Ryttis tråden kommer här!

Sv: Ryttis tråden kommer här!

*kl*

För oss blev det en bra, men lite oväntad avslutning på året.
Q fick i måndags nytt skrot i munnen, vilket funkade väldigt bra...kanske lite för bra. ;) Inledde med hyfsad dressyr, miss i en galoppfattning men annars prydlig & fin. Felfri hoppning och klockren på nya bettet. :love:

Idag var det terräng, Q låg femma inför starten. Vi hörde att en del fick rätt mycket tidsfel, så nu var det full fart framåt som gällde. När Q gav sig iväg visste vi att en dubbelnolla = ledning, så det var bara att släppa bromsen. Rundan gick kanon (om det beror på att hindret framför vattnet var borttaget eller ej vet vi inte... :angel:) men de gick in 17 sek UNDER opt tiden! :eek: Här snackar vi ekipaget som nästan alltid har svårt att klara tiden.

0,8 straff petade iaf ner dem till 3e platsen, annars hade det blivit en vinst. I efterhand fick vi höra att många varit mer än 15 sek under tiden, så det var väl antagligen en snällt mätt tid. Vi är iaf glada med höstens hela två (2!) fälttävlan, en femte och en tredje placering gör det desto roligare att ladda inför våren. Nu blir det hoppning & Globen som gäller fram till vintervilan för köttbullen.

Senast ändrad:

Delvis K-L

Jag var ju publik både igår och idag, vilket var jättetrevligt men ååh, vad sugen jag blev på att rida!

Grå var tydligen fin i dressyren (missade det precis:(), men hade ett pet på utsprånget i den korta (!) kombinationen och såg sedan spöken i den lilla vita grinden under sista hindret vilket resulterade i 17 straff i hoppningen och drygt 60 med ut i terrängen. I terrängen var han sååå fin:love: och nolla inom tiden:bow:

Köttbullen var jättefin i hoppningen och terrängen (såg inte dressyren) och kul att träffa Aicha live:)

Såg och hälsade även på Estivuz:laugh:. Såg men hälsade inte på Crazymama.

Tog lite bilder, har några på köttbullen, Estivuz och Grå. Ska ta mig tid och ladda upp dem här någon dag...

Vi med !!!

Ja Grå var fin i dressyren, fick ett slätstruket protokoll med bara 7: or och två 8: or, och börjar gå som en fälttävlanshäst (förlåt Nova ;)) i terrängen. Banhoppningen lämnar vi därhän att kommentera, det blir hela vinterns projekt :cool:

Jättefina banor, alldeles lagom i år tycker jag :bow: Blir lika förundrad varje år att man kan rida fälttävlan mitt i stan :love:

Åh vad kul & se! :banana:

Älskade häst, idag såg han ut som en miljon! :love: Snygg studs på upphoppet där...är man stor så är man. ;)

Jag tyckte också att terrängbanan var kanonfin :) Tyvärr gillade min häst inte hinder 3 ett bord :cool: så det blev två stopp där.
Med facit i hand kunde jag nog ha varit lite tuffare redan i andra anridningen, för sen talade jag om för honom att nu fick han minsann gå framåt och då hoppade han det fint och avspänt.
I övrigt var han bra, men när vi kom i svängen före spetsen kunde jag varken bromsa eller svänga :o kamel tog sikte på trädet typ och med tanke på allt som har varit valde jag att inte försöka komma över och riskera att få ett dåligt språng.
Känns ändå som att vi är på rätt väg, nu blir det till att träna som tusan inför nästa säsong :D

Hoppningen var bra och felfri för vår del.
Dressyren och ffa domarens totalt intelligensbefriade kritik tänker jag inte ens kommentera :cool:

Jag är jättenöjd med helgen. Dressyren var riktigt bra, nog den andra bästa vi gjort i år efter Åkerbo i våras (I :love: 60m-bana och 2007:ans program). Däremot tyckte jag domaren dömde lite tråkigt, bara 7or och 6or, med lite för många sexor o jag tyckte nog att jag skulle haft ett par åttor, men men! Jag är väldigt nöjd med mig o hästen iaf.

Gröna banan är det alltid svårt att rida på tycker jag, stort och Y blir ofta spänd där. Blev en del korsgalopp i anridningarna och fick väl inte till det där flytet. I kombinationen drog han på o kastade sig in - Det + en storgalopperad häst innebär problem. Jag ptrooade för kung och fosterland, och fick till ett kort kort galoppsprång emellan men rev då såklart utsprånget.

Jag bara älskar terrängbanan på ryttis, o det verkar min häst också göra.
Stod och laddade som tusan i startfållan, höll på att få tjuvstart men lyckades reda upp det!:o
Gick som tåget HELA banan.Så himla skönt när han är självgående och letar hinder istället för att vara backig och leta efter hästkompisar.
Det var bara o svänga runt, ibland fick jag verkligen pulla upp då han gärna ville galoppera ännu fortare, fick en hel del lövgrenar i ansiktet, hindret efter spetsen hann jag knappt se på grund av detta, så det skötte han fint själv.
Kul att han bjöd så fint, men resulterar såklart att jag får "problem" på vissa hinder. 5an-6an var väl 15m eller något sådant, han gick det på 2,5 galoppsprång. Men duktig som han faktiskt kan vara IBLAND så reder han ut det himla fint ändå. Likaså studsen efter upphoppet vart trååååångt! :angel:

De två stockarna efter trappan med dryga 17,5 m emellan blev det 4 korta galoppsprång, där insåg jag för sent att jag borde ridit på tre. Men det gick som sagt jättebra ändå.
Vattnet var inga som helst problem. Kom i mål på dagens snabbaste tid(?) och fick tyvärr 4,8 straff för tiden o där rök min placering. Tyckte inte det gick så fort, men han är ju som sagt storgalopperad. Men bättre för snabbt än för långsamt när det gäller honom, det är åt helt rätt håll!

Kul som vanligt o träffa lite bukefolk ;)
Grattis till köttbullen o duktig matte!

Jätteskönt att avsluta året med en bra terräng.

Åh, fint att du filmade! :bow: Försökte få mammsen till att filma men hon behöver gå på kurs när det gäller sånt.. :o

Men jag ser på filmerna att vi hade ett ganska högt tempo. Kändes inte så dock! :D

Supertack för filmning! :bow::bow:

Är helnöjd med säsongsavslutningen! Trots stoppet på den läbbiga spetsen (jag hade ju dessutom bestämt mig redan på lördagen att det skulle bli problem där) så har min lilla räka skött sig alldeles strålande. Nu ska här trimmas dressyr i vinter (igen :angel:).

Och nu är vi äntligen hemma...vissa har ju redan skvallrat om hur det gick men här är min story..

Med tanke på att både Betti o Brun Ryttarinna antagligen hade tankarna på unghäst-VM så var jag ganska glad över att det "bara" var schabraken som inte fanns med i transporten denna gången... Det blir ju inte så nervkittlande som att springa runt o låna ihop ridutrustning till tösen...:rofl:

Men jag har nu insett att jag måste införskaffa:

Ytterligare 3 tävlingsschabrak som alltid kommer att ligga i min bil...
Xtra medical card som man raskt fyller i efter behov...
Ta med min egen skyddsväst, även om ungen druknar i den så är det bättre än ingen alls!
Mina stövlar...verkar ha samma storlek...:angel:
Inköpa en extra kavaj storlek mindre dvärg...
Kolla vilka som åker till samma tävlingar o inte rider samma klass så vi kan eventuellt låna sadel...

Puuuh...det blir en jobbig nästa säsong för mig som groom!
Och HUR har hon klarat sig innan jag kom in i hennes liv??? Och VEM ska tvätta Brunt stos svans o putsa o klippa småhår på henne i Frankrike?? :D

Nåväl, helgen började bra iaf...efter en fullständigt fantastisk (läs fantasiRIK) vägbeskrivning hämtad från SFRK:s hemsida...:o så det bara tog 40 extra minuter att ta sig in i den där förb***ade storstan (Fjollan var märkligt tyst under just denna tid...) så var vi äntligen där...Grå stod i transporten o såg som vanligt lite konfunderad ut när han får se mig dyka upp så där...Vi kom lagom till att hjälpa till med påklädning av häst inför dressyr iaf, Brun Ryttarinna är ju expert på att åtminstone SE glad ut när jag dyker upp...:angel:
Så efter den glada överraskningen att numret före henne inte skulle komma till start utan det var hennes tur 10 min för tidigt så startade de sin bästa dressyrrunda hittills! 71% och 43,5 straff blev det o med det vann de dressyren!:banana:

Men det kan ju behövas med tanke på banhoppningen!
Hoppar det kapitlet tror jag.

Äsch sluta skrika nu allihop jag SKA berätta!

Det började med att Berta-Lotta dök upp precis till framhoppningen, hon påstod ju att hon ändå hade ärenden till Stockholm men alla vet ju att hon följer mig som en liten hund men att åka 80 mil för att se MIN häst tävla känns ju lite annorlunda, eller???

Nåväl, jag hejade glatt, är ju en snäll människa, o ägnade sedan min tid till att se till att allt kändes bra för ryttarinnan...in på banan o han såg jättefin ut! Kom lite stort in i kombinationen o fick inte upp framtassarna tillräckligt fort på b-hindret så där rök en bom...fortsatte sen o gjorde finfina lyror men efter sista oxern så trodde Grå att han var i mål! Och det var han inte...var ett lurigt räcke kvar med OTÄCK liten vit sak med hål i under...efter tvärnit-inspektion-hopp med riv slutade de på 17 fel inkl tidsfel....blä.

Men Brun Ryttarinna är en käck tös så efter att vi surat lite tillsammans o kallat Grå både det ena o det 3:e enades vi om att glömma det hela o gå terrängbanan! Den såg fin ut förutom hinder 1....jag fullkomligt hatar när de lägger halmbalar nedanför en stock! Varför i hela friden göra nåt så korkat på ett första hinder??? Resten av banan var helt ok, dock var vattnet väldigt grått o läskigt till utseendet så det var väl det enda vi funderade över men Brun Ryttarinna föreslog att hon skulle rida i 290 knyck så han inte hann fundera över det hela o det tyckte jag lät JÄTTEBRA!

På kvällen fick jag vårdnaden om min häst medan tösetotten var utskickad till Stureplan för att ragga sponsorer till VM....
Jag hade nog roligare än hon när jag tvättade, putsade, klippte, promenerade, gosade o bara VAR med min häst...Fjollan fick mocka under tiden, nåt roligt ska ju hon ha också! Berta-lotta hade vi förpassat tebax till hennes hotell...hon mumlade nåt om whisky-mässa eller nåt liknande o jag tänkte att det kanske skulle hålla henne borta från morgondagens terräng...

Sen for vi till Crazymama o hennes man o jisses frid vilken 5-*ig restaurang vi hamnade på! De hade grillat kött som var helt underbart att äta o bara det att komma till dukat bord efter en dag på tävling var ju otroligt!...vi åt o pratade men sen var jag helt död! Somnade så fort jag la huvudet på kudden...när Fjollan kom o la sig har jag ingen aning om!

Upp tidigt o iväg till stallet, fixade Grå så han åtminstone skulle vara vackrast även om han inte blev bäst...kom lagom för att titta på Spetsak i terrängen...såg säkert o trevligt ut även om det blev en liten miss i slutet. Sen var det dags för Grå...när han for iväg i starten o hade hoppat ettan så kunde jag ju inte se 2:an o 3:an...då kommer den alltid lika förstående aicha gående o ropar glatt: Men ANDAS nu då Nova!...hmmm.....just då kom Grå farande ur skogen o jag drog efter andan!
Sen började en fullkomlig njutning....hinder efter hinder betades av i sån säker stil att det såg ut som om han aldrig gjort nåt annat! och Brun Ryttarinna...den som inte sett henne rida min häst ombedes omedelbart göra det!:bow:
Sen var det bara vattenhindret o sista hindret kvar...den lille busen kollade till ner i vattnet, lämnade för säkerhet skull kvar bakbenen på nerhoppet medan frambenen var i vattnet, innan han skuttade vidare...hmm...sen glatt iväg o for över sista o i mål nolla VÄL inom tiden som speakern uttryckte sig.

Och jag var så glad så glad...dessutom fick de till ytterligare ett ft-kval, aldrig fel att ha det klart!

När vi skickat hem Norrlänningarna satt vi en stund vid fikatältet, B-L, Fjollan o jag. Där passerade bukefalister på löpande band, men vi pratade bara med Estivuz, som var själaglad över sin insats, och aicha med tillhörande ryttare som var ännu gladare med tanke på Köttbullens snygga 3:e plats!
Ytterligare bukefalist som vi träffat under helgens gång var ju PF som gjorde en mycket snygg hopprunda, dressyren hade visst gått bra men domaren o PF var inte riktigt ense om poängen...(Estivuz hade visst samma åsikt, nämligen att domaren var snål med poäng!)

Sen var det dags för hemfärd, vägen hem var väldigt lång men med aichas glada sms-hjälp om EM mm så gick det lättare!

Så nu håller vi tummar o tår för Brunt Sto med anhang på VM! Go girl!:banana:

Med tanke på att både Betti o Brun Ryttarinna antagligen hade tankarna på unghäst-VM så var jag ganska glad över att det "bara" var schabraken som inte fanns med i transporten denna gången...

Märkligt att ni inte hittade dom, för dom bar jag ju in nytvättade vid avfärd lördag morgon... måste ramlat ut på vägen då :devil:

...då kommer den alltid lika förstående aicha gående o ropar glatt: Men ANDAS nu då Nova!

...sen var det dags för hemfärd, vägen hem var väldigt lång men med aichas glada sms-hjälp om EM mm så gick det lättare!

Titta, jag ÄR ett snällt flickebarn...vem hade kunnat tro det egentligen?! :devil:

Sms-fingrarna har gått varma idag kan jag lova! :)

Tog lite bilder, har några på köttbullen, Estivuz och Grå. Ska ta mig tid och ladda upp dem här någon dag...[/QUOTE]

Bra, det var ju värsta proffsbilderna, ju!:bow:

Ville bara gratulera alla till fina ritter- och PLACERINGAR...! Har varit jättekul att träffa så många av Er i helgen!:laugh:

Vilken rolig helg jag har haft:love:. Saknar verkligen denna kringresande fälttävlans cirkus;). Men jag hoppas verkligen att vi kommer ut på banorna igen nästa säsong.
Kul med alla bukefalister, men BertaLotta är jag lite besviken på som inte kom och hälsade :confused:. OCH jag överlevde Nova kan ni tänka:p. Hon är tom välkommen igen:o, bara så ni vet.
Sen vill jag tacka Betti för hjälpen, den var värdefull så vi bl.a kunde leverera resultaten lite snabbare. Vi önskar brun ryttare all lycka på unghäst VM :D.
En annan var mäkta imponerad av köttbullens insats ihelgen :bump:. Kul att så många kände sig nöjda med era insatser i helgen även om inte alla slutade på placering.

Kul med alla bukefalister, men BertaLotta är jag lite besviken på som inte kom och hälsade :confused:. OCH jag överlevde Nova kan ni tänka:p. Hon är tom välkommen igen:o, bara så ni vet.

Jag var framme, uppe vid domartornet efter att Grå gått dressyr och hopp på lördagen (när du hälsade på Fjollan):D. Var inte säker på att det var du då, och även om jag hade varit det hade jag nog inte fått chansen att hälsa eftersom Nova pladdrade hela tiden...:devil: Vi får ta det nästa gång!

Vad gäller att överleva Nova så är det alltid enklast första gången:devil:

Märkligt att ni inte hittade dom, för dom bar jag ju in nytvättade vid avfärd lördag morgon... måste ramlat ut på vägen då :devil:

Inga bekymmer för jag kommer att skicka en välskriven, välorganiserad, MYCKET enkel planeringslista till er båda....den innehåller ett larm som tjuter om inte alla grejor är instoppade i bilen vid avfärd!:devil::devil::rofl::devil:

Nåväl, helgen började bra iaf...efter en fullständigt fantastisk (läs fantasiRIK) vägbeskrivning hämtad från SFRK:s hemsida...:o så det bara tog 40 extra minuter att ta sig in i den där förb***ade storstan (Fjollan var märkligt tyst under just denna tid...) så var vi äntligen där...

Med tanke på att du envisas med att förkorta SFK till SFRK så undrar jag hur du ens hittade in på hemsidan? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka