Sv: Ryttare med funktionshinder
Jag kom inte in på sidan..
Jag började rida som 4 -åring som just sjukgymnastik..
När jag bodde utanför Uppsala juni 99 -nov 01 och INTE hade tillgång till ridningen så FÖRSÖKTE jag få ridning som sjukgymnastik..
Det fanns.. Men eftersom jag haft egen häst i omgångar ansågs jag FÖR duktig så jag blev så att säga diskvalificerad..
Red 1 lektion som jag bekostade själv på närmaste ridskolan. Vilket då kostade i mina ögon hiskeliga pengar 75 kr för ridningen ok de kan jag ta men sen kostade resorna dit varje gång ca 100 kr per resa..
Att jag sen EJ hade fått gehör för vad jag berättat om mig själv innan ridturen gjorde mig.. MINST sagt förbannad..
Jag hade endast haft ett uppehåll på 3 år med ridningen..Å berättade att jag startat LC LB med min fjording och va 2 poäng från att bli uttagen till Fjordriks med honom... Å så håller de på å svimma av mer el mindre för att jag red hästen I FORM..
Nu så rider jag sporadiskt med på ridlektioner på MIN Undis. Å får då den "sjukgymnastik till häst" som finns att tillgå här uppe.
Jag va ju dessutom ENSAM i västerbottens län att anmäla mig till en intressedag för blivande handikapp kuskar och ryttare. Trots att kursen var GRATIS, hade annonserats i Distriktsnytt och de ända man behövde göra att ta sig dit UTAN häst för de fanns på plats..
I sommar när jag tävlar så kommer jag att tävla som "icket" handikappad dvs.. jag har inget medicinskt kort ännu och ORKAR inte lägga energin på det ändå.. tävlandet för mig är i nuläget en MOROT för att ta mig i kragen och släpa mig iväg ut med hästarna..
Min balans har bättrats på otroligt pga allt jag rider barbacka på "soffa" å ända gången jag suttit riktigt löst till det senaste året har jag mig själv HELT å skylla.. Jag red i galopp efter en skogsväg.. Det är energi i min dam å så proooa jag.. HON gjorde som hon skulle fd körhäst som hon är.. hon tvärnitade och jag hängde runt halsen..
Anna-Carin
Anna-Carin