@rubytoo
Frågan här är vilket eller vilka barn/djur som ska "straffas" om man av princip inte avstänger ekipage som håller på med otillåtna åtgärder.
Bedömer man att en förälder/tränare påverkar ponnyn så att prestationen på banan påverkas så blir ju antingen medtävlarna eller det aktuella ekipaget straffat.
Du verkar mena på att det är medtävlarna som ska ta stöten och fråntas placeringar för att man absolut inte får "straffa" ekipaget som bryter mot TR. Hur förklarar man för exempelvis fyran i klassen skulle blivit 3:a att de fuskade och kanske tog placeringen från dig men det är okej för barnet fuskade inte utan de vuxna?
Jag skriver helt utifrån detta fallet! Och här anser jag att det är tränaren som skall straffas inte barnet.
När det gäller regelbrott så skall den skyldige straffas. Är det som jag fått höra att det är slag mot hoven så är det knappast prestationshöjande, inte mer än om ponnyn tappat skon innan start och fått den påslagen av en hovslagare
Beteendet i sig är dumt och om det är gjort med tanke på att ponnyn skall hoppa högre så är det ett regelbrott och skall så straffas så, är det inte det så skall man ta det med i bedömningen av straffet för tränaren.
Jag ser inte att barnet är på något vis medskyldig till detta beteende och således borde man inte diskvalificera henne efter start när faktiskt ritten redan är genomförd. Anser man barnet skyldig så borde hon bli avstängd helt och inte fortsätta tävla under samma meeting.
Det finns enormt många sätt att döma i sådana här fall och det är långt ifrån så svart och vitt som många vill hävda i tråden, det kan man ju gå till det fallet med de behandlade hästarna (vilket enl mig är helt klart diskvalificerande) för några år sedan, där vann faktiskt ryttaren till slut och avstängningen hävdes just för att man inte kunde bevisa att ryttaren som var på plats visste om att hästarna blev behandlade. Med det i tanke så är detta väldigt märkligt domslut mot barnet.
Jag sitter inte här och menar att barn inte kan bli straffade men när det gäller barn så måste man ta det i bejakande att de i många fall faktiskt inte är medvetna om vilka regler som gäller och det är fullt förklarligt både till mognad och att TR är extremt svårtolkat och svårläst i många fall. Detta är inget som är nytt utan detta diskuteras om och om igen hur man skall formulera ett TR som alla kan förstå. Att samtidigt så många här i tråden anser att barn som inte ens behöver kunna TR eftersom deras VH är de som är tvungna att ha grönt kort skall förstå och veta vad som är rätt eller fel känns bara märkligt och underligt.
Diskussionen om att barn skall tävla är en helt annan alt att man måste genomgå lite mer utbildning på alla icke hästkunniga föräldrar som finns är en annan. Jag som varit verksam på tävlingsbanorna sedan 80 talet har sett trenden och den är inte rolig, det är betydligt sämre hästkunskap idag än då och det ser man även bland en hel del här på buke och som brukar spela kunniga som inte ens vet vad en kastanj på ett ben är. Det förvånad mig enormt mycket de trådarna som kom upp för ett par veckor sedan om just dessa "märkliga" saker på hästens ben, jag dog lite då..
Jag personligen anser att avstängningen var felaktig tills jag blir bevisat annat, jag tror inte att det tränaren gjorde påverkade en av Sveriges bästa b ponnys så pass att den helt plötsligt började lyfta högre på benen. Sedan anser jag att det är förkastligt av en tränare att öht göra något som ens i närheten kan liknas eller misstolkas för barrering och denne skall självklart dömas för detta.