Så gick det på kliniken idag!

Empalie

Trådstartare
Då var man hemma från kliniken och vet inte om man är glad eller ledsen. Hästen har haft problem med strålben och hovled höger fram innan men varit väldigt fräsch senaste året. Nu var det dags igen för hälta fast vänster fram. Hältan kom väldigt plötsligt och inga särskilda symptom synets mer än hälta, ca 1 grad, och tydlig avlastning av benet.
Vet trodde hovböld, hovis inne på kliniken (hans vanliga veterinär)tog av skon och sulan men där såg det fint ut. Då sa hovis att vi går ut och böjer i gången. Han böjde högt och lågt och hästen tyckte det var smärtsamt. Det var tydlig reaktion i knäet. Hästen galopperade nästan fram sen, väldigt halt!
Röntgen tre plåtar, allt ser fint ut ingen tillstymmelse till spricka men vet sa att väldigt små sprickor kan vara svåra att se och i så fall borde de vis sig inom tio dagar och han skulle bli betydligt sämre. Vet misstänkte detta eftersom han blev så halt men hon menade också att han likaväl kunde ha väldigt ont eftersom det var så nygjort.
Erfarenheter kring detta med sprickor?

Hursom helst ska han stå still en del nu för stt se om han blir bättre, märker jag tydlig försämring ska jag ringa.
När vi gick med honom i gången precis innan vi åkte hem gick han normalt.

Sv: Så gick det på kliniken idag!

Åh fy :(

Stackars dig och stackars häst, jag hoppas verkligen det reder ut sig. Även om det ser mörkt ut just nu så kan det i slutändan ordna sig till det allra bästa - försök håll ut bara!

Fast man måste se det positiva, det kunde varit värre, nu visade faktiskt inte röntgenplåtarna någonting.
Jag vill gärna ha fler erfarenheter och råd vad gäller skadade knän!

Nej inte i knä men spricka i kronled. Det är ytterst viktigt attt hästen hålls stilla och inte springer omkring för då kan det bli en öppen fraktur. Jag har varit med om att en häst fick detta pga att den av misstag sprang lite på helt slätt underlag, och inte särskilt vilt heller. Det var en rad olyckliga omständigheter som inte spelar så stor roll, det blev i alla fall en rejäl fraktur av den lilla knappt synliga sprickan.:crazy:

En kompis häst fick diffusa symtom och skulle släppas i hage, men med kännedom om vad som hände vår häst stod de på sig och krävde röntgen, det visade inget, men krävde igen och fick till slut den sort man kan se på (minns inte vad det heter) och hästen hade en liten knappt synlig spricka. Det blev lång lång vila på box och i mycket liten sjukhage, den är nu helt återställd, men utan denna röntgen och om de hade lytt det första rådet från den klinikveterinären, hade den troligen fått en fraktur:cry:

Jag är inte så insatt men det är en dyrare sort dom inte gärna gjorde, där man ser mera kommer inte på vad det heter.:confused: Det finns nog andra här som är bra på sånt, tror jag:idea:

Vi hade en ponny som blev sparkad och det syntes inget på röntgen, den veterinären sa också att det kunde finnas sprickor ändå.

Han var fortfarande halt efter två veckor då sa vet att är det en spricka så tar det 6-8 veckor sen är det bra och efter boxvila i 8 veckor så var han bra:)

Tråkigt med skador!
En av våra hästar fick en spark för ca 1½ år sen, och det visade sej att han hade fått en spricka i knäet. Vi trodde att hoppet var ute, men gav honom såklart en chans. Nu är han helt frisk igen och rids precis som han gjorde innan. Så man ska aldrig ge upp hoppet!
Hoppas det går bra för din häst också!

Varför trodde veterinären att det var en spricka och inte en inflammation i knäet?

Uppdatering: Hästen är inget varm, inga andra symptom. Han avbelastar fortfarande benet men var helt ren i skritt in från sjukhagen idag. Jag får väll avvakta och se, hur pass halta har era hästar varit?

Inte särskilt halta alls, ingen av dem jag skrev om. Bara en svag markering/orenhet efter att det första akuta lagt sig vilket gick fort.
Men denna orenhet fanns kvar, ingen av dem reds eller motionerades då självklart. Men det var inte en tydlig hälta/smärta hela tiden utan mycket diffust vilket är det luriga.
Prata med veterinären igen kanske?

Jamen nu har vi röntgat och det visade inget. Såklart ska jag givetvis in och röntga om honom men inte än. det blir kanske om några dagar, vet sa att vi skulle vänta lite och ser hur det utvecklar sig. Vet på kliniken sa att han ska bli sämre om det är en spricka för att det blir det när benet börjar läka sig självt. Just nu går han i sjukhage några timmar, står inne några timmar o.s.v.

Men idag på morgonen var han verkligen fin ut, det har inte varit innan. Hans viloläge har ändrat sig en del och han står mer jämnt med benen samt ibland har han t o m höger framför sig. Fortfarande inte det minsta värme. Jag är fullt medveten om att han inte får röra sig för mycket men jag har ju promenerat lite med honom för att se hur han rör sig och för att hålla honom lugn för det är inget han egentligen har lust med:-)

Jag ska ringa vet efter helgen och bestämma datum för omröntgen precis som hon och jag bestämde i onsdags.

Och om det nu inte är en spricka varför blir han så himla halt vid böjning. Hade han fått en smäll tycker man att det borde blivit svullet, kan han ha sträckt sig på något sätt eller vridit till knäet....eller vad sjutton?

Hur lång tid går det innan man sser en förbättring, det kanske redan har tagit för lång tid. Upptäckte det i söndags och i måndags och tisdags var han oren på morgnarna men inte när han skulle in, vill påminna om att han gick i sin vanliga hage då.

Jag blir så villrådig men kan ju inte åka in och röntga nu då det kanske visar precis samma bild, vill ju vänta tills det har hänt något så man ser.

Finns det något man kan göra så länge egtnligen mer än att hålla honom lugn. Tänkte på t ex att massera in arnika eller annan typ av liniment. Jag lägger stödbandage på höger eftersom han belastar det så mycket.
För det är väll inte kyla man ska göra, det akuta läget är ju över!

Uppdatering. Hästen står i en liten större sjukhage ihop med sin kompis, båda är väldigt lugna. Hästen rör sig gärna i kontrollerad skritt och idag på morgonen när han skulle ut från boxen gick han jättefint, jag anser alltså att det blir bättre och bättre men blir naturligtvis ororlig. Han avbelastar vänster fram inte på samma sätt som innan men har det ibland lite framför höger fram. När han äter hö på marken har han vänster framför höger men lutar ju sig och måste därför belasta vänster tycker jag. Ingen värme, ingen svullnad och en pigg och glad häst som är villig att röra sig.
Det har märkts en tydlig förändring i humöret också.
I tisdags ville han inte gå ur boxen, han stod mest därinne med huvudet mot fönstret och han haltade ju ut, nu vill han ut och rör sig jättefint.
Naturligtvis ska jag in och röntga nästa fredag men vad tror ni, går det åt rätt håll. Det kan lugna mattehjärtat lite iaf!:grin:

Så bägge hästarna reagerade precis likadant då eller?

Ja, i stort sett. Efter det som hände min häst med att det blev en svår fraktur av det, så var min vän väldigt rädd när hennes sto visade samma symtom, hon nöjde sej inte med svaret att avvakta när inget hittades först, (veterinären ville t o m att dom skulle släppa hästen i stor hage pga orenheten var så liten) utan hon tjatade om mera koll och till slut gjordes denna nya röntgen och man hittade frakturlinjen dvs sprickan i kotbenet.

Ok, men vad tror du om min hästs utsikter. Jag menar han har verkligen blivit bättre. Åker vi in och röntgar igen och de fortfarande inte hittar något och hästen är fräsch då måste man försöka tro att det inte är något att oroa sig för.

Ingen som har några ideer. Idag var hästen fin ut med luftig skritt. Han börjar också få kraftig överskottsenergi. Han är lugn till och från stallet och i den lilla hagen, men går du med han någon annanstans sparkar han bakut och stegrar, han blir fullkomligt tokig...:D
Börjar fundera på om jag skulle longera honom för jag tror man kan glömma att trava med honom rakt fram då får han nog spelet. På lina är ju man inte så nära honom. Bara för att kolla om han är halt där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?