Sv: "Ryttarben"-tror ni på det?
Sant, kan man hantera sin kropp och har lite känsla och koordination så kan man bli en bra ryttare. Men jag som är en typisk "korta o tjocka ben" lyckas aldrig få till det i en vanlig sadel. Speciellt som jag är dressyrinriktad. Och när skokanten fastnar i kåpkanten så är man ganska kort... När stigbygel och kåpkant möter varandra. Finns inte ett knästöd eller liknande som hamnar rätt. Visst kan jag banta ner mig till halva min vikt och rida i ponnysadlar (om jag hittar någon som passar min häst) men det känns inget kul ultimatum.
Jag rider helt enkelt inte i vanliga dressyrsadlar, då kan jag rida. Jag chansade och köpte en bomlös dressyrsadel med superkorta kåpor (ser nästan ut som en hoppsadel-hybrid) och jag kände mig direkt som hemma. Allt började sakta men säkert fungera. Nu varvar jag den med en espaniola och där flyter också allt mycket lättare, varför provade jag inte för flera år sedan?
Min bror har ridit lika länge som jag, runt 15 år, och har blivit dressyrintresserad senaste åren, innan dess var han mer åt hopp och skogsridning. Men det räcker att han sätter sig med sina långa smala ben i en sadel så hamnar han rätt. Han sitter bra i ta miig fan allt från 16,5" till 18" utan att ens tänka på det, det faller sig naturligt. Hade gääärna haft en dm längre ben, men nu är jag skapt som jag är...