Ryttare som gjort kejsarsnitt

D

Diablo

hur lång tid tog det innan ni var uppe i sadeln igen?

Ska göra snitt nu på måndag och har lite funderingar.
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Efter mitt första snitt gjorde jag ett första försök att rida efter ca 1½ månad och för snittets skulle hade det säkert gått tidigare också. Däremot så var jag så ruskigt instabil i bäckenet så jag lade ner ridförsöken några månader till.
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Jag tror jag väntade nästan 3 månader efter förlossningen (konstigt att man glömmer så fort), jag låg ju 10 cm öppen i 7h så jag hde ju nästan gått igenom två förlossningar. jag hade helt hästledigt en månad och tömkörde sedan.
När jag började rida kunde jag direkt börja där jag var.
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Minns inte hur jag gjorde sist.
Nu (i torsdags på BB) så var en sjukgymnast/uro-nånting och talade om hur man bör göra för att träna upp bäckenbotten osv.
Hon tyckte då att jag skulle vänta med att rida tills efter 4 månader.

Nu vet jag inte om jag kommer att vänta så länge.
Jag har ju inte haft några foglossningar jag har känt av under graviditeten. Möjligtvis :angel: är nog inte mina rygg & magmuskler riktigt vad dom varit, men det får man ju fixa efter hand :)
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Jag hade nog kunnat rida efter två veckor men jag har fortfarande inte kommit igång...:crazy:(tre månader)
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Efter fem veckor körde jag igång lite försiktigt. Men hade det inte kännts bra hade jag väntat.
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

jag blev inte snittad utan födde normalt men min son fick tas me sugklocka....jag red inte förrän ca 4mån efter.(jag sprack å fick sys). hade ont och stora problem att gå å resa mej tills dess...
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Jag gjorde ett snitt för fem veckor sedan och är igång med ridningen sen en vecka tillbaka. :)
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Jag red efter 4,5 veckor & var på första tävlingen 6 veckor efter snittet.
Enligt läkaren så skulle man kunna rida 3-4 veckor efter ett snitt.
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

De två sista inläggen lät ju mer positiva =). Förstår att det hela måste vara väldigt individuellt.

Själv önskar jag att jag kommer igång rätt fort, hoppas verkligen att det blir så. Vet att jag kan vara lite över opptimist ibland, men man behöver ju inte hoppa upp och sätta av i galopp det första man gör. Ridsuget kanske stillas om man rider lite lugnt med övergångar mm.

Har inte ridit sen i början av juni och kan säga att det svider i ridtarmen.
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Efter mitt första snitt gjorde jag ett första försök att rida efter ca 1½ månad och för snittets skulle hade det säkert gått tidigare också. Däremot så var jag så ruskigt instabil i bäckenet så jag lade ner ridförsöken några månader till.


Hade du mycket foglossningar, när du blev så instabil?

Jag har en del foglossningar men vet inte hur mycket. Vissa dagar har jag så ont så det är svårt att gå och ibland känner jag inget öht.
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Jag hade en del foglossningar ja, fast hur mkt problem jag hade då egentligen vet jag inte eftersom jag fått två till tätt efter detta.
Men det kändes i alla fall HELSKUMT att rida när jag provade, noll stabilitet, så jag lät bli.
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Satt upp efter 6v. Red dock bara lugnt första tiden. Svårt att galoppera och när min pluttehäst råkade ta i lite för att komma upp för en liten bergknalle fick jag sjukt ont, det kändes som om hela bäckenet skulle lossna.
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Efter några veckor, minns inte exakt.
Du känner själv när det går ;), och förhoppningsvis så tar det inte så lång tid.
Sen blev ridningen, i alla fall för mig, atomatiskt prio nummer två :) efter förlossningen så det gjorde inte så mycket att det tog ett tag innan jag kunde rida.
Sen är det inte sagt att jag tyckte det var hur kul som helst när jag väl var igång igen och tycker fortfarande.

Fast det är en aning mer pusslande för att få det hela att funka tidsmässigt :angel:.
 
Sv: Ryttare som gjort kejsarsnitt

Det farligaste är nog inte själva ridningen utan att du helst inte ska bära vattenhinkar & sånt på 2 månader, man får bära sitt barn & jag bar faktiskt min bebis ut från bb när vi skulle hem, men man ska inte lyfta & ha sig.
Själv kunde jag inte vänta exakt 2 månader utan var tvungen att bära vatten till hästarna ngn gång när ingen annan var i närheten.
 

Liknande trådar

Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
650
Senast: trazel
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: Ajda
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
201
Senast: tott
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
1 109
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp