Ryttare får värre förlossningar - sant eller falskt?

Sv: Ryttare får värre förlossningar - sant eller falskt?

Ja det där lät ju lite konstigt...

En sak till, de flesta rider ju faktist inte fram till vecka 40. Jag tycker själv att jag tappar mycket ridmuskler bara efter ett par veckors riduppehåll, så vad gör man då inte under en graviditet när man oftast inte hårdtränar in i det sista?

Självklart tappar man, och även om man hårdtränar eftersom livmodern med all sin tyngd hänger i musklerna och tänjer ut dem.

Men bara för det tappar man ju inte kontrollen över musklerna :idea:

Då skulle man ju glömma bort hur man gör när man cycklar om man inte gör de när man är gravid ;)

Tränade muskler hittar dessutom tillbaka till sin gamla form snabbare än muskler som aldrig tränat.

Fast stämmer det med ston och fölningar? Det är väl jättemånga som rider hästen under nästan hela dräktighetsperioden? Och jättemånga kvinnor som håller igång med både den ena och den andra fysiska aktiviteten under graviditeten?

Själv tror jag att det är jättebra med många orgasmer, då måste ju livmodern och vägen ut bli jättetränad! :D

Själv tror jag att det är jättebra med många orgasmer, då måste ju livmodern och vägen ut bli jättetränad! :D

Så du fick med sambon att köra "stå på alla 4 i 15 min varannan timme för bebis skulle vända sig - övningen" :idea: :angel:

Jajemen! Han har Irlands mest vältränade häck för tillfället ;)

Jisses den här ungen kommer aldrig vilja komma ut när där är nåt som blockerar hålet hela tiden :D

En ryttare till! :)
Nej, det är bara en skröna, enligt mig själv! :D Min förlossning var rena drömmen och kände att jag hade total kontroll över min kropp.
Totalt 6 timmar och inte en enda bristning. Krystvärkarna var ca 40 minuter. Jag hade förväntat mig att det skulle göra mer ont än vad det gjorde (vad heter det? utdrivningsskedet skulle ju göra ondast?), visst det sved lite, men var det inte mer än så?
Barnmorskan hade frågat min sambo om jag hade fött barn tidigare, när de märkte att jag hade kontroll och lyssnade på kroppens signaler.
Efteråt var jag så pigg och tog en dusch och, jaha var det inte mer än så här!?? :D :p

Senast ändrad:

Ptja, min förlossning från det att jag kom in tog ca 4 timmar och jag fick sy ett stygn, bm sa att hon tyckte att det gick relativt lätt för mig ändå. Värkarna var ju det jobbiga sen var det enkelt, jag tror snarare att man som ryttare har så mycket kroppskontroll och van att använda annorlunda muskler att det kan hjälpa.

Nja, min förlossning var knappast nån dröm men jag är tveksam till om det bara berodde på ridningen. Jag hade värksvaghet, och till slut skulle dom prova med sugklocka för att hjälpa dottern att komma längre ner. Hon hade fastnat ovanför de där berömda "taggarna" (mest troligt pga sin storlek, 4820 gr). De gjorde tre försök med sugklocka, men utan framgång. Till slut fick dom plocka ut henne med snitt. Efter ett par månader så blev jag kallad till samtal hos förlossningsläkaren för att prata igenom förlossningen. När hon fick veta att jag är ryttare och att jag red till v37 så sa hon "jaha, det var därför det var så himla svårt att sätta sugklockan". Tydligen så hade mina starka bäckenmuskler varit i vägen och protesterat vilt när dom skulle sätta sugklockan. Det var säkert därför jag upplevde det så hemskt. Hon rådde mig att ligga på soffan och käka praliner om jag blir gravid igen :D

Såg ni sammandraget från Globen idag. Malin var med och red, inte syntes de att hon fick barn för 2 månader sen! Kommentatorn sa att hon hade suttit upp efter en vecka och red sen fullt två veckor efter förlossningen ;)

Jag håller helt med Jerseyko. Det är en fördel att ha ryttarmuskler om man inte är rädd vid förlossningen.

Att krysta ut barnen var lätt som en plätt för mig. Första gången tog jag i lite för mycket (trots att jag knappt tog i) och hela ungen flög ut. Nästa gång ansträngde jag mig för att inte ta i mer än vad min kropp automatiskt gjorde.

Jag har jättesvårt för att leva mig in i hur föderskor på tv känner, när personalen står och räknar till tio för att de ska orka trycka på.

Däremot tog det låååång tid innan jag var fullt öppen första gången. Men det är ju inget man sköter med muskelkraft. Det är livmodertappen som ska vidga sig.

Tydligen så hade mina starka bäckenmuskler varit i vägen och protesterat vilt när dom skulle sätta sugklockan.

Vid en sådan grej tror jag mina muskler oxå skulle ha spänt sig, även om jag inte hade velat det. Det är ju en helt annan sak att använda sina muskler på ett fokuserat sätt när allt går enligt planen och det finns tillräckligt plats i bäckenet. Men när det ska föras in föremål från fel håll - då är det jättesvårt att slappna av!:eek:

I mitt fall så säger jag bara falskt(alla 3 gångerna)
Efter första uppe på hästryggen efter 10 dar och andra efter 1 vecka.

Vid en sådan grej tror jag mina muskler oxå skulle ha spänt sig, även om jag inte hade velat det. Det är ju en helt annan sak att använda sina muskler på ett fokuserat sätt när allt går enligt planen och det finns tillräckligt plats i bäckenet. Men när det ska föras in föremål från fel håll - då är det jättesvårt att slappna av!:eek:

Ja, allt blev liksom så tokigt :) Jag var rädd för förlossningen innan, men när den väl satte igång så kändes det bra och värkarna kom och gick som dom skulle. Tyvärr gjorde dom ju inte sitt jobb, och för mig var sugklocka lika med det värsta som kan hända nästan. Hade ju tyvärr bara hört skräckhistorier om denna manick... Ingen var gladare än jag när jag hörde att det blev snitt :D

Hörde att ryttare har en tendens att få värre förlossningar än andra, eller inte själva förlossningen kanske, men att de spricker mer och värre. Detta pga att de har för stark och stel muskulatur i bäckenbotten, som gör födselkanalen oelastisk --> sprickor.

Skröna eller sant?

Tänkte att här borde ju finnas en del ridande mammor som vet. :laugh:

Myt eller inte, fördomarna finns tydligen även bland förlossningspersonalen.
Jag har flera ridbekanta som haft tuffa förlossningar och har då fått höra att det är typiskt ridtjejer.

Jag har ingen aning men rent logiskt borde bäckenbottenmuskulaturen vara i toppskick och det borde man kunna nyttja till sin fördel?

Min syster fick problem av sorten som beskrivits tidigare. Trots att hon försökte slappna av så jobbade tydligen hennes muskulatur emot så där fick de efter ett dygn i förlossningssängen både klippa och använda sugklocka för att få ut ungen.

Trots att hon försökte slappna av så jobbade tydligen hennes muskulatur emot så där fick de efter ett dygn i förlossningssängen både klippa och använda sugklocka för att få ut ungen.

Beror på vilken smärtlindring man använder oxå. Vissa förlänger både öppningsskedet och utdrivningsskedet. Försvagar värkarna och enligt varenda sida jag vart på och läst om de olika smärtlindringarna ökar risken för sugklocka.

Beror på vilken smärtlindring man använder oxå. Vissa förlänger både öppningsskedet och utdrivningsskedet. Försvagar värkarna och enligt varenda sida jag vart på och läst om de olika smärtlindringarna ökar risken för sugklocka.

Visst är det så!
Av den anledningen ville hon köra helt utan smärtlindring men efter 12 timmars osamarbetsvillig muskulatur ville personalen att hon skulle prova smärtlindrande för att se om det skulle gå bättre.

Hon började med lustgas - ingen skillnad
Sedan fick hon...heter det västerviks metoden? :o Tror det innebär att de bedövar bäckenbotten.

Hur som, inget fungerade, det blev instrumentellt och hon gick sönder rejält.

Min sjukgymnast sa att ryttare tvärt om brukar dra fördel av sin fritidsaktivitet efter som att den stärker korsettmuskulatur och bäckenbotten. Han sa dock att det ÄR möjligt att överträna och därmed få problem vid förlossningen, men då ska man rida jäklars hårt och aktivt. Elitnivå, och flera timmar om dan.

Fritidsridning på normal nivå ska bara vara bra enl honom.

min BM sa att ryttare har stark bäckenbottenmuskulatur, vilket man har stor fördel av efter förlossningen. själv krystade jag i 1,5h vilket enl. BM var rätt länge men inte konstigt md tanke på att jag är ryttare. blev klippt på slutet.

Hej!!
Det är en myt att det ska vara svårare för ryttarinnor!!
Det man ska tänka på är att det kan bli problem efter förlossningen.
Jag fick väääldigt ont i min svanskota, kunde inte ens sitta i soffan:(
Började rida 8 veckor efter förlossningen försiktigt, försiktigt.... lite tidigt men kunde inte låta bli!!
Ibland kunde jag inte alls pga. smärtan.

Är helt smärtfri idag och tösen är sex månader. Jag har dock tränat både bäckenbotten och "skinkorna" massor!!!;)
Läste mycket om smärta i svanskotan på nätet och konstaterade att det kan bli kroniskt. Fick ju panik:eek: men jag blev i alla fall helt bra!!!:banana:

Hej!!
Det är en myt att det ska vara svårare för ryttarinnor!!
Det man ska tänka på är att det kan bli problem efter förlossningen.
Jag fick väääldigt ont i min svanskota, kunde inte ens sitta i soffan:(
Började rida 8 veckor efter förlossningen försiktigt, försiktigt.... lite tidigt men kunde inte låta bli!!
Ibland kunde jag inte alls pga. smärtan.

Fast problem efter förlossningen behöver ju nödvändigtvis inte bero på att man är ryttarinna ;)

Hörde att ryttare har en tendens att få värre förlossningar än andra, eller inte själva förlossningen kanske, men att de spricker mer och värre. Detta pga att de har för stark och stel muskulatur i bäckenbotten, som gör födselkanalen oelastisk --> sprickor.

Skröna eller sant?

Tänkte att här borde ju finnas en del ridande mammor som vet. :laugh:[/QUOT
Det är nog sant till viss del, men alla är ju ändå individer och ser inte likadana ut och är inte lika musklade. Men, enl. min läkare så har ryttare ofta väldigt starka underlivs- och mag- och sätesmuskler. Den stora höftböjarmuskeln är ofta stark och lite "stel". Det gör att när förlossningen kommer till själva krystbiten så är arbetar våra muskler hellre inåt (uppåt) än utåt. Alltså, vi är så vana när vi rider att hålla i magmuskulatur och stjärt att vi har svårare att trycka med krystvärken utåt. Men, det där att vissa kvinnor spricker och andra inte har inget med ridningen att göra, utan det är individuellt och beroende på hur snabbt förslossningen går etc.

Jag själv som har fött fyra barn har inte haft några problem med detta, men jag har vänner som fått påtalat att deras långdragna förlossningar berott på "för stark muskulatur". Sedan tror jag inte det är så vanligt faktiskt (men jag är ju ingen läkare). Och det finns ju andra sporter än ridning där man får starka muskler i underkroppen.

Däremot så har ryttare efter förlossningen den stora fördelen när man ska göra knipövningar för att få upp styrkan i underlivet igen. Jag har aldrig gjort en knipövning och min gynekolog sa på första kontrollen efter tvillingfödseln när man ska knipa att jag var tvungen att släppa "för jag får kramp i fingret":laugh:/arrak

Liknande trådar

Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 972
Senast: Cillaramsa
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 052
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar