Jag är förvånad över att vissa försvarar personen. Har man ett barn som har kommit så långt som till SM så VET man hur man ska uppföra sig på en tävling och vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Och har man inte lärt sig det så är det på tiden att man gör det
Mest förvånad är jag att ryttaren fick tävla vidare på nästa häst eftersom en avstängning gäller får hela metinget och alla hästar som ryttaren rider.
*Delvis kl* Viljan att förstå, kunskapen att läsa vad andra skriver och menar, verkar vara låg i tråden.
Och jag är CHOCKAD över hur många ni är som har så lite känsla om hur barn fungerar. Den svartvita värld vissa av er verkar tro existerar, jag lovar, den finns inte! Med lite sunt förnuft och efter att jobbat med barn i många år, så har jag en ganska bra hum. De flesta barn vet exakt vad som är rätt och fel, ibland medvetet, ibland omedvetet MEN när en närstående, den man är i beroendeställning av, gör något dumt, vh, tränare eller lärare, då undertrycks känslan. Ni borde kunna tänka in er i den situationen, oavsett om det är ngt med djuret/sprit/misshandel. Efter att diskuterat med andra som var där, så blir det intressant att se vad Disciplinnämnden kommer fram till.
Även på plats var man oense om hur det gick till. Allt från lyckokicken till våldsamma sparkar och slag. OM det var det sistnämnda så undrar jag varför ingen ingrep. Uppenbarligen var det många som såg.
Jag säger dock
inte att inget hänt, jag säger
inte att det är rätt att göra fel. Att jämföra med doping är dumt då det inte alls fungerar på samma sätt, eftersom det alltid sker i efterhand.
Signalen att tjejen fick rida vidare säger en del.
Någon har höga tankar om ansvariga som tog beslutet. Tyvärr har jag som tävlingsledare/arrangör alldeles för många dåliga erfarenheter när något händer. Jag tror dock att de gjort vad de kunnat men hamnar man på fel spår. Jag anser att det är helt förkastligt om det nu är som sagts, att barnet straffas för detta på detta sätt.
Och nej jag tycker inte att man stänger av. Jag tycker däremot att man ska ge höga böter, ge varning till ryttaren. Berätta för de andra barnen varför osv. De andra barnen är ju minst lika kloka som detta barn och förstår att det inte är det barnet som gjorde något dumt. Underskatta inte att prata med barnen.
Varför inte gå ut och berätta vad som hänt och säga att vi väljer att inte straffa ryttaren då det är tränaren som gjorde det förbjudna. Och allvar. Tror ni på att det hen gjorde, gjorde att det gick bra?
Lite vid sidan om: Sen att en 10-12 åring ska läsa och förstå TR. Antar att ni som säger det, inte själva läser TR och begriper vad där står. Jag är duktig på TR (ses som expert av en del
) men där är massor med tvetydigheter, dessutom har de flesta TR ett språk som definitivt inte är skrivet för att barn och ungdomar ska förstå det. Nu ser jag dock inte att denna fråga är en TR-fråga egentligen eftersom det handlar om sunt förnuft och hur man behandlar djur.