Ryttare avstängd från klass

Jag ett intressant scenario:

Föräldern till ett ponnyekipage använder en hjälpbom på ett regelvidrigt sätt på en stor tävling (nationell nivå). Nu vet jag inte om ni har barn men hypotetiskt tävlar @rubytoos och @mammaBergs barn i samma klass. Då skulle alltså ni INTE kräva att det ekipaget blev uteslutet?! För det skulle ju vara synd om barnet isåfall?

Något säger mig att tävlingsledningen skulle få ett helvete om de inte uteslöt regelbrytaren! :devil:

Straff delas ut vad menar du mer skall göras, och vet du vad som hände? Med tanke på att du är så tvärsäker på att ponnyn plågades..

Jag upprepar, de bröt mot reglerna och man kan inte välja när man ska följa dem och inte! :banghead: Jag gissar också på att reglerna finns där av en anledning, dvs att skydda både djur och människor?!

Jag ett intressant scenario:

Föräldern till ett ponnyekipage använder en hjälpbom på ett regelvidrigt sätt på en stor tävling (nationell nivå). Nu vet jag inte om ni har barn men hypotetiskt tävlar @rubytoos och @mammaBergs barn i samma klass. Då skulle alltså ni INTE kräva att det ekipaget blev uteslutet?! För det skulle ju vara synd om barnet isåfall?

Något säger mig att tävlingsledningen skulle få ett helvete om de inte uteslöt regelbrytaren! :devil:

Jag vet inte hur man använder en HJÄLPbom på ett regelvidrigt sätt.

Men jo jag jag själv sagt till flertalet gånger att folk inte skall ändra hinderna men att det skulle leda till avstängning känns lite avlägset. Och jo jag har sagt till många många gånger både till överdomare, skrivit i domarrapporter och även sagt till ryttare som jag anser behandlar sin häst illa.

Dock har inga av de fallen jag sett på långa vägar givit ett så hårt straff som avstängning.

När mina barn börjar tävla dressyr sen så ska hyra in Kyra så hon kan rida fram ponnyerna åt barnen i alla viktiga deltävlingar och finaler.

Vi är många vuxna i familjen och varsitt grönt kort räcker ju långt när vi blir avstängda en och en.

:idea:

Bra plan, det gäller att ha framförhållning! Se till att barrera ponnyerna ifall det blir hopptävling också, så att de är vana :up:

Jag vet inte hur man använder en HJÄLPbom på ett regelvidrigt sätt.

Men jo jag jag själv sagt till flertalet gånger att folk inte skall ändra hinderna men att det skulle leda till avstängning känns lite avlägset. Och jo jag har sagt till många många gånger både till överdomare, skrivit i domarrapporter och även sagt till ryttare som jag anser behandlar sin häst illa.

Dock har inga av de fallen jag sett på långa vägar givit ett så hårt straff som avstängning.

Barrering kan eufemistiskt beskrivas som att använda en hjälpbom :devil:

Du har trots allt anmält eftersom ett regelbrott begåtts UTAN att bry dig i konsekvenserna för barnet. Tror inte du klarar av att sitta kvar på dina höga hästar i den här debatten då.

Eller jo, det går ju. Det är bara vansinnigt inkonsekvent plus att det visar på att det är skillnad på om ens egna barn blir drabbade eller inte.

Jag bara undrar, om det nu stämmer att tränaren sparkat på hovarna, kan man uppnå någon effekt med det?

Visste inte ens att det förekom.

Barrering kan eufemistiskt beskrivas som att använda en hjälpbom :devil:

Du har trots allt anmält eftersom ett regelbrott begåtts UTAN att bry dig i konsekvenserna för barnet. Tror inte du klarar av att sitta kvar på dina höga hästar i den här debatten då.

Eller jo, det går ju. Det är bara vansinnigt inkonsekvent plus att det visar på att det är skillnad på om en egna barn blir drabbade eller inte.

Nu har jag inga barn som tävlar så det är rent hypotetiskt, men saken i sig är väl inte att jag någonstans sagt att man inte skall anmäla eller att det är rätt gjort

Eller du tror att jag anser att man skulle lämnat det därhän?

Då gör vi om!

Det är inte ok att bryta på något regelverk

Man ska säga till och anmäla

Straff skall utdelas, MEN TILL DEN SOM ÄR SKYLDIG. I detta fallet är det tränaren ingen annan kan/kunde påverka det den gjorde.

Tränaren är den skyldige och skall därför straffas, inte ryttaren i detta fallet!

Dessutom är ryttaren barn vilket gör situationen lite annorlunda och det beskrivs väldig bra i ett annat inlägg här ovan av mammaberg.

Slutligen har jag inte sagt att det är rätt eller att den skyldige skall straffas, men jag anser att i detta fallet så är ryttaren oskyldig till det inträffade

Dessutom så innebär inte alla straff att man blir utesluten, utan det finns en uppsjö olika straff som är kännbara och visar rätt väg

Nu har jag inga barn som tävlar så det är rent hypotetiskt, men saken i sig är väl inte att jag någonstans sagt att man inte skall anmäla eller att det är rätt gjort

Eller du tror att jag anser att man skulle lämnat det därhän?

Då gör vi om!

Det är inte ok att bryta på något regelverk

Man ska säga till och anmäla

Straff skall utdelas, MEN TILL DEN SOM ÄR SKYLDIG. I detta fallet är det tränaren ingen annan kan/kunde påverka det den gjorde.

Tränaren är den skyldige och skall därför straffas, inte ryttaren i detta fallet!

Dessutom är ryttaren barn vilket gör situationen lite annorlunda och det beskrivs väldig bra i ett annat inlägg här ovan av mammaberg.

Slutligen har jag inte sagt att det är rätt eller att den skyldige skall straffas, men jag anser att i detta fallet så är ryttaren oskyldig till det inträffade

Dessutom så innebär inte alla straff att man blir utesluten, utan det finns en uppsjö olika straff som är kännbara och visar rätt väg

Men du satt inte i tävlingsledningen och det är de som tar beslutet. De bedömde att det var ett så grovt brott mot reglerna att de uteslöt ekipaget.

Jag tycker att ni pratar om två olika saker
Rubytoo påstår sig veta vad som inträffat och argumenterar för att det inte var flickans fel och enbart tränarens fel. Därför ska inte flickan straffas.

Det blir väldigt svårt att föra en saklig diskussion när Rubytoo hela tiden återkommer till och utgår från sin kunskap om fallet samtidigt som alla här inne vägrar berätta vad ni egentligen vet, eller tror er veta. Det blir en konstig diskussion med helt olika förutsättningar.

Som jag tolkar det så utgår Athena strikt från TR, och inte vad hon hört hände på SM.

Min åsiKt är att generellt så måste man ha ett regelverk som är tydligt, och enkelt att förutspå. Konsekvenserna måste vara glasklara. Händer DETTA så får det FÖLJANDE konsekvenser! Gillar man inte regelverket så får man arbeta för att förändra det, men man kan inte frångå regelverket för att man tycker synd om, tycker det är fel i just det här fallet, det var nog inte så farligt etc. Då har vi till slut inget fungerande regelverk att förhålla oss till.

Jag tycker att ni pratar om två olika saker
Rubytoo påstår sig veta vad som inträffat och argumenterar för att det inte var flickans fel och enbart tränarens fel. Därför ska inte flickan straffas.

Det blir väldigt svårt att föra en saklig diskussion när Rubytoo hela tiden återkommer till och utgår från sin kunskap om fallet samtidigt som alla här inne vägrar berätta vad ni egentligen vet, eller tror er veta. Det blir en konstig diskussion med helt olika förutsättningar.

Som jag tolkar det så utgår Athena strikt från TR, och inte vad hon hört hände på SM.

Min åsiKt är att generellt så måste man ha ett regelverk som är tydligt, och enkelt att förutspå. Konsekvenserna måste vara glasklara. Händer DETTA så får det FÖLJANDE konsekvenser! Gillar man inte regelverket så får man arbeta för att förändra det, men man kan inte frångå regelverket för att man tycker synd om, tycker det är fel i just det här fallet, det var nog inte så farligt etc. Då har vi till slut inget fungerande regelverk att förhålla oss till.

Nej?

Avstängningen skedde med en hänvisning till TR och där står att teamet runt ekipaget omfattas av TR, alltså ska ekipaget straffas eftersom det är någon i teamet som inte följt reglerna.

Vad som hände är egentligen inte intressant.

Däremot borde SvRF klargöra vad som hänt och varför man beslutat som man har. Så långt det går med hänsyn till att disciplinnämnden knappast hunnit fatta beslut.

Det är bristen på information som är det största problemet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 627
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 091
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördagen i Filipstad ägnades åt nationell dressyr för ponny. Fyra klasser avgjorde och lika många olika ryttare tog hem varsin seger...
Svar
0
· Visningar
346
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama