Ryktar ni hästarna?

norrland65

Trådstartare
Vi började prata om det här med att rykta hästarna... Vi borstar hästarna såklart, men ryktar så gott som aldrig. Vi fick fundera om vi ens äger en ryktborste och skrapa, men det gör vi. ;)

Enligt "läroboken" ska de ryktas blanka, minst en halvtimme per dag... Men hur många gör det?

Så - ryktar ni hästarna? Om ni gör det, hur ofta?

Norrland

Sv: Ryktar ni hästarna?

*host* rykta? nån gång ibland, mer på sommaren än vinter, har man en mammut så har man, inte ens rotviska vill nå ner på vintern... så de blir nog mest borstat

Nej pälsen är lika lång som stråna i borsten. Det blir mest lerborttagning för att kunna sadla. SEn när snön kommer blir det lättare.

jag ryktar ibland, på vintern, om hästen ser allmänt stövig o dammig ut... ser den ut så på sommaren så duschar jag hästen :D
så iprincip aldrig, en gång varannan månad kanske på vintern..och mest bara för att ryktborsten är tätare än vanliga borsten.. annars kunde jag lika gärna bara borsta lite noggrannare..
vet inte riktigt vad det skulle vara för skillnad på att borsta och att rykta? borste som borste :confused::D

Nje jag ryktar nästan aldrig. Min häst hatar det, han är ett kinkigt fullblod och väljer sina borstars som han gillar, ryktborsten är inte en av dem.

Jag tror att rykt traditionen har sin bakgrund till armen, då dels hästarna skulle vara snygga och blanka men också stod inne på ett helt annat sätt än idag. de gick ju inte i hage alls, och då fyller rykten en funktion, dels stimulans mässigt men också behovs mässigt för hästen (kroppskontakt och cirkulation).

Det man fick lära sig som liten var ju att rotviskan tar bort skiten, och ryktborsten gör finjobbet och få den blank och fin. Det skulle också vara bra massage för hästen med rykt.

Enligt Hästhållning i praktiken så har rykten följande funktioner:
hålla hästen ren
hålla den i bra kondition
förebygga sjukdomar
förbättra hästen utseende
ge massage, ökad blodcirkulation
göra hästen välhanterad
skapa social kontakt med hästen
upptäcka sår och sånt

Låter ju bra, men man undrar hur rykten kan förebygga sjukdomar och hålla hästen i bra kondition?

Och vem har tid att stå och rykta ordentligt varje dag?

Känns som om det är en lite förlegad "sanning", det här med ryktens betydelse?

Norrland

Just det här med armén, tror jag har en stor betydelse för den "gamla" hästhållningen. Där rykt då ingår.

Hästhållning i praktiken, den boken, måste ju härstamma från arméns värderingar. Används den fortfarande på Naturbruksgymnasierna? Den gjorde då det för 3-4 år sen när dottern gick.

Norrland

ryktar väldigt sällan. mest under sommarhalvåret, då brukar jag passa på om hästen är lagom svettig/fuktig eftersom man då får bort stöv och sånt så himla bra.

nu på vintern t.ex. är han för ullig och dammig för att det ska funka om man inte har en timmes tid till övers, och det har jag inte :p

mitt monster är dessutom (likt t.ex. mackan beskriver) känslig för vilka borstar han tycker om, så allt som oftast använder jag bara en piggborste för att ta bort lera, och sen en supermjuk borste i tagel som dammar av. ibland avslutar jag med putshandske i fårskinn.
en av ryktens funktioner är ju att se över hästen och upptäcka småsår, det gör jag självklart ändå, och borstar alltid benen med en annan borste, kollar efter så att allt är okej etc. "massagebiten" man uppnår med en ryktborste löser jag själv med mjukare borstar och vanlig, enkel massage som jag fått mig visad av ET/massör. och den sociala kontaktknytande biten löser jag genom vanligt gos :D

fick så sent som igår beröm av en jag mötte på min ridtur, för hur blank och välryktad min häst var :p

Ska erkänna att jag aldrig ryktar. Ponnyn hatar att bli ryktad, köper bara att bli borstad.

Hade praktik i hovstallet i våras, där ryktas hästarna varje dag. Kan ju också ha att göra med traditioner som de är måna om i hovet, sen står hästarna inne mycket och då tror jag rykten blir en social grej för häst+människa, samt bra för blodcirkulationen.

Jag ryktar faktiskt emellanåt. Det blir oftast när hästen har vilodag som jag passar på att pyssla lite extra. Jag tycker att det kan vara ganska avkopplande och mysigt men jag står inte i en halvtimme.

Jag ryktar varje gång. Om man bara borstar så kommer man ju inte åt skiten längst in i pälsen lika bra som man gör med ryktborste.

Men så är man ju lite arbetsskadad också..(Har jobbat med tävlingshästar som ska se perfekta ut 24/7)

Vi började prata om det här med att rykta hästarna... Vi borstar hästarna såklart, men ryktar så gott som aldrig. Vi fick fundera om vi ens äger en ryktborste och skrapa, men det gör vi. ;)

Enligt "läroboken" ska de ryktas blanka, minst en halvtimme per dag... Men hur många gör det?

Så - ryktar ni hästarna? Om ni gör det, hur ofta?

Norrland

Jag är rätt övertygad om att det mest är till för dessa stackars hästar som står inne 23 timmar om dygnet. Då fungerar det som massage och ökar blodcirkulationen hos hästen.
En häst som går ute och rör på sig, som kan rulla sig och springa lite behöver inte hjälp med det och behöver dessutom gärna sin päls.
Ponnyn jag var medryttare till borstades bara av och hon var så blank och fin.

Senast ändrad:

Jag ryktar av lite snabbt samtidigt som jag går igenom hästen och får den ren :p
Istället för borste+piggborste har jag ryktborste+ryktskrapa :p

Men min häst är lite känslig så hon föredrar att inte bli ryktad.

min häst HATAR att bli ryktad.

Jag använder bara en fin-fin dammborste när jag borstar henne = hon älskar (och den ger samma effekt som att rykta rent utseendemässigt).
Till benen införskaffade jag en lite hårdare rotviska, den kan hon gilla på kroppen i klisyfte :)

Ryktar jag så är det sura miner och lite hugg i luften (och sådan är hon INTE i vanliga fall), sänker ryggen. SUPERÄCKLIGT juuuu :eek:

*knapp*

Jag ryktar efter ridning, ibland även före beroende på hur gott om tid jag känner att jag har. Men jag står inga halvtimmar och ryktar mer än enstaka gånger när jag har riktigt gott om tid.
Det blir mer rykt på vintern än på sommaren, han är nämligen helklippt då. :D

*KL*

Ryktar gör jag vår-sommarmånaderna när pälsen är kort. Då ryktar jag dagligen.
Men nu när hon ser ut som en raggsock är det bara piggborsten som
biter på smutsen. :D

*KL*

Jag ryktar nästan varje dag men det blir inga långa stunder utan mer en ordentligt genomryktning av varje sida innan ridning. :)

Jag ryktar sällan/aldrig. Mina hästar har vanligen för mycket päls för att det ska vara idé att rykta.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar