Ryttarbok, ryttarrepresentant

W

Waterstock

Vore intressant att få veta hur många här på forumet som behövt visa sin ryttarbok vid s.k. stickprov (vad det nu innebär i omfattning och i förhållande till antal startande).

Hur har ni uppfattat hantering av ryttarrep, hur har kontakterna fungerat och info hanterats ?

Har också noterat i forumet att det verkar som en del inte anser att systemet med utbildningshoppningar och rideups ger samma villkor/kvalitet på kvalen, att det kanske kan anses som en gräddfil för att klara hoppkvalen, är det en allmän och spridd uppfattning ?

Sv: Ryttarbok, ryttarrepresentant

jag vet att det är vissa klubbar som säger att för de som ej fixat kvalen kan de komma på en utbildningshoppning, för då kan man rida samma bana flera gånger till man nollar. Jag tycker iof att det är bra med utbildningshoppningar för man visar ju ändå att hästen kan hoppa rätt hinderhöjd även om man rider på träning. Själv var jagv på utbildningshoppning och red 130 med min D-ponny hon var redan kvalad men det är kul att göra de eftersom det blir som en lite tävling. Efter det man införe hoppkvalaen och man får göra de på utbildningshoppningar så har det kommit fler och fler utbildningshoppningar och det tycker jag e jätte kul :D

Vi gjorde så att TD fick förslag på rep (eftersom han inte hade kollat anmälningarna). Sen införde vi ryttarrepresentanten i meddelande till ryttare.

Har också noterat i forumet att det verkar som en del inte anser att systemet med utbildningshoppningar och rideups ger samma villkor/kvalitet på kvalen, att det kanske kan anses som en gräddfil för att klara hoppkvalen, är det en allmän och spridd uppfattning ?

Såna hoppningar blir ju aldrig riktigt samma sak som en vanlig hopptävling. Du får inte samma press på dig då du vet att du kan göra flera rundor på samma höjd. Tävlingsnerver är inte att förakta och om hoppkvalen ska vara representativa och höja säkerheten så bör de utföras under samma omständigheter som FT-hopp provet, dvs på vanlig hopptävling.

Det är väl meningen att man ska visa att man som ekipage klarar att hoppa väl under tävlingsform? Då först har man bevisat att man inte utgör en större säkerhets risk anser jag.

Jag tycker hoppkvalen är jättebra men nog borde kvalen göras på "riktiga" tävlingar. Jag upplever att de Lätt klass på häst som vi varit ute på i år så hoppar de flesta hästar bättre i terrängen i år. Det kanske beror på att fler varit ute lite tidigare på säsongen. Det var riktigt roligt att träffa på fälttävlansekipage i februari o när hoppdomaren hos Ekenryttarna välkomnar fälttävlansryttarna lite extra så värmer det när man stigit upp kl.05 :laugh: Har hört ryktas om att man på hopptävlingar inte ska få vara mer än en häst på banan o då kan man undra hur många starter som hinns med på en dag?

Har tävlat på Trossnäs och Bollnäs denna vår. Ryttarrepresentant har vid båda tillfällena anslagits vid sekretariatet väl synligt. Vet att man i Bollnäs tog ut 8 ekipage slumpmässigt att visa ryttarbok/hoppkval.

Beträffande hoppkval kan jag bara berätta att om vi inte haft utbildningshoppning i vår klubb hade jag inte kunnat starta *-igt än! Vi har haft 1 dag regional hoppning i Värmland i skrivandes stund innehållande en 120 hoppning. Jag har ridit ett kval i utbildningshoppning och ett kval med dispens på vanlig tävling där man gjorde i ordning en 120 bana med banbyggare, domare och överdomares goda minne. Hade anmält till tävling i Strömsholm men blev bortlottad.......Om man skall kunna följa reglerna till punkt och pricka borde det finnas tävlingsmöjligheter inom rimliga resvägar och under någorlunda drägligt väder och väglag. Jag vill inte ge mig ut i -20 grader och full snöstorm, som det KAN vara under januri-marsmånad. Känns inte motiverat rent säkerhetsmässigt att dra iväg med hästtransport 15-30 mil enkel resa under såna förhållanden!

Det ÄR enklare att fixa kvalen längre söderut i Sverige, både med tanke på reslängd (som också medför större kostnader för bl a bensin norröver) och antal tävlingstillfällen.

Har tävlat på Trossnäs och Bollnäs denna vår. Ryttarrepresentant har vid båda tillfällena anslagits vid sekretariatet väl synligt. Vet att man i Bollnäs tog ut 8 ekipage slumpmässigt att visa ryttarbok/hoppkval.

Beträffande hoppkval kan jag bara berätta att om vi inte haft utbildningshoppning i vår klubb hade jag inte kunnat starta *-igt än! Vi har haft 1 dag regional hoppning i Värmland i skrivandes stund innehållande en 120 hoppning. Jag har ridit ett kval i utbildningshoppning och ett kval med dispens på vanlig tävling där man gjorde i ordning en 120 bana med banbyggare, domare och överdomares goda minne. Hade anmält till tävling i Strömsholm men blev bortlottad.......Om man skall kunna följa reglerna till punkt och pricka borde det finnas tävlingsmöjligheter inom rimliga resvägar och under någorlunda drägligt väder och väglag. Jag vill inte ge mig ut i -20 grader och full snöstorm, som det KAN vara under januri-marsmånad. Känns inte motiverat rent säkerhetsmässigt att dra iväg med hästtransport 15-30 mil enkel resa under såna förhållanden!

Det ÄR enklare att fixa kvalen längre söderut i Sverige, både med tanke på reslängd (som också medför större kostnader för bl a bensin norröver) och antal tävlingstillfällen.

Jag tycker det är kanon att de lyckas lösa "problemen", bl a på det sätt du har gjort. Vet även folk i Skåne som har dragit ihop banbyggare & överdomare för att få till extra tävlingar. Och är inte det bra? Tycker mest det är tjafs här nu, precis som Nittionio säger så ÄR det ju enklare (om det nu är = mer tävlingstillfällen) där nere. Men det är ju bara att gilla läget om man inte bor där, eller flytta ner. Ekipagen i Skåne, eller de som bor i närheten & ofta kör ner, kan ju inte "få skit" för att de har möjlighet, och TAR chansen, och åker på utbildningshoppningar?

Ibland vill jag bo i Skåne;). Men att vilja något är inte detsamma som att det går att genomföra! Sen kan jag för egen del säga att jag inte satsar på någon "karriär" i sporten längre som gör att jag känner mig tvingad att tävla mer än jag känner för;)

Jag är nöjd över att bo där jag bor MEN tävlingstillfällena är mycket få under november-mars (mycket med tanke på väderlek/väglag och brist på dubbla ridhus). Dessutom har vi inte många ekipage som rider högre klasser, särskilt i hoppning. Detta gör att det anordnas lokala klasser som inte innehåller 120 hoppningar! Vi bor i "världens ände" norr om Vänern, med Norge till väster! Oerhört vackert men många gånger "så långt borta"!!:love:

Jag tycker definitivt att det är okej med utbildningshoppningar och s k rideups men hoppas att det inte utnyttjas till "vilket pris som helst". Man kanske skulle begränsa till att bara tillåta ett kval i "såna" klasser?:idea:

Tycker mest det är tjafs här nu, precis som Nittionio säger så ÄR det ju enklare (om det nu är = mer tävlingstillfällen) där nere.

Om du hade följt vissa FT-ryttares hoppresultat på vanliga banhoppnings tävlingar så skulle du nog också tycka att det inte är "tjafs" här. Jag finner det mycket besynnerligt att man aldrig nånsin lyckas på hopptävling men sen fixar kvalen på utbildningshoppning/ride up. Och det är INTE ryttare som bor nånstans i världen där inga tävlingar finns...tvärtom.

Kvalen kom till för att stärka säkerheten, om du inte lyckas kvala under den normala tävlingspress som en hopptävling utgör utan måste göra det under "träningsform" istället då anser inte jag att säkerheten förstärkts på ngt vis för just den ryttaren.

Som 99 säger så skulle man iaf begränsa kval till max 1 utbildn.hopp/ride up.

Sen skulle det nog inte skada med lite kontroller på FT-kval heller. Där fattas nog både det ena och det andra för både amatörer och "proffs".

Jag orkar egentligen inte ens kommentera det där efter den här hemska dagen, men tror du inte jag har koll? Det är inte illa vad många ryttarpoliser det finns här ibland. Varför inte ta det här med de hemska, dåliga domarna & banbyggarna som bygger de här alldeles för enkla banorna bara för att vara...snälla?

Jag orkar egentligen inte ens kommentera det där efter den här hemska dagen, men tror du inte jag har koll? Det är inte illa vad många ryttarpoliser det finns här ibland. Varför inte ta det här med de hemska, dåliga domarna & banbyggarna som bygger de här alldeles för enkla banorna bara för att vara...snälla?

:bow::bow::bow::bow:

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med det svaret? Du har säkert koll men det har jag med och jag respekterar din åsikt i detta men du får nog göra detsamma för mig utan att kalla mig namn typ ryttarpolis.

Vilka banbyggar, domare och banor du syftar på förstår jag inte heller. Det jag har sagt och som jag står för är att vissa ryttare aldrig lyckas nåt vidare på hopptävlingar men ändå är kvalade när säsongen startar.

Varför inte ta det här med de hemska, dåliga domarna & banbyggarna som bygger de här alldeles för enkla banorna bara för att vara...snälla?

Det finns många saker som spelar in när man lägger nivån på en terrängbana.

Säkerhet ... förstås alltid i första hand.

Utbildande ... citat Baghera "Hur ska dina elever komma ihåg om du slår dom medvetslösa".
När ett typhinder presenteras första gången för en för en orutinerad häst/ryttare ska det vara inbjudande. t.ex vattenvad i debutant, coffin i lätt, maxade nerhopp i 1*. Det är inte särskilt utbildande att stanna ut sig efter 4 hinder.

Tillräcklig svårighetsgrad för att förbereda för högre klass.
Här kommer man in på frågan om kvalificerande resultat.

Och sist att få en utslagsgivande terräng.
Där får VM i Aachen tjäna som förebild. Väldigt många hinderfel utspridda över många hinder.

Tyvärr lägger dessa ständiga TR-ändringar hinder i vägen för bra banbyggnad. När man lyckats bygga om efter TR och börjar fundera på att nya vackra och intressanta frågeställningar, så ändrar dom igen.

Avslutningsvis vill jag hävda att det är bättre med snälla BB än med elaka.

Quigleys kommentar:
Bara för att alla är felfria behöver inte banan vara för lätt.
Det kan bero på att alla startande ekipage är redo för en högre klass.

Ja, jag hoppas att ironin i den där meningen gick fram. JAG tycker det är en jättebra form för tävling. Men jag förstår faktiskt inte tjafset (ja Novali, det blir tjafs) om att den & den har minsann inte hoppat ens i närheten av kvalresultat på tävling, men sen ändå lyckats kvala. Varför inte våga tro på att de faktiskt har fått till den där rundan? Och kanske glädjas över att det finns NÅGRA som faktiskt fortsätter att rida fälttävlan? Efter helgen på Strömsholm, med väldigt små startfält, så börjar jag faktiskt fundera på om vår sport saaaakta håller på att dö ut...

Om små startfält:
Hur man dödar sporten:
Maximera antalet starter SM-helgen till 50
Lägg det tidigt på säsongen för att det är OS i år.
Dom som aspirerar på en OS-plats kommer inte.
Ett fåtal J & YR hinner kvala.
Inför hoppkval så att bara skåningar kan kvala.
Ha bara ett fåtal fälttävlan i skåne.
Dvs. skåningarna får fortsätta rida banhoppning.
Övriga får fortsätta att jaga hopptävlingar i stället fö att starta ft.

Den dagen då ft-kommitén gör en konsekvensanalys av sina beslut lär inte komma :eek:

Ja, jag hoppas att ironin i den där meningen gick fram. JAG tycker det är en jättebra form för tävling. Men jag förstår faktiskt inte tjafset (ja Novali, det blir tjafs) om att den & den har minsann inte hoppat ens i närheten av kvalresultat på tävling, men sen ändå lyckats kvala. Varför inte våga tro på att de faktiskt har fått till den där rundan? Och kanske glädjas över att det finns NÅGRA som faktiskt fortsätter att rida fälttävlan? Efter helgen på Strömsholm, med väldigt små startfält, så börjar jag faktiskt fundera på om vår sport saaaakta håller på att dö ut...

Ok, där har vi skilda åsikter då för jag tycker att utbildningshoppningar är till för unghästar och hästar som inte startat tidigare. På sin höjd kan jag tycka att det är ok på platser i Sverige som inte har tillgång till vanliga hopptävlingar som vi andra har. Jag håller nog på att det inte blir samma tävlingskänsla med allt vad det innebär av tävlingsnerver mm och att det pga detta blir enklare att nolla.

Sen är det ju tråkigt med så få starter i helgen men om man tittar generellt på de tävlingar som varit i år så verkar det ju vara lika fulla startfält som vanligt med bortlottning som följd så det verkar ju inte direkt som om hoppkvalen hindrat den stora massan.

Men hoppkvalen var ju till för att öka säkerheten och det var ju det som diskussionen gällde? Och jag menar att om man har svårt att få till kvalen på en vanlig hopptävling men lyckas på en utbildningstävling så tror ju jag att det beror på att tävlingsmomentet ökar på vanlig tävling=högre press på ryttaren.
Och det är ju det som gäller på FT, dvs hög press på ryttaren och kan man inte prestera under press så kanske säkerheten minskar också?

Att diskutera enskildas insatser håller jag också med om att det är tjafs men ser man till säkerheten så kan nog många ändå höja sin nivå ett snäpp till inom banhoppningen.

Efter helgen på Strömsholm, med väldigt små startfält, så börjar jag faktiskt fundera på om vår sport saaaakta håller på att dö ut...

Men klasserna var ju stängda så det var väl inte konstigt eller hur :confused:

Men klasserna var ju stängda så det var väl inte konstigt eller hur :confused:

Fast om man då tittar på återväxten som det handlade om i 2 klasser så spelar det ingen roll om klasserna var stängda.
Mer än en ryttare hade mer än en häst dvs det var ännu färre ryttare än hästar. Även om inte de bästa var med i Senior SM så visar det ändå på ett rel. låg antal som kom till start.

En stor :bow: för Chrille. Han är otrolig. :love:

Fast om man då tittar på återväxten som det handlade om i 2 klasser så spelar det ingen roll om klasserna var stängda.
Mer än en ryttare hade mer än en häst dvs det var ännu färre ryttare än hästar. Även om inte de bästa var med i Senior SM så visar det ändå på ett rel. låg antal som kom till start.

En stor :bow: för Chrille. Han är otrolig. :love:

Nja jag skulle nog inte dra för stora växlar på det med tanke på att SM gick så tidigt i år. Det finns säkerligen en hel del som blir klara lite senare i sommar.

Men det är ju klart att den * klassen hade varit mer än full om den hade varit öppen.

Nja jag skulle nog inte dra för stora växlar på det med tanke på att SM gick så tidigt i år. Det finns säkerligen en hel del som blir klara lite senare i sommar.

Men det är ju klart att den * klassen hade varit mer än full om den hade varit öppen.

fast inte med återväxtryttare bara med kommande hästar och annat löst folk :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka