Sv: Rymmare!

Jag brukar säga att om en häst vill ta sig ur så tar den sig ut! Man kan nog egentligen väldigt sällan tvinga en häst att stanna inne i en hagen om den inte vill.....
Hemma i stallet jag rider rymmer ledarhästen när den tycker att betet är slut! Och han är rätt kräsen av sig! Om rådjur kommer i närheten av höet på vintern rymmer han ut för att jag iväg dem!
Även i grannstallet så rymmer hingsten när det passar, ca 1½ år är han.
Tyvärr har jag inga bra idéer.
Men som sagt jag tror att en häst rymmer när den känner för det.
 
Sv: Rymmare!

Svag ström och tjock päls kombinerat med en liten rackare som har viljan och inte är speciellt pimpinett...
 
Sv: Rymmare!

Min ena shettis är duktig på att sticka. En gång när jag skulle löslongera honom, och jag pressade honom inte alls särskilt hårt, så slängde han sig ner på backen och spretade ut med benen åt alla håll och liksom ålade, snabbt som tusan, ut under tråden (kanske typ 40 cm) Han anser sig oxå var väldigt duktig på att klättra och han är nog den enda häst jag sett springa uppe på en stenmur för att komma ut:confused:

Förut när jag tog in andra hästar ur hagen och han inte tyckte att jag kliat honom och pratat tillräckligt med honom så gjorde han likadant - spretade ut med benen och ålade under - och ställde sig brevid mig och ville bli kliad. :confused: Fast sen hade vi en riktig dust en gång när han gjort så - han skulle absolut inte gå tillbaks in i hagen - men då blev jag riktigt förbannad. Det är ytterst sällan jag höjer rösten åt honom men då tröttnade jag- högg tag i manen och röt FY och mer eller mindre föste in honom med mitt ben bakom hans rumpa på något konstigt vis :angel: Sen föste jag in honom till mitten av hagen och jag var så sur så jag både hoppade och studsade av ilska. Han tittade på mig som om jag inte vore klok - men han har faktiskt, peppar peppar, inte gjort om det.

En annan gång - när vi skulle in i hagen och han tyckte jag bökade för länge med eltråd och grimskaft och allt vad det är - slet han sig helt sonika loss och gick på samma sätt in under tråden och ställde sig på andra sidan och väntade på att jag skulle ta av honom grimman:angel: Ungefär som om han menade på att nu får du väl skynda dig lite matte.

Allmänt kan sägas att han gärna går ut om det verkar grönare på andra sidan. Sen nu vintertid har han 1 dm päls och ser ut som en björn. Fick rådet av någon att raka honom på halsen/nacken så att stötarna känns mer - men jag tycker han skulle bli så ful isåfall:eek: Nä - tror på antennerna och att se över staketen.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Z
Hästhantering Det är så att jag har en häst som är helt besatt av sällskap. Han blir jätte ivrig och nervös när han blir lämnad själv i stallet, och...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: kol
·
S
Hästhantering Min granne har två små shettisar och den ena av dessa små bushästarna rymmer regelbundet hem till mig och mina hästar. De bor cirka 200...
Svar
15
· Visningar
2 086
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 128
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp