Rymmer efter kompis

P

Pacific

Passar nu under sommaren en häst som stått bortglömd hos en mjölkbonde under flera år. Har ej fått hovarna verkade och stått med stort infekterat skärsår i flera veckor b.la. Denna häst är nästan inte alls hanterad de närmaste åren men han har ett stort hjärta och är väldigt människovänlig och sällskapssjuk.

Han är väldigt ranglåg och bästa kompis med vår nordis som är ledare i flocken. Hästen blir väldigt nervös när han lämnas utan henne i hagen (har andra hästkompisar där) och har nu upptäckt att om han springer när man ska ta ut vår häst i hagen så kommer han också ut.
Han springer alltså rätt över oss och grinden. Sen är det lätt att fånga honom igen och släppa in honom i hagen igen. Men när man är ensam på gården blir det ett väldigt stort problem och det är ju inte hållbart i längden.

Tanken var att vi ska behålla honom i vinter som sällskap till vår häst. Men det kommer ju inte att fungera när han är så svår att hantera plus att det då bara kommer att finnas de två på gården. Det går hyffsat att leda honom i vanlig grimma men han är väldigt bufflig och har liksom ingen respekt för att man står ivägen för honom.
I repgrimma eller kedjegrimmskaft går det bättre. Han har även dragit iväg flera gånger med mig hängade i grimmskaftet.

Vi vill gärna behålla hästan under vinter p.g.a. hans stora hjärta och för att bespara oss arbetet att hitta en annan sällskapshäst. Ska kanske tillägga att han är 20-års åldern och vid nästa verkning kan vi nog sätta på skor och såret är nästa läkt. Han har efter många veckors borstning t.om. fått glansig päls istället för tovig fölpäls.

det stora problemet är alltså rymningarna men antagligen är det väll mer grundläggande än så. Någon som har något tips på vad vi kan göra för att träna upp honom?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rymmer efter kompis

Det kanske är lättare att lära honom att vara själv inne i stallet, i sin box?
 
Sv: Rymmer efter kompis

Nu förstår jag inte ritkigt.. i hagen blir han ju inte ens ensam eftersom han har andra kompisar där.

Och det är ju speciellt enkelt att ha en häst som rymmer så fort man ska ta ut hans kompis. det var väll det stora problemet.
 
Sv: Rymmer efter kompis

Men om han nu är så bunden till bara din häst och inte de andra så det kanske modellen att vänja honom i stallet iställer för hagen. Vänj honom vid att din häst kommer tillbaka bara han väntar snällt i stallet. Med tiden kanske det gå att lämna honom i hagen också när du tar bort din egen häst där ifrån.
 
Sv: Rymmer efter kompis

Jag tänkte mer på när det bara kommer att bli de två hästarna kvar i vinter. Men kan du inte ta in bägge hästarna, och gå ut med den igen? (Eller låta honom vara kvar inne när du rider) För som jag förstod det stannar han kvar i hagen när du väl släppt in honom igen? Det är alltid värre för en häst att bli lämnad, än att lämnas.

Ett alternativ är att göra en liten fålla innanför grinden, där du kan ta in din häst, stänga efter den och sedan öppna grinden. Som en sluss, förstår du hur jag menar?
 
Sv: Rymmer efter kompis

Jo jag har funderat på det. Jobbigt bara eftersom vi byter hagar hela tiden. Att bygga som slussar vid alla grindar.

Det är med boxarna får jag prova till hösten eftersom stallet inte är färdigbyggt än. dumt.
 
Sv: Rymmer efter kompis

Om du går ut med bägge samtidigt, och släpper tillbaks honom direkt då. Skulle det funka?
 
Sv: Rymmer efter kompis

nää tyvärr. så snäll är han inte att inte igen. man m¨ste leda bort min häst först. funderar på om tillräckligt mycket ledarskapsövningar skulle fungera. Men vet inte om jag kan tillräckligt mycket. Vill helst inte at ut någon för hjälp heller.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp