Ryttare avstängd från klass

Så intressant att läsa och som funktionär på väldigt många tävlingar likaså hinderdomare på många terränger så ser jag det inte alls som dig. Idag är man betydligt snabbare med att säga till ryttare och medhjälpare.

Och man accepterar inte alls elakheter mot hästen.

Hur du kommer in på att hästar skulle ses som maskiner vet jag inte men bland de som jag känner som tävlar med sina hästar så ses de def som individer och familjemedlemmar som man sörjer om de skadar sig

Nej jag har inte sagt att barn skall skyddas från allt ont men att vuxna beter sig på ett sätt där barnet faktiskt hamnar i kläm är patetiskt av de vuxna.

I detta fallet har fortfarande barnet inte gjort något fel och jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå det...

Jag tycker det är du som inte kan läsa.

Jag tycker att situationen är olycklig, men jag har full förståelse för att just ALLA blir drabbade även för något som någon annan i hästens närhet är skyldig till. Hästen är fortfarande inte tävlingsduglig om den blir utsatt för sånt här och resultatet kan bara inte räknas utan ska strykas, ryttare blir mao även drabbad.

Ridsport är en materialsport, utan hästen, ingen sport..jag skrev ska INTE ses som en maskin om du går tillbaka och läser.

Jag tycker visst att barn i den åldern och den nivån bör kunna TR och kunna skilja på vad som är rätt och fel samt veta vilka konsekvenser som kan tillkomma. Annars vill jag bestämt hävda att barn isf är direkt olämpliga som tävlingsdeltagare om man utgår från att de inte kan lära sig regler och förstå innebörden.

Tillägg: Det regelbrott som skett här är ju till för att skydda hästen.

Man kan inte ha ett regelverk som ska se genom fingrarna bara för att deltagaren är minderårig, för då fallerar hela trovärdigheten för de regler som finns.
Sen om det finns andra sätt att tillämpa saker på kan ju diskuteras, men då ska TR omformas först..man kan inte göra regeländringar i befintliga regler när det passar utan det som är angivet är ju det som gäller för tillfället och det står klart och tydligt vad som inträffar om det som skett här, oavsett om det är ryttare eller medhjälp som gjort fel, konstigare än så är det inte även om regler ibland kan göra att åtgärder blir en smula missanpassade ibland också.

Men utefter de riktlinjer som finns - helt rätt agerat.

Jag tycker synd om barnet, men jag tror inte på att denne är helt oförstående utan jag tror faktiskt att barnet förstår och även kunna förstå att det den vuxna gjorde var fel, att alla blir drabbade oavsett vem i teamet som uppför sig illa mot hästen på tävlingsplatsen. Tycket inte man behöver underskatta barns intelligens på det sättet faktiskt.

Senast ändrad:
Har nu läst igenom tråden och upphör aldrig att förvånas över ponnyföräldrar....

Visst tror jag att barnet gärna vill vinna ett SM, men här verkar det som att pappan är ÄNNU mer mån om det:crazy: Barnet blir straffat, javisst, och jag hoppas att besvikelsen går ut över pappan.

En 12-åring som INTE vet att barrering är förbjudet, ska knappast rida på SM-nivå, än mindre placera sig. Tror man att djurplågeri är ok, så bör man nog få klart deklarerat att så INTE är fallet!

Stor eloge till tävlingsledningen som tog beslutet!!

Har nu läst igenom tråden och upphör aldrig att förvånas över ponnyföräldrar....

Visst tror jag att barnet gärna vill vinna ett SM, men här verkar det som att pappan är ÄNNU mer mån om det:crazy: Barnet blir straffat, javisst, och jag hoppas att besvikelsen går ut över pappan.

En 12-åring som INTE vet att barrering är förbjudet, ska knappast rida på SM-nivå, än mindre placera sig. Tror man att djurplågeri är ok, så bör man nog få klart deklarerat att så INTE är fallet!

Stor eloge till tävlingsledningen som tog beslutet!!

Det är inte pappan som felat. Pappan drogs med i diskussionen pga sin kändisstatus i en ANNAN sport.

Det är tränaren som enl ryktena brutit mot TR.

Vi menar nog samma sak lil-sis. Jag menar att man kan inte argumentera med känslor utan man måste ha regler att förhålla sig till. Ekipaget straffas för att det står så i TR. Detta är glasklart och inget konstigt. Gillar man inte vad som står i TR så får man arbeta för en förändring. Jag menar att Rubytoo argumenterar med känslor och med vad hon hört har hänt. Det blir en konstig debatt då.

Jag förstår inte varför det är så många som tycker att ryttaren har straffats.
Ja, hen fick "ta straffet" så tillvida att hen inte fick sin medalj, men eftersom TRÄNAREN gjort fel påverkar det för ekipaget. Då det klart och tydligt står i TR vad som gäller.
Ingen har, vad jag har läst, påstått att det är barnets fel. Själklart inte. Hen borde få veta (jag hoppas hen redan vet) att hen inte har gjort något fel utan det var tränaren som gjorde fel. Och tyvärr gick det ut över barnet, för reglerna tillåter inget annat och då drabbas ekipaget. Även om inte barnet gjort fel. Jag tror hen kan förstå det, det är ju trots allt inget väldigt litet barn vi pratar om.

Det man kan diskutera är om det inte borde varit mer öppet på en gång vad som hänt, för jag kan hålla med om att som det hanterats nu kan det kanske lätt bli så att folk tror att ryttaren har gjort något fel, och så är det ju inte. Så för att "skydda barn" hade det varit bättre att vara mer öppen.

Men straffet i sig går inte att göra så mycket åt, det var korrekt efter det som hade hänt, visst är det tråkigt att barnet blev utan medalj men det är så reglerna ser ut.

Det är inte pappan som felat. Pappan drogs med i diskussionen pga sin kändisstatus i en ANNAN sport.

Det är tränaren som enl ryktena brutit mot TR.
AHA! Då har jag helt missuppfattat! Nåja, de har ju uppenbarligen anlitat tränaren och inte opponerat sig mot dennes metoder?

Tycker dock att tränaren borde bli avstängd i första hand. Fast med de regler som FINNS så kan de ju inte göra annat än att frånta ekipaget sin placering. Kan iofs dock förstå att ryttaren fick fortsätta rida fler klasser på andra hästar

Jag har faktiskt tänkt på precis samma sak - varför ens använda ordet straff? Ponnyn utsattes för påverkan som inte är tillåten, alltså blir ekipaget avstängt. Det drabbar naturligtvis ryttaren men det är inte menat som ett straff för ryttaren, bara som en direkt konsekvens av att man inte kan tillåtas tävla med en häst som utsatts för vissa typer av behandlingar, oavsett om de är fysiska eller medicinska. Om meningen var att straffa ryttaren skulle hon blivit avstängd, nu fick hon rida en annan klass på en ponny som inte utsatts för något otillåtet.

Kan inte någon av er som hört vad som hänt berätta om det i korta drag? Vad är det som påstås ha inträffat?

Vi menar nog samma sak lil-sis. Jag menar att man kan inte argumentera med känslor utan man måste ha regler att förhålla sig till. Ekipaget straffas för att det står så i TR. Detta är glasklart och inget konstigt. Gillar man inte vad som står i TR så får man arbeta för en förändring. Jag menar att Rubytoo argumenterar med känslor och med vad hon hört har hänt. Det blir en konstig debatt då.

Jag argumenterar absolut inte med känslor jag argumenterar med rättvisa och det finns det inte i detta fallet.

Jag anser att rätt person skall få straffet inte den som är oskyldig

Kan inte någon av er som hört vad som hänt berätta om det i korta drag? Vad är det som påstås ha inträffat?

Tränaren skall ha trampat ponnyn på hoven/hovarna i meningen lycka till nu och lyft benen precis innan den skulle in på banan.

Åsikterna går isär och det finns de som sett det som anser det vara helt befängt medan andra säger att det var grovt

Om det nu är så så är det för mig ingen barrering eller speciellt grovt heller, då är det betydligt värre att sko hästarna. Men ingen av oss vet, dock så mycket att det är en "lycka till" spark på hoven.

AHA! Då har jag helt missuppfattat! Nåja, de har ju uppenbarligen anlitat tränaren och inte opponerat sig mot dennes metoder?

Tycker dock att tränaren borde bli avstängd i första hand. Fast med de regler som FINNS så kan de ju inte göra annat än att frånta ekipaget sin placering. Kan iofs dock förstå att ryttaren fick fortsätta rida fler klasser på andra hästar

Det är inte frågan om barrering i den bemärkelsen...

Ja, hen fick "ta straffet" så tillvida att hen inte fick sin medalj, men eftersom TRÄNAREN gjort fel påverkar det för ekipaget. Då det klart och tydligt står i TR vad som gäller.
Ingen har, vad jag har läst, påstått att det är barnets fel. Själklart inte. Hen borde få veta (jag hoppas hen redan vet) att hen inte har gjort något fel utan det var tränaren som gjorde fel. Och tyvärr gick det ut över barnet, för reglerna tillåter inget annat och då drabbas ekipaget. Även om inte barnet gjort fel. Jag tror hen kan förstå det, det är ju trots allt inget väldigt litet barn vi pratar om.

Det man kan diskutera är om det inte borde varit mer öppet på en gång vad som hänt, för jag kan hålla med om att som det hanterats nu kan det kanske lätt bli så att folk tror att ryttaren har gjort något fel, och så är det ju inte. Så för att "skydda barn" hade det varit bättre att vara mer öppen.

Men straffet i sig går inte att göra så mycket åt, det var korrekt efter det som hade hänt, visst är det tråkigt att barnet blev utan medalj men det är så reglerna ser ut.

TR är helt öppet för tolkningar och straff påföljden är också helt öppet så det finns inga strikta regler för hur man skall döma eller vilketvstraff som skall delas ut.

För mig hade straffet räckt till att straffa tränaren, det han gjorde påverkade inte ponnyns prestation

Tränaren skall ha trampat ponnyn på hoven/hovarna i meningen lycka till nu och lyft benen precis innan den skulle in på banan.

Åsikterna går isär och det finns de som sett det som anser det vara helt befängt medan andra säger att det var grovt

Om det nu är så så är det för mig ingen barrering eller speciellt grovt heller, då är det betydligt värre att sko hästarna. Men ingen av oss vet, dock så mycket att det är en "lycka till" spark på hoven.

En erfaren tränare på denna nivå borde veta bättre än att göra något som kan missuppfattas. Sedan tror jag nog inte det var så oskyldigt som du försöker att få det till, speciellt inte när det fanns filmbevis.

Vad gäller barrering så finns ju dels den höja bommen så hästen slår i/river fast den eg klarade hindret, med resultat den blir än mer rädd om sig och hoppar extra högt/överhoppar sig över hindren framöver.

Sen finns ju kemisk barrering, att göra benen ömma så hästen av den anledningen anstränger sig extra för att inte vara i bommar.

Och så nubb i benskydd tex.

Eller att slå (eller sparka för all del) en häst på benen inför start med syfte att göra benen känsligare för islag och den därför ska vara extra noga att inte slå i inne på banan...

Allt faller under barrering då motiv, syfte och resultat är detsamma. En häst som är rädd att vara i bommar och därför drar upp benen extra ordentligt/överhoppar sig/etc.

Vad jag har hört så var det betydligt mer än så. Så där går historien isär.

Jag tycker visst att barn i den åldern och den nivån bör kunna TR och kunna skilja på vad som är rätt och fel samt veta vilka konsekvenser som kan tillkomma. Annars vill jag bestämt hävda att barn isf är direkt olämpliga som tävlingsdeltagare om man utgår från att de inte kan lära sig regler och förstå innebörden.
Jag undrar om de som inte tycker ryttaren kan eller behöver ta till sig TR är samma människor som tycker att barn visst ska få tävla i hur ung ålder som helst?
Jag tycker att om barnen inte kan veta vad som är en vettig behandling av sin ponny kanske de ska vänta med att tävla. Med det menar jag inte att de inte ska få visa sig på en tävlingsbana utan kanske bara rida CR eller liknade bedömningar, och absolut inte rida mästerskap.

Jag undrar om de som inte tycker ryttaren kan eller behöver ta till sig TR är samma människor som tycker att barn visst ska få tävla i hur ung ålder som helst?
Jag tycker att om barnen inte kan veta vad som är en vettig behandling av sin ponny kanske de ska vänta med att tävla. Med det menar jag inte att de inte ska få visa sig på en tävlingsbana utan kanske bara rida CR eller liknade bedömningar, och absolut inte rida mästerskap.

Håller med.

Det förekommer inte i någon annan sport att osportsligt uppförande är accepterat, så varför skulle det vara undantaget i ridsporten, där vi som sagt dessutom har vår medtävlande (hästen) att skydda fr både onödig skada och övergrepp?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 627
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 091
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördagen i Filipstad ägnades åt nationell dressyr för ponny. Fyra klasser avgjorde och lika många olika ryttare tog hem varsin seger...
Svar
0
· Visningar
346
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama