Ryggsäck att bära hund i

K

Kaaarin

Jag letar efter en bra ryggsäck för att bära hund i, en italiensk vinthund på ca 3 kg. Jag letar absolut inte efter någon accessoar utan det är av rent praktiska skäl jag behöver kunna bära vår hund, på ett enkelt och ergonomiskt sätt. Det är främst på semestern vi har detta behov, så jag tänkte vara ute i god tid. Normalt går hon självklart själv men när vi åkt till storstäder som Hamburg så funkar det inte att ha en liten hund gående själv, vi har provat. Det är alldeles för stor risk för att hon skall bli trampad på, alltså handlar det om ett begränsat antal tillfällen, men det är nog så viktigt då.

Förra året hade vi henne i en ryggsäck, med huvudet uppe/ute, men det funkade inte så vidare bra. Varken för den som bar eller för hunden som tyckte hon satt halvbra eftersom ryggsäcken var kass. Hon hade inget problem med att bäras så, men det var så besvärligt med dragkedjan och huvudet där mitt i allt. Jag är ute efter en bra ryggsäck, med bra bärremmar. Den skall helt enkelt vara praktisk. Jag har letat runt på nätet och hittar bara en som verkar bra, det verkar ju vara en väldigt kass marknad? Den jag gillar är från Teafco och är dyr som attan (1500 kr). Sedan hittar jag en från Trixie och den verkar varken ha bra bärremmar eller vara så kroppsnära, den hänger mer ut som en kattbox. Om man nu förstår den beskrivningen ;) Jag vill ju att den skall vara nära bärarens rygg, inte hänga ut. Gärna större på höjden än på bredden/djupet. Har den avlastningsremmar runt höften så det vore ju en bonus. Dessutom vill jag att den skall ha nät så att hunden faktiskt kan välja att ligga med huvudet nere i väskan, sovande med stängd dragkedja.

Någon som sett en sådan någonstans? :)

Alternativet vore att fixa till en vanlig ryggsäck, fixa till en botten på den, sätta dit nät osv men jag känner att jag inte orkar vara så pysslig denna gången. Jag brukar göra sådant själv men inspirationen är noll och jag vill hellre ha en riktigt bra väska än en halvbra som bara funkar en gång...

Sv: Ryggsäck att bära hund i

Och jag som är noll pysslig och absolut inte vill fixa någon ryggsäck undrar också. :)
Om jag får en valp till sommaren måste hon kunna åka ryggsäck medan de andra hundarna går långpromenader i skogen.

Ja, det är ju en orsak lika god som min :) Jag förstår inte varför utbudet verkar så bedrövligt, de djuraffärer jag besökt har inte haft en enda. En funktionell ryggsäck kan väl inte vara helt omöjlig att hitta? Det är inte lätt när man faktiskt behöver kunna bära hund på ett bra sätt, eftersom det faktiskt är nödvändigt.

Hundarnas egna benen är outstanding, men det kan finnas tillfällen då man behöver ett alternativ...

Ah, den där ryggsäcken hade jag helt glömt bort. Hittade fram den efter semestern förra året när jag letade runt efter att ha insett vikten av en bra hundryggsäck. Tack för att du påminde mig! Jag vet att jag funderade på om den kanske var lite liten... skall kolla läget. Vår hund är ju liten, men de förhållandevis långa benen måste få plats ;)

Nu vet jag inte hur stor din IG är, men min IG är 38 cm hög och ryms inte i den ryggsäcken. Jag har testat.

Nu vet jag inte hur stor din IG är, men min IG är 38 cm hög och ryms inte i den ryggsäcken. Jag har testat.

Hm, det låter ungefär som min IG. Hon är rätt liten i kroppen, hon väger som sagt bara lite över 3 kg, men pytteliten är hon ju inte. Den låter ju lite liten, funkar den inte för din IG så är nog inte så sannolikt att den funkar för min dam. Var den helt omöjligt för liten eller på gränsen? Tänker mest då på om Teafcos lilla (dyra), som ligger på 30.5cm bred x 37cm hög x 26cm djup, kan funka. Det är ju lite större än den som det länkades till.

När jag talade om "den" så menade jag den som skuggi länkade till :): http://www.hundliv.se/productcart/pc/viewPrd.asp?idcategory=24&idproduct=30

Den är ju bara 35 cm hög, så det blev väldigt trångt. Den andra har jag inte prövat. Min (5 kg) är heller inte riktigt lika slank som din och har rätt rejäl bröstkorg. Så du har nog lite bättre förutsättningar att hitta något.

Det förstod jag :) Jag funderade mest på hur mycket större den skulle behöva vara... om då den andra jag hittat som är större, men inte så många cm större, skulle kunna vara tillräcklig. Den är ju större i omfånget. Jag har ju en rätt tunn spätta här, vilket ju är en fördel i detta sammanhanget, men tanken är ju inte att hon skall sitta som i ett skruvstäd ;)

Ryggsäcken som det länkas till i tråden får inte heller min IG plats i. Benen är i vägen.
Hm, kan man inte klippa hål för benen så ryggan blir som en barnbär sele? Så benen hänger utanför:D?
JAg har fått haft min i en axelväska som jag hänger över halsen/axeln. Inte lika smidigt men dte har funkat för de få tillfällen det har behövts

Ryggsäcken som det länkas till i tråden får inte heller min IG plats i. Benen är i vägen.
Hm, kan man inte klippa hål för benen så ryggan blir som en barnbär sele? Så benen hänger utanför:D?
JAg har fått haft min i en axelväska som jag hänger över halsen/axeln. Inte lika smidigt men dte har funkat för de få tillfällen det har behövts

Det funkar ju en stund i alla fall men jag behöver kunna bära längre tid än vad min axel orkar ;)

Eländigt att det skall vara så besvärligt att hitta en praktisk väska till en liten, smal - men långbent hund. Nu tänkte jag ju vara ute i god tid, innan sommaren, men det hjälper inte vidare mycket. Jag har letat runt på en stor mängd svenska och utländska djursidor och det har inte gett något alls, inte mer än den där dyra väskan ifrån Teafco. Den är i en lite annorlunda modell än de få som man hittar annars. Det är svår att veta om den funkar i vilket fall, den kan vara väl liten den med.

Finns ju i och för sig ganska mycket om man börjar titta på amerikanska sidor... som vanligt har de hur mycket prylar som helst.

T.ex. finns I-go2: http://www.petgearinc.com/products.asp?cl=4 (scrolla ner en bit på sidan för att komma till ryggsäcksmodellerna) men huruvida de är bra att bära har jag tyvärr ingen aning om. Mina hundar är inte direkt bärvänliga i storlek ;) så jag har inte testat något sådant, men de verkar praktiska. Ska väl vara att de inte är direkt kanonbra som ryggsäck sett, dvs. för dig som ska bära den kanske den inte är superbekväm, verkar inte finnas höftremmar t.ex.

Här finns en annan: http://www.luggageonline.com/product.cfm?product_ID=7971

Verkar som att många är av typen som går att skifta från ryggsäck till rullväska, det gör dem väl inte helt optimala som ryggsäck, å andra sidan kanske det kan vara praktiskt att även kunna rulla väskan?

Äh, jag vet inte om det här var till nån hjälp, du kanske redan har sett alla dessa....

Det man hur som helst får tänka på om man handlar från USA är att man kan åka på tull på varorna, det är inte alltid det händer, men det är ju bättre att räkna med det. Ofta brukar det ändå vara lite billigare att köpa därifrån, även med tullkostnaden inräknad.

Drar upp min tråd igen med en liten uppdatering, tänker om någon annan har samma problem.

Har äntligen fått tag på en ryggsäck, jag hoppas att den skall fungera bra. Jag tror i alla fall att jag köpt en som är så bra som möjligt :) Köpte den jag frågade om i tråden, en Teafco Argo Petpack. Vågade mig på att köpa den minsta modellen, även fast jag var jätteosäker, eftersom jag hittade den lite billigare på nätet. Den verkar funka bra i storleken, den såg i alla fall alldeles lagom ut när vår tik fick provsitta en snabb sväng tidigare idag.

Fördelen med denna väskan är att den är väldigt stabil, har rejäla bärremmar, bärs på "höjden". Dessutom så ser jag en fördel med att man inte ser så väl in i väskan, trots stora ytor med nät, det kan vara skönt om man inte har lust med en massa nyfikna blickar. Nackdelen är att den är dyr.

Är i alla fall ruggigt nöjd med kvalitén och modellen! Hoppas min lilla IG blir lika nöjd, det blir till att ligga i stenhård väskträning inför semestern = i och ur med godis och beröm ;) Dagens snabba besök i väskan var inte direkt populärt men det gick fort över. Blir spännande att se hur väl den fungerar på ryggen.

Så här ser väskan ut (fast jag var lite vild och valde orange):
http://www.swecat.com/cache/180x180-62-hundryggsack_bla.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 656
Senast: cello
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 971
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 465
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar