Jag har följt tråden med stort intresse och även försökt följa kommentarerna på t.ex Tidningen Ridsport.
Mig veterligen är det inte en enda person som har skrivit att det har varit ryttarens fel, eller att ryttaren
borde ha sagt ifrån eller ens antytt att det skulle vara något annat än väldigt tråkigt för denne.
Det tycker jag är fantastiskt bra, för i denna situation så har ju både arrangör och media varit tydliga med att avstängningen inte skedde pga dåligt uppförande från ryttarens sida. För att förtydliga detta fick ryttaren
starta med sin andra ponny. Det skulle inte ha skett om syftet med avstängningen var att straffa, förnedra
eller på annat sätt skada ryttarens anseende och mående. Arrangör och domare hade i så fall haft lätt för att
hitta stöd i TR för att stänga av ryttaren från samtliga starter.
Självklart får man anta att ryttaren blev ledsen.
Men hen gick vidare till att a) starta sin andra ponny och dessutom, b) placera sig riktigt, riktigt bra med den.
Hen hade nog inte lyckats med det om hen hade känt sig "straffad", "dömd" eller på annat vis ogillad eller ovälkommen.
Det som verkar vara fakta är att anmälan inkommit och att denna kompletterats med ett filmklipp. Innan
något annat är bevisat så tycker jag att man får anta att det krävs mycket starka skäl för att frånta en ryttare
en medalj, särskilt när det i detta fallet inte var ryttaren som agerat illa. Räkna in ryttarens ålder och det låter
helt sjukt att det bara skulle röra sig om en lätt spark på hästens hov.
1: Ni som tycker att det var helt galet att frånta ryttaren medaljen, hur skulle ÖD m fl ha agerat istället?
2: Var går gränsen för vad en medhjälpare får göra mot hästen, särskilt när det rör sig om ponnysport?