"Ryttarben"-tror ni på det?

P

Pamir

Själv tror jag inte man behöver ha ngn speciell kropp för att bli en duktigt ryttare, det handlar mer om känsla och teknik. Kan bli så trött på att få höra: "Du har ju sådana ryttarben, själv har jag så korta och runda."
Kan man hantera sin kropp så tror jag att man kan bli en bra ryttare hur man än ser ut.

Sv: "Ryttarben"-tror ni på det?

Man rider ju inte per automatik bra om man har ryttarkropp ;) men det underlättar. Har man för runda lår tex. får man svårare för att sitta och inverka korrekt helt enkelt. Man hamnar mer ovanpå rent generellt

Nirak

Det har jag faktiskt aldrig hört. Men tycker det kan stämma lite eftersom en person med långa och smala ben kan "klämma åt" mer än en kort och tjock person kan..

nej tkr jag inte stämmer...

jag tror inte alls det har med kroppens utseende att göea. Bara för att man har "ryttarben" betyder ju inte det att man automatiskt kan "hantera" dem och rida på rätt sätt.

Det kan säkert underlätta, men jag är ändå övertygad om att känslan och talangen är det avgörande i slutet.

man ska inte "klämma åt" öht. Skapar bara spänningar och förhindrar att man kommer ner i sadeln..
MEN en överviktig ryttare med runda lår kommer inte ner i sadeln, hamnar ovanpå hästen = svårare att inverka korrekt

Nirak

Men kan ändå inte tro att det har betydelse, för ger du rätt hjälper i rätt tid, så känner ju hästen det iaf. Kommer dom inte ner i sadeln får dom väl hitta en där dom gör det. Iofs inte alltid lätt att hitta en sadel som passar både häst och ryttare. Och som du säger skall man ju aldrig "klämma åt" en häst med låren. Så då borde det inte ha betydelse.

I annat fall kanske den överviktiga inte orkar, eller ja, brist på kondition :D Så den kanske ändå inte orkar rida bra, haha! Bara en tanke som slog mig.

Jag, som har gått ner närmare 25 kilo i vikt det senaste året, kan intyga att det faktiskt GÖR rejäl skillnad. I takt med att vadderingen på insidan av mina lår minskat har jag fått en stadigare och djupare sits, och känner inte lika mycket att jag sitter ovanpå och rullar omkring på fläsket. :o Tyvärr kommer mina lår aldrig bli sådär riktigt platta och sadelvänliga på insidan (om jag inte bantar ner mig långt mer än vad som är hälsosamt) men man får ju jobba med de förutsättningar man har. Och ja, de med "ryttarben" har bättre förutsättningar än de med runda lår.

Sant, kan man hantera sin kropp och har lite känsla och koordination så kan man bli en bra ryttare. Men jag som är en typisk "korta o tjocka ben" lyckas aldrig få till det i en vanlig sadel. Speciellt som jag är dressyrinriktad. Och när skokanten fastnar i kåpkanten så är man ganska kort... När stigbygel och kåpkant möter varandra. Finns inte ett knästöd eller liknande som hamnar rätt. Visst kan jag banta ner mig till halva min vikt och rida i ponnysadlar (om jag hittar någon som passar min häst) men det känns inget kul ultimatum.

Jag rider helt enkelt inte i vanliga dressyrsadlar, då kan jag rida. Jag chansade och köpte en bomlös dressyrsadel med superkorta kåpor (ser nästan ut som en hoppsadel-hybrid) och jag kände mig direkt som hemma. Allt började sakta men säkert fungera. Nu varvar jag den med en espaniola och där flyter också allt mycket lättare, varför provade jag inte för flera år sedan?

Min bror har ridit lika länge som jag, runt 15 år, och har blivit dressyrintresserad senaste åren, innan dess var han mer åt hopp och skogsridning. Men det räcker att han sätter sig med sina långa smala ben i en sadel så hamnar han rätt. Han sitter bra i ta miig fan allt från 16,5" till 18" utan att ens tänka på det, det faller sig naturligt. Hade gääärna haft en dm längre ben, men nu är jag skapt som jag är...

Senast ändrad:

Men dessutom - det är väl bara att kolla på elitnivå i såväl hopp, dressyr och fälttävlan - inte är det väl en typ av kropp som alla dessa skickliga ryttare har? Jag tycker att man ser korta, långa, lite rundare och mer spinkiga ryttare och det de har gemensamt är en bra känsla för vad de håller på med, sin sport?

Med risk för påhopp.. Ser man på dressyr i de högre klasserna tycker jag faktiskt att de flesta ser ut att vara väldigt långa..

Finns inget som heter ryttarben.

Alla ser olika ut och den som har långa smala ben kanske har hårda händer ;)

Jag har snarare "chickenlegs" än ryttarben :cry: Och en bred bak. Kämpar som f-n med att få ordning på min stolsits. Övning ger färdighet......

Jag kan bara tillägga att när jag och min kompis delade häst så hade vi ett fullblod som tyckte att det var väldigt skojigt att bocka. Och vi red barbacka mkt under en period då vi inte hade någon passande sadel. Jag är lång och smal, och hon kortare och ngt rund. Gissa vem som satt kvar oftare? hon bockade lika mkt med båda två men det var oftast hon som flög i backen. Kan inte det bero på att jag har längre ben och då lättare att hålla om hästen ordentligt?

Jag kan bara tillägga att när jag och min kompis delade häst så hade vi ett fullblod som tyckte att det var väldigt skojigt att bocka. Och vi red barbacka mkt under en period då vi inte hade någon passande sadel. Jag är lång och smal, och hon kortare och ngt rund. Gissa vem som satt kvar oftare? hon bockade lika mkt med båda två men det var oftast hon som flög i backen. Kan inte det bero på att jag har längre ben och då lättare att hålla om hästen ordentligt?

Eller så var det så enkelt att du hade bättre balans än din kompis ;)

De tror jag verkligen inte! För något år sedan så red jag och 2 kompisar barbacka en hel sommar, alla hästar bockade och tvärstannade lika mycket. Jag är kort och lite rund, medans dom andra på är smala något längre än mig, inte mycket, men betydligt smalare. Dom flög som vantar i luften medans jag satt och tittade på ungefär.
(vi bytte även hästar och de blev ingen skillnad)

Självklart räcker det inte med "långa ben" eller något annat kroppsligt attribut för att bli en god ryttare - det krävs många komponenter.

Men lika självklart tycker jag att det är att man har fördel av vissa kroppsliga attribut (ubder förutsättning att man kan hantera dem). Varför skulle ridning vara den enda sport där inte kroppen spelar någon roll?

i hästsporten är det nog som i alla sporter..
Man måste även träna sin kropp.. tita på eliten de flesta går på gym och träna... Självklart behvöer inte en bra kroppsform betyda en duktig ryttare. en en ryttare med "rätt" kroppsform har nog lättare för att bli duktig än för en med "fel" kroppsform.. rider man på hög nivå måste man vara vältränad..

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 405
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama