Så himla knäppt beteende...eller?!

Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Du ska ha berömm att du tar till dig råden du fått. om du fortsätter så här så kommer du att bli en bra hästmänniska!

Det är ju svårt för mig att säga vad din häst skulle fungera bra på, men krafftprodukter såsom groov och grund innehåller ju mineraler och sånt så man inte behöver tillsätta det själv om man är osäker.
Själv föredrar jag att blanda in mineraler och vitaminer i maten, min häst får havre och kornkross, i det får han ett paket kronjäst om dagen, njurkur, biopromin, probimin mmm. men som sakt det fungerar ju på han men behöver inte fungera på andra hästar lika bra.
Ett tips är att om hästen blir Tossig och inte tål havren så koka vatten i en vattenkokare som finns att köpa på bla IKEA, och häll det skållande vattnet över havren en timme ungefär innan utfodring så det hinner kallna, det tipset fick jag för min tossiga häst och det har fungerat otroligt bra.
men som sakt anlita någon som kan mycket om foder.
Lycka till i fortsättningen och kom i håg att inte lyssna på dom som ger råd om att ta till våld. Ett stort berömm till dig =) !
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

:rofl:

vad ligger energin på i kraftmusli?
jag vill ju ha henne ganska framot opigg! men det ska ju inte sätta slint iskallen på henne :smirk:
men om jag hittar nå bra "kraftfoder" (musli) som fungerar jättebra fast det e lite får låg energi värde...kan jag då tillsätta annat foder..ex linfrö, majs sånt som d e mkt energi i...???

japp, ska parata med nån som kan d där! hehe :)
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

det låter i mina ögom som att hon har problem i sin kropp. mär du kräver rätt form och balans så blir hon "monster". tänk efter nu, om någon ber dig plocka upp en penna från markne om du kan ryggskott, så blir du åxå tvär sur! samma med hästen!
så länge hon har din syster på ryggen, som inte kräver något är allt frid och fröjd, men när du kommer upp och börjar kräva att hon ska arbeta lite mer, gör det onte och hon säger ifrån.

samma sak när ni är på gången. antagligen visar hon bara för dig att hon inte vill göra vissa saker för hon har ont.

det låter inte som att hon är en surhäst annars, eftersom hon glatt hälsar dig i hagen och kommer fram till dig och gosar och pussas.
tvärtom låter det som att hon är en rejäl och trevlig häst som bestömmt säger ifrån när hon inte vill vara med längre.
men på ett ärligt och bra sätt! en del hästar surar och grinar i "förebyggande syfte", alltså surar innan det egentligen har hänt nått. detta beteende är oftast inövat och går på ren rutin. troligen har det hänt något i ungdomen med hästen som har kallat fram dessa beteenden.
andra, "ärliga" hästar gör sitt bästa, men säger ifrån när det gör ont eller är obehagligt.

ta en ordentlig titt på henne. hur beter hon sig? när? försök hitta gemensamma saker mellan dom gånger hon "dummar" sig. fråga dig VARFÖR hon beter sig som hon gör? det finns ALLTID anledningar till varför djur beter sig på vissa, i våra ögen underliga och dumma, sätt.

men grunden till att få en bra och fungerande relation till sitt djur är ömsesidig respekt och lyhördhet. du kan inte kräva att hästen ska lyssna och respektera dig om du inte respekterar och lyssnar på hästen.
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

jo visst kan d va att hon har ont..det har vi ju tänkt mkt på!

men då undrar man j oxå tänka...
om hon har ont...varför hoppar hon som en gud o alldrig stannar?
varför går hon bättre o bättre i dresyren med fint steg?(bortsett när hon "dummar" sig) m.m.
hon kanske bara tycker att det ärjobbit när man kräver mer för att hon inte har dom musklerna..? eller för att hon har ont..
hon kunde ju bralla litte när jag köpte henne, fast inte så mkt.
men hon var helt UA på rönken (rygg,ben, leder)

tänk om hästaran endå kunde tala på människospråk*
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Nelson skrev:
hon kanske bara tycker att det ärjobbit när man kräver mer för att hon inte har dom musklerna..? eller för att hon har ont..


*

det är det jag menar! hon kanske inte är så utvecklad som du tror? hon kanske inte har den muskelmassan som krävs för att klara det du ber om?
i så fall kan jag bara gratulera dig till en smart häst som säger ifrån istället för att försöka och skada sig på köpet. :p
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

Min häst hade liknande tendenser men värre. Från att vara världens underbaraste till att bara klippa till och han hade borelia.
 
Sv: Så himla knäppt beteende...eller?!

"spöa upp din häst" är det mest idiotiska du kan göra
På det sättet vinner du absolut ingenting hos din häst, det är inte att kalla respekt, utan det är rädsla i så fall för att just få stryk
Är det verkligen ett sånt förhållande du vill ha till din häst?
Våld löser ingenting, det kommer bara att göra saken värre. du måste vara framåt och bestämd, och visa att det är du som bestämmer, men absolut inte med våld!!! Jag använder aldrig våld av något sätt i min hästhantering och det fungerar hur bra som helst. Visa din häst att du inte är rädd och ge dig ej förrns du fått som du villl
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Ny här på forumet Har haft schäfer som jag tränat o tävlat med i 40 år. Dessvärre otur som ingen annan med att få avliva mina...
Svar
12
· Visningar
1 786
Senast: Snurrfian
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Hannapanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp