom rastlöshet och bångstyrighet, andra kan bli ömma i hela kroppen och på väldigt dåligt, ändra sitt humör.sparkas och bitas, svårt att stå still eftersom överskottsenergin dom får över försöker dom att göra av med själv,endel kan bli lata också, energin är bra i rätt mäng, men inte om man överdoserar den.
Allt detta beror på att det blir ett för stort energi och protein överskott, och det är absolut inte bra för hästarna.
Jag är helt säker på att din häst kan och är normal, det är bara för er att förstå vilken sittuaution som hon befinner sig i, och även om det handlar om att hon måste "behandlas som en unghäst" tycker jag att våldet är skit sjukt!
fundera på vad ni gör, både för att hästen är som den är, men också hur ni ska göra för att hon skall bli bättre.
kanske hjon har en felaktig sadel, trycker eller klämmer någon stans, då fungerar hon ju bättre när du rider barbacka.
lycka till med din häst och lägg våldet på hylllan.
om ni inte har tålamod och tid att ha en unghäst, som krävet betydligt mycketmer tid än en läromästare, tycker jag att ni ska köpa en tv istället.
VÅLD LÖSER ALDRIG NÅGRA PROBLEM: DET ÄR VÅLDET SOM ORSAKAR PROBLEMEN!
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

HEJ!

tack så mkt för ALLA svar! tack!! :bow:
känner mig verkligen som en idiot nu efter.. :(

men jo...det kan ju vara allt möjligt somsagt..men jag tar nog o lägger våldet på hyllan!
asså...jag tror inte att jag framstår som tanten med spö" i hennes ögon.
hon kommer alltid när man ropar på henne! ofta galopparande o gnäggande..o hon vill alltid "pussas" :D
i stalllet gosar vi alltid!
hon fungerar jättebra när jag leder henne! stannar, vänder, backar m.m.
hon går ute nu dynet runt, i vinter kommer hon gå ute så mkt som vädret tillåter!!

äh..d där med maten har jag oxå funderat på jättemkt! hon e ju ganska tjock...provar allt för att hon ska gå ner i vikt.. :angel:
hon får havre men jag ska byta ut d till nått musli foder.

har ni bra foder att rekomendera? nu när ni vet hur hon e..

hon får altid vilopauser vid skoning.
hoppas på fler svar!
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Jag måste säga att jag tycker det är beundransvärt med någon som faktiskt tar svaren på sin fråga på allvar och inte blir arg eller upprörd!
Det är många som inte tål så mycket "kritik" som du fått, för de flesta av oss har ju faktiskt sagt att ditt sätt är helt fel och det är inte många som kan ta med glatt humör! En stor eloge till dig från mig! :bow: :bow: :bow:


Hoppas, som sagt, verkligen att det löser sig för er. Hon verkar ha en underbar matte som faktiskt vill hennes bästa!

Tyvärr har jag inga förslag på foder men lägg en tråd under foder så får du säkert massor med svar!

Lycka till och kämpa på! :banana:
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

"Jag måste säga att jag tycker det är beundransvärt med någon som faktiskt tar svaren på sin fråga på allvar och inte blir arg eller upprörd! "

Håller absolut med Borkan!

Hoppas allt ordnar sej!
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

hehe tack! :banana:

det e ju hästens bästa jag vill så då kan jag ju inte å runt o tänka på hur jag tycker ;)

men jag vill verkligen veta när jag gör "fel" lr "rätt"! :)
så jag blir inte upprörd om jag kan få veta saker som är ÄNNU bättre en vad jag vet... :bump:
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

vi har kraffts müsli foder och det är toppen bra. Ingen av våra (2) hästar tål havre så det funkar perfa. (vem vill hantera en 1100 kg häst där havren sätter sig i huvet?)
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

hm..okej får vell kanske tesat d då! :bump:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Ny här på forumet Har haft schäfer som jag tränat o tävlat med i 40 år. Dessvärre otur som ingen annan med att få avliva mina...
Svar
12
· Visningar
1 786
Senast: Snurrfian
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Hannapanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp