Ryttare avstängd från klass

Och om dessa vuxna inte följer reglerna så får aldrig barnet råka ut får några konsekvenser?
Jag menar inga påföljder får någonsin drabba barnet?

Det finns uppsjö med olika bestraffningar i TR man kan använda olika och om barnet inte är inblandat så anser jag inte att den skall straffas

Är det inblandat dvs ryttaren själv gör något absolut

Nu kan man bestraffa tränaren med en uppsjö olika straff som kommer vara kännbart både för denne och ryttaren och andra ryttare och tränare.

Det är väl klart att det är fel, vem har motsatt sig det?

Antar att du inte läste artikeln..

Du jämför det med att slå på en sko.
Men grejen är den att det är uppförandet som är fel, vem sparkar på någon? Oavsett om det var lös så är det inte okej och det ser riktigt illa ut oavsett om syftet var ett helt annat.
Själva attityden mot djuret ser illa ut och kan definitivt sända ut fel signaler.
Det finns uppförandekoder att rätta sig efter och man ska inte uppföra sig på sånt sätt som kan uppfattas aggressivt helt enkelt.

Kanske var det löst..kanske var det inte så..ytterligare ett argument i sig tycker jag att man tar den åtgärden som säger att sådant uppförande inte är ok, för annars kan man ju säga "var inte tänkt så"..till det mesta, och återigen, då har vi ett regelverk som fallerar där djuret kan utsättas för det mesta för att någon hävdar "var inte tänkt så"...

Ungefär som fotbollsspelaren som bits..klart som tusan att man uppför sig inte hur som helst, även om tanken är/var att det inte orsakade så stor skada.

Senast ändrad:
Du jämför det med att slå på en sko.
Men grejen är den att det är uppförandet som är fel, vem sparkar på någon? Oavsett om det var lös så är det inte okej och det ser riktigt illa ut oavsett om syftet var ett helt annat.
Själva attityden mot djuret ser illa ut och kan definitivt sända ut fel signaler.
Det finns uppförandekoder att rätta sig efter.

Kanske var det löst..kanske var det inte så..ytterligare ett argument i sig tycker jag att man tar den åtgärden som säger att sådant uppförande inte är ok, för annars kan man ju säga "var inte tänkt så"..till det mesta, och återigen, då har vi ett regelverk som fallerar där djuret kan utsättas för det mesta för att någon hävdar "var inte tänkt så"...

Ungefär som fotbollsspelaren som bits..klart som tusan att man uppför sig inte hur som helst, även om tanken är/var att det inte orsakade så stor skada.

Jag svarade med jämförelsen att det skulle påverka ponnyns prestation vilket jag inte tror

Det är stor skillnad på om man gör det med tanken på att påverka prestationen och om det får en påverkan eller inte

Nu vet ingen i denna tråden exakt på vilket sätt detta har skett men om det är avsiktligt att höja prestationen eller som lycko spark så är det stor skillnad på påföljd för tränaren.

Jag svarade med jämförelsen att det skulle påverka ponnyns prestation vilket jag inte tror

Det är stor skillnad på om man gör det med tanken på att påverka prestationen och om det får en påverkan eller inte

Nu vet ingen i denna tråden exakt på vilket sätt detta har skett men om det är avsiktligt att höja prestationen eller som lycko spark så är det stor skillnad på påföljd för tränaren.

Och det behöver inte ha att göra med prestationspåverkan heller, utan påföljden kan lika gärna ha att göra med uppförandet i sig.

Handlingen är utförd oavsett om hästen fick en påverkan eller inte. Men vi kan likväl där också, inte bara tänka på påverkan utan man måste väga in handlingen också att man inte kan göra eller uppföra sig precis hur som helst.

Eftersom att hästen själv inte kan prata, om den tog illa upp eller ej eller dess reaktion så måste man ju göra en bedömning av det man sett och strider det mot vad TR säger, så ja..då är det ganska troligt att det blir en påföljd av det också.

En spark ser väldigt illa ut. En lättsam lyckoklapp hade varit lämpligare..

Senast ändrad:
Och det behöver inte ha att göra med prestationspåverkan heller, utan påföljden kan lika gärna ha att göra med uppförandet i sig.

Handlingen är utförd oavsett om hästen fick en påverkan eller inte. Men vi kan likväl där också, inte bara tänka på påverkan utan man måste väga in handlingen också att man inte kan göra eller uppföra sig precis hur som helst.

Men precis! Det är mycket som skulle klassas som doping som knappast skulle påverka den reella prestationen eftersom gränserna är satta väldigt lågt men reglerna är som de är dels av djurskyddsskäl, dels för att alla ska gå in på banan med hästar som inte ens i teorin kunnat utsättas för någon yttre påverkan som förbättrar deras prestation.

Jag var tvungen att prata med min vän som har fyra barn. Jag frågade om hennes 11-åring som tävlar i hoppning på SM nivå hade förstått varför hon hade blivit avstängd i ett fall liknande detta. Hennes svar var: SJÄLVKLART!
Hon hade inte sagt nej om tränaren hade gjort något otillåtet, men hade förstått varför konsekvensen blev som det blev.

Hon hade inte sagt nej om tränaren hade gjort något otillåtet, men hade förstått varför konsekvensen blev som det blev.

Jag tror att de allra flesta barn skulle förstå (man kan inte utgå fr att de är totalt dumma i huvudet/helt oförmögna att kunna veta vad som är rätt el fel) däremot kanske de flesta inte skulle opponera sig mot sin tränare el en vuxen..men det är ju en helt annan fråga än att kunna förstå att en handling är fel - därför behöver andra vuxna tala om vad som är rätt el fel, vilket man gjort i detta fallet anser jag genom att stryka hästen, men indirekt blir ju ryttaren också struken men det är svårt att komma ifrån eftersom att man tävlar som ett team med både tävlande och medhjälpare så blir alla drabbade på ett eller annat sätt om någon tabbar sig

Eftersom att hästen själv inte kan prata, om den tog illa upp eller ej eller dess reaktion så måste man ju göra en bedömning av det man sett och strider det mot vad TR säger, så ja..då är det ganska troligt att det blir en påföljd av det också.

En spark ser väldigt illa ut. En lättsam lyckoklapp hade varit lämpligare..

Påverkan är ju en stor del av vilket straff som skall delas ut, du blir inte avstängd genom att du rycker hästen i munnen eller slår den för många gånger. Det ger böter och gult kort.

Om det inte påverkade hästens prestationsförmågan utan bara "såg" illa ut så borde det inte föranleda till så hårt straff

Självklart skall det bli påföljd men att ta bort en redan vunnen medalj känns inte ok som straff för tränaren, det är ett straff till barnet.

Jag vidhåller fortfarande att tränaren är den skyldige och det är denne som borde straffas

Men precis! Det är mycket som skulle klassas som doping som knappast skulle påverka den reella prestationen eftersom gränserna är satta väldigt lågt men reglerna är som de är dels av djurskyddsskäl, dels för att alla ska gå in på banan med hästar som inte ens i teorin kunnat utsättas för någon yttre påverkan som förbättrar deras prestation.

De preparat som ligger under dopningsklass ligger där just för att de påverkar hästens prestation, inget annat.

Att värdena ligger lågt är för att det är djur som inte själva bestämmer över om de vill dopa sig eller ej. Det är betydligt högre gränsvärden för människor men där väljer de flesta att dopa sig själva

Jag var tvungen att prata med min vän som har fyra barn. Jag frågade om hennes 11-åring som tävlar i hoppning på SM nivå hade förstått varför hon hade blivit avstängd i ett fall liknande detta. Hennes svar var: SJÄLVKLART!

Och det tycker jag är fel! Varför skall barnet ta på sig ett straff som den inte är skyldig till!?

De preparat som ligger under dopningsklass ligger där just för att de påverkar hästens prestation, inget annat.

Att värdena ligger lågt är för att det är djur som inte själva bestämmer över om de vill dopa sig eller ej. Det är betydligt högre gränsvärden för människor men där väljer de flesta att dopa sig själva
Långt ifrån alla dopingklassade preparat är prestationshöjande.

Jag tror att de allra flesta barn skulle förstå (man kan inte utgå fr att de är totalt dumma i huvudet/helt oförmögna att kunna veta vad som är rätt el fel) däremot kanske de flesta inte skulle opponera sig mot sin tränare el en vuxen..men det är ju en helt annan fråga än att kunna förstå att en handling är fel - därför behöver andra vuxna tala om vad som är rätt el fel, vilket man gjort i detta fallet anser jag genom att stryka hästen, men indirekt blir ju ryttaren också struken men det är svårt att komma ifrån eftersom att man tävlar som ett team med både tävlande och medhjälpare så blir alla drabbade på ett eller annat sätt om någon tabbar sig

Nu ver situationen så att ryttaren redan ridit och blev av med sin redan vunna medalj.

Varför skall barnet ta på sig skulden? Liksom det är i övriga samhället när barn far mkt illa i destruktiva förhållanden med droger och övergrepp där de lever helt under de vuxnas inverkan

Är det rätt anser du?

Jag tycker inte det och det finns inget som kan ändra den åsikten. Jag har sett alldeles för många skadade barn där VH gjort dumma saker.

Nej tränaren skulle stå ensam för straffet, inte barnet. Och det hade precis lika mycket givit en pekpinne vad som är fel eller inte, för alla!

Långt ifrån alla dopingklassade preparat är prestationshöjande.

De som finns med på listorna är def prestationshöjande i någon form oavsett om det lindrar utvärtes sår eller dämpar smärta eller hjälper brunsten eller andning eller ja i princip allt är prestationshöjande i den bemärkelsen

Påverkan är ju en stor del av vilket straff som skall delas ut, du blir inte avstängd genom att du rycker hästen i munnen eller slår den för många gånger. Det ger böter och gult kort.

Om det inte påverkade hästens prestationsförmågan utan bara "såg" illa ut så borde det inte föranleda till så hårt straff
Även dessa saker kan leda till avstängning om det är tillräckligt grovt.

De flesta utfaller i böter och då är ryttaren fullt medveten om att den tillfogat hästen smärta eller olämpligt beteende. Långt ifrån detta fallet
Även spöslag och annat olämpligt beteende kan leda till avstängning. Du skrev att det bara ledde till gult kort och böter.
Uppenbarligen har ÖD och tävlingsledning tyckt att det var tillräckligt grovt i det här fallet. Annars hade de nog inte dömt som de gjort.

Självklart skall det bli påföljd men att ta bort en redan vunnen medalj känns inte ok som straff för tränaren, det är ett straff till barnet.

Jag vidhåller fortfarande att tränaren är den skyldige och det är denne som borde straffas

Det finns visst de som blir avstängda el uteslutna för överdriven spöanvändning eller på annat sätt straffar hästen otillåtet, driver otillåtet etc.

Det finns likaså många fall när beslut om påföljd, tyvärr kan man säga lite..sker i efterhand. Men det är bättre än att man inget gör också i många fall. Eller ska tex dopingresultat som visar sig efter starter inte räknas? Ibland är det helt enkelt så att beslut fattas efter genomförd tävlingsklass, troligen för att tävlingsledning vill undersöka det som inträffat och grunda sig inför beslut först.

Jag säger ju att alla inblandade drabbas, men det är så regelverket ser ut inom sporten.

Sen håller jag med om att tex böter för tränaren för osportsligt uppförande vore på sin plats.
Inom travet tex så kan just brott mot uppförande ge ganska fina böter, om jag får göra en jämförelse där jag personligen tycker att man är väldigt konsekvent med att följa regler och tilldela straff till den som inte sköter sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 627
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 091
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördagen i Filipstad ägnades åt nationell dressyr för ponny. Fyra klasser avgjorde och lika många olika ryttare tog hem varsin seger...
Svar
0
· Visningar
346
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama