Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Aha! Jag tror att det kan handla dels om hudens kvalité och dels om ålder. Huden brukar ju bli "slappare" när man blir äldre och en del blir ju rynkiga tidigt och en del inte.
Min ponny är "oskrynklig" i vanliga fall (som på första bilden i tidigare inlägg), men är han missnöjd med något drar han upp näsborrarna så hela mulen blir en stor rynka
Jag tror dock inte att det har med hudkvalitet att göra, utan med hur hästen är "uppbygd".
Detta kan mycket väl vara ett smärtsymptom. En häst som har ont spänner sig i ansiktet (precis som vi gör). Om det bara är tillfälligt kan det vara en del i hästens kommunikation. Näsborrarna dras upp och rynkas om hästen visar något missnöje- tex vid sadling, om en annan häst kommer för nära maten osv.
Om man har en häst som alltid är spänd och rynkig vid mulen så är det ett ganska säkert tecken på att något är fel- om det så är fysisk smärta eller vantrivsel.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.