Sv: Ryttis tråden kommer här!
Och nu är vi äntligen hemma...vissa har ju redan skvallrat om hur det gick men här är min story..
Med tanke på att både Betti o Brun Ryttarinna antagligen hade tankarna på unghäst-VM så var jag ganska glad över att det "bara" var schabraken som inte fanns med i transporten denna gången... Det blir ju inte så nervkittlande som att springa runt o låna ihop ridutrustning till tösen...
Men jag har nu insett att jag måste införskaffa:
Ytterligare 3 tävlingsschabrak som alltid kommer att ligga i min bil...
Xtra medical card som man raskt fyller i efter behov...
Ta med min egen skyddsväst, även om ungen druknar i den så är det bättre än ingen alls!
Mina stövlar...verkar ha samma storlek...
Inköpa en extra kavaj storlek mindre dvärg...
Kolla vilka som åker till samma tävlingar o inte rider samma klass så vi kan eventuellt låna sadel...
Puuuh...det blir en jobbig nästa säsong för mig som groom!
Och HUR har hon klarat sig innan jag kom in i hennes liv??? Och VEM ska tvätta Brunt stos svans o putsa o klippa småhår på henne i Frankrike??
Nåväl, helgen började bra iaf...efter en fullständigt
fantastisk (läs fantasiRIK) vägbeskrivning hämtad från SFRK:s hemsida...
så det bara tog 40 extra minuter att ta sig in i den där förb***ade storstan (Fjollan var märkligt tyst under just denna tid...) så var vi äntligen där...Grå stod i transporten o såg som vanligt lite konfunderad ut när han får se mig dyka upp så där...Vi kom lagom till att hjälpa till med påklädning av häst inför dressyr iaf, Brun Ryttarinna är ju expert på att åtminstone SE glad ut när jag dyker upp...
Så efter den glada överraskningen att numret före henne inte skulle komma till start utan det var hennes tur 10 min för tidigt så startade de sin bästa dressyrrunda hittills! 71% och 43,5 straff blev det o med det vann de dressyren!
Men det kan ju behövas med tanke på banhoppningen!
Hoppar det kapitlet tror jag.
Äsch sluta skrika nu allihop jag SKA berätta!
Det började med att Berta-Lotta dök upp precis till framhoppningen, hon påstod ju att hon ändå hade ärenden till Stockholm men alla vet ju att hon följer mig som en liten hund men att åka 80 mil för att se MIN häst tävla känns ju lite annorlunda, eller???
Nåväl, jag hejade glatt, är ju en snäll människa, o ägnade sedan min tid till att se till att allt kändes bra för ryttarinnan...in på banan o han såg jättefin ut! Kom lite stort in i kombinationen o fick inte upp framtassarna tillräckligt fort på b-hindret så där rök en bom...fortsatte sen o gjorde finfina lyror men efter sista oxern så trodde Grå att han var i mål! Och det var han inte...var ett lurigt räcke kvar med OTÄCK liten vit sak med hål i under...efter tvärnit-inspektion-hopp med riv slutade de på 17 fel inkl tidsfel....blä.
Men Brun Ryttarinna är en käck tös så efter att vi surat lite tillsammans o kallat Grå både det ena o det 3:e enades vi om att glömma det hela o gå terrängbanan! Den såg fin ut förutom hinder 1....jag fullkomligt hatar när de lägger halmbalar nedanför en stock! Varför i hela friden göra nåt så korkat på ett första hinder??? Resten av banan var helt ok, dock var vattnet väldigt grått o läskigt till utseendet så det var väl det enda vi funderade över men Brun Ryttarinna föreslog att hon skulle rida i 290 knyck så han inte hann fundera över det hela o det tyckte jag lät JÄTTEBRA!
På kvällen fick jag vårdnaden om min häst medan tösetotten var utskickad till Stureplan för att ragga sponsorer till VM....
Jag hade nog roligare än hon när jag tvättade, putsade, klippte, promenerade, gosade o bara VAR med min häst...Fjollan fick mocka under tiden, nåt roligt ska ju hon ha också! Berta-lotta hade vi förpassat tebax till hennes hotell...hon mumlade nåt om whisky-mässa eller nåt liknande o jag tänkte att det kanske skulle hålla henne borta från morgondagens terräng...
Sen for vi till Crazymama o hennes man o jisses frid vilken 5-*ig restaurang vi hamnade på! De hade grillat kött som var helt underbart att äta o bara det att komma till dukat bord efter en dag på tävling var ju otroligt!...vi åt o pratade men sen var jag helt död! Somnade så fort jag la huvudet på kudden...när Fjollan kom o la sig har jag ingen aning om!
Upp tidigt o iväg till stallet, fixade Grå så han åtminstone skulle vara vackrast även om han inte blev bäst...kom lagom för att titta på Spetsak i terrängen...såg säkert o trevligt ut även om det blev en liten miss i slutet. Sen var det dags för Grå...när han for iväg i starten o hade hoppat ettan så kunde jag ju inte se 2:an o 3:an...då kommer den alltid lika förstående aicha gående o ropar glatt: Men ANDAS nu då Nova!...hmmm.....just då kom Grå farande ur skogen o jag drog efter andan!
Sen började en fullkomlig njutning....hinder efter hinder betades av i sån säker stil att det såg ut som om han aldrig gjort nåt annat! och Brun Ryttarinna...den som inte sett henne rida min häst ombedes omedelbart göra det!
Sen var det bara vattenhindret o sista hindret kvar...den lille busen kollade till ner i vattnet, lämnade för säkerhet skull kvar bakbenen på nerhoppet medan frambenen var i vattnet, innan han skuttade vidare...hmm...sen glatt iväg o for över sista o i mål nolla VÄL inom tiden som speakern uttryckte sig.
Och jag var så glad så glad...dessutom fick de till ytterligare ett ft-kval, aldrig fel att ha det klart!
När vi skickat hem Norrlänningarna satt vi en stund vid fikatältet, B-L, Fjollan o jag. Där passerade bukefalister på löpande band, men vi pratade bara med Estivuz, som var själaglad över sin insats, och aicha med tillhörande ryttare som var ännu gladare med tanke på Köttbullens snygga 3:e plats!
Ytterligare bukefalist som vi träffat under helgens gång var ju PF som gjorde en mycket snygg hopprunda, dressyren hade visst gått bra men domaren o PF var inte riktigt ense om poängen...(Estivuz hade visst samma åsikt, nämligen att domaren var snål med poäng!)
Sen var det dags för hemfärd, vägen hem var väldigt lång men med aichas glada sms-hjälp om EM mm så gick det lättare!
Så nu håller vi tummar o tår för Brunt Sto med anhang på VM! Go girl!