Ryttarbok, medical card o allt som behövs?

B

Brandklipparen

Hej! Behöver lite hjälp med allt möjligt känner jag.

Men ryttarboken, hur fungerar den o hur fixar man den?
Finns det regler på hur förvaringen ska gå till?

Medical card, skriver jag ut det från internet?
Skicka gärna länk till någon hemsida där man kan inhandla "medical card plastfickan" (:angel:)

Sen har jag inte hittat någon nummerlapps hållare, så tips snäll :D

Tack på förhand:bow:

Sv: Ryttarbok, medical card o allt som behövs?

För att starta fälttävlan så behöver du först Fälttävlanskortet. Det är en teori del och en praktisk del som man gör för tränare.

Ryttarboken skriver man ut från internet (Förbundets hemsida) där fyller du i dina och hästens uppgifter. Sen även en underskrift från tränare, som jag har förstått de nya reglerna.

Medical Card beställs från Förbundets hemsida kostar ca 70 kr. Där får du sedan fylla i alla dina uppgifter. Om du har några kända sjukdomar, närmast anhörig osv.

Nummerlappshållare finns i de flesta ridsportsaffärer. Annars går det att beställa från någon av de vanliga postorder/internet butikerna.

Fast nuförtiden så är ryttarboken = FT märket. Och teorin tror jag minsann är borttagen.

Alltså TS - träna FT för aukt. FT tränare, denne bedömer om/när du är mogen att starta din första debutant, och skriver sin signatur i ryttarboken på avsedd plats.

Ryttarboken kan du ladda ned från www.ridsport.se

Nummerlapp och medical cardhållare finns att köpa på de flesta stora hästbutikskedjor.

Medical card har jag själv fått via en länk, men den har jag dessvärre inte kvar, det finns säkert någon annan som kan hjälpa dig med det!

Lycka till o ha så roligt!

//C:)

Ok var väldigt länge sedan jag tog mitt FT-kort.... Så det har inte varit aktuellt att sätta sig in i de nyaste reglerna på den biten (lite lat där;))
Men som tur är så finns det ju alltid någon som har bättre koll!:D

Även om man laddar ner Medical Cardet så måste man ju ha en "plastficka" att ha den i också. Jag körde ett par tävlingar för länge sedan med ett "hemmagjort" MC fasttejpat på armen i en plastpåse.. Hmm inte att rekomendera direkt:p Tur att jag inte ramlade av:o

Medical card beställer du via www.ridsport.se och går in på shoppen och väljer tävlingstillbehör tror ja de står, där finns medical cardet att beställa för 65 kr...

Tack så mkt :bow: har fälttävlanskortet -> märket. Men det är väl bäst att låta tränaren fylla i det i ryttarboken också?

Men om jag nu har kollat rätt, så är ryttarboken några A4 sidor som man skriver ut på nätet? o likadant med medical cardet?

Kollade nyss på h**ks, där fanns både nummerlapp o medicalcard hållare:D

Du kan beställa medical cardet från Ridsport.se (65 SEK), eller printa från nätet, om du hittar igen det.

(Parentes: du kan ju oxå skriva med card för hand, det vet jag flera som gjort när de glömt med cardet hemma. Dock måste man ju veta exakt vad som skall stå där så det är ju inte att rekommendera. ;))

Ryttarboken måste vara ifylld innan första start av tränare trots att man har gamla FT märket som jag förstått det, men det kan du säkert läsa om i TR o se om det stämmer! Och ja - det är ett gäng A4 som man skriver ut från nätet! :)

//C:)

Som jag förstår så ska det stå i Ryttarboken ett datum när man genomgått prov för FT-kort men om man redan har det som ett märke på sitt gröna kort så visar man istället upp det. Tränarens signatur i ryttarboken krävs bara för att få starta * FT.

någon som har lust att hjälpa mig?
Någon som kan exakta länken till ft-kortet?
Och vad menar ni med märke? :)

Hakar på tråden.

Jag googlade och hittade detta (skärmdump, därav kvalitén)
medicard_87132616.jpg

Är det rätt?

I samma dokument fanns även detta:
medi_87132666.jpg

Ska det isf också fyllas i och bäras i armfickan?

visst måste det vara så, jag har inte samma tränare längre som jag tog kortet för så det blir ju svårt att skriva på då.

Jag fick ryttarboken ifylld ändå när jag var på Pay and Cross så nu har jag både F-märket på gröna kortet och en färsk signatur i ryttarboken, jag är garderad ;)

Fast de kollade inte någotdera när jag startade ändå så..

Enligt Linda Algotsson iaf och några fler ft människor så är det bara ryttarboken som gäller, alltså inget märke nödvändigt ;)

Jo men om man har tagit FT-kortet för länge sen och har ett klistermärke på det gröna kortet så ska det gälla. Visst kan man ju få nån tränare att skriva i boken ändå, men det ska inte behövas då.

Japp - det är iaf en sådan jag har fyllt i och har på armen! :)

kn

tänkte passa på att fråga.. ja tävlade fälttävlan för ca 4 år sedan så ja behövde då inte ta fälttävlans kortet. pga att ja tävlat innan. behöver ja inte de nu heller om ja ska tävla igen?? (dock kan de ju vara bra att ta det men ändå) va gäller...

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 256
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 947
Senast: _Zacke_
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 481
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025