Rynkiga mular

Sinfonie

Trådstartare
Hur kommer det sig att vissa hästar har rynkor på mulen, men inte andra?
Kan det vara tecken på brist på något?

Eller har dom bara glömt anti-rynkel-skrynkel krämen? :D

Sv: Rynkiga mular

Slät mule vs Rynkig mule :D

mular.jpg

Aha! Jag tror att det kan handla dels om hudens kvalité och dels om ålder. Huden brukar ju bli "slappare" när man blir äldre och en del blir ju rynkiga tidigt och en del inte. :)

Hm, så en 13 åring som är jätterynkig (betydligt mer än på mitt exemplar) borde ha jättekass hudkvalité?

Min ponny är "oskrynklig" i vanliga fall (som på första bilden i tidigare inlägg), men är han missnöjd med något drar han upp näsborrarna så hela mulen blir en stor rynka :laugh: :p
Jag tror dock inte att det har med hudkvalitet att göra, utan med hur hästen är "uppbygd". :)

Slät mule vs Rynkig mule :D

mular.jpg

Detta kan mycket väl vara ett smärtsymptom. En häst som har ont spänner sig i ansiktet (precis som vi gör). Om det bara är tillfälligt kan det vara en del i hästens kommunikation. Näsborrarna dras upp och rynkas om hästen visar något missnöje- tex vid sadling, om en annan häst kommer för nära maten osv.

Om man har en häst som alltid är spänd och rynkig vid mulen så är det ett ganska säkert tecken på att något är fel- om det så är fysisk smärta eller vantrivsel.

Där sa du nog något :bow:

13 åringen vet jag har/har haft ont.
Ponnyn ska jag undersöka imorgon, ifall jag kan hitta något.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 110
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 159
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 141
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 353
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar