ryttare till shettis? för tung?

Smurfoff

Trådstartare
jag har en väldigt liten shettis Bamse, 88 cm, väldigt liten och kompakt och ganska smäckert byggd (har smala ben)

min lillebror satt på honom och det tyckte bamse var för tungt så han hoppade av igen. han väger ca: 45 kg.

Det är en tjej som kanske ska bli medryttare på honom för han går mest och skräpar i hagen och hon är 139 cm lång och väger 29 kg. det måste han väll klara av att rida skogsturer? hoppning klarar han kanske inte??

Sen har vi nyss lånat hem en stor kraftig shettis, som nog är en liten b-ponny och hon klarade min lillebror lätt. hur mycket vikt tror ni hon klarar? hon har ganska långa och kraftiga ben.

Sv: ryttare till shettis? för tung?

INGEN SOM KAN SVARA? :(

img_0208_orig_SE.jpg

(bamse till vänster och elektra till höger)

Jag tror det går bra! Du får väl prova och se om det verkar se ut att fungera, om ponnyn protesterar eller att det blir väldigt oproportionerligt så..

Min shettis tyckte att dottern i ungefär samma storlek som din tilltänkta medryttare var för tung...då är han ändå lite större (95 cm hög men kanske något smäckrare byggd än din). Men sen beror det ju också på vad de har för grundförutsättningar med muskler och kondition m.m.

Men hursomhelst är hon ju alldeles för lång, kommer få krulla ihop benen...

Svårt att säga, se vad hästen tycker. Men har den inte muskler och protesterar pga det så tömkör och greja förts och prova sen igen med ridningen när han har fått lite mer muskler. Det finns ju mer än ridning att göra :).
Stoet får du också kolla med men hon borde orka en del iaf.

Liknande trådar

Träning Jag undrar ifall jag är för stor för att rida shettis, ingen träning utan enbart skritt (möjligt vis lite skolning) i skogen i kanske 20...
Svar
12
· Visningar
1 552
Senast: Megapixel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 960
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar