Ryggproblem

Ireland

Trådstartare
Vi har precis fatt in en ny hast i stallet. En 5 aring med fullblodsinslag (inte riktigt sakra pa stammen), ngt omusklad, sarskilt i ryggen. Vi har longerat och tomkort honom nu under en vecka och har sedan ridit honom ett par ggr. Problemet ar att nar vi kommer upp pa honom sanker han ryggen rejalt. Han liksom bojer bakknana och sanker ryggen, och kommer liksom inte upp igen. Inga oron bak eller nagot utan traskar pa. Pga detta har han fatt vila nagra dagar och vi vantar nu pa fysioterapeut tror jag. Jag har kannt igenom honom nar jag borstar honom, och han ar valdigt spand over ryggen/landryggen, varst pa vanster sida. Muskeln kommer i spasm och blir stenhard vid minsta beroring. Han har haft lite kanning av patellaupphakning, men inte sa att knaet last sig helt. Han har haft svart att fatta hoger galopp. ar ocksa valdigt kinkig vid sadling, biter och forsoker springa ifran.
Han har tidigare varit hos en tjej som endast ridit i skogen och hoppat lite, han har varit hos henne sedan fodseln och hon berattar aven att rontgenbilderna visar kissing spines (vi har hasten for tillridning)

Nagra funderingar kring denna hast? Han ar alltsa valdigt snall att rida, gor aldrig nat dumt och tycker det ar kul, det ar just sadlingen han tjurar, och det att han sanker ryggen nar man sitter upp :S

Sv: Ryggproblem

De har haft honom hos veterinar for ett tag sedan (man maste tydligen ha veterinarens tillstand att ta ut chiro/fys har. De har rontgat och bojt mm men kom inte mycket langre med honom. De gav honom en annan sorts skoning och ett traningsprogram, men hasten har inte blivit battre, och agarna kanner att vet inte kommer mycket langre med utredningen.

Ah, tradigt. Men bra där med regeln om fysio. Men då får ni väl hoppas fysion hjälper, personligen tycker jag dock det låter som veterinärmedicinskt, men är han utredd så. Vad kom veterinärerna fram till då förresten?

De kom fram till att han hade en knainflammation i ena bakknaet som nu ar behandlat. De tror inte att hastens grundlaggande problem ar ks, utan att han gatt omkull/rullat fast i boxen/halkat, ngt slags trauma som orsakat en viss snedhet i korset, och de tror att muskelspasmerna och omheten i musklerna kommer fran det.

Jag har for mig att jag hort fran ngn for lange sedan att hastar med problem med bakknana ofta har ryggproblem, att det hor ihop? Han har ju visat viss patellaupphakning.

Japps, jag satt faktiskt och tänkte det när jag skrivit, att jag glömde fråga om bakknäna kollades. Men det hade de ju, men har de kollat att han blev bra från knäinfl och den inte är tillbaka? Personligen skulle jag - baserat på egna erf - tro att fysion och vet behöver jobba jämsides ett tag för att komma ur den onda cirkeln?

Nej han har inte varit tillbaka, istallet lat de honom vila ett par veckor, vilket jag kan tycka kanske gjorde saken varre, men men.
Ja jag tror med att det behovs lite samarbete, kanske till och med med en bra hovslagare. Han har en tendens att fa valdigt laga trakter och att hoven endast vaxer i tan (varst pa fram) vilket leder till att overtrampet blir svarare. De sa att efter ha tariktat honom (med takappan av) fram blev det en liten forbattring.
Onskar bara att agarna var lika engagerade i hasten som jag e :( de verkar ha gett upp.

Ja, sen har jag borjat tanka, varfor far en sahar pass ung hast knainflammation? Han har aldrig tranats hart eller nagot.
Jag menar, nagot maste ha gjort sa att han fatt knainflammationen?

Sant, men han kan ju dragits med det ett tag? Är knäna rtgade?

Sen kan kan det ju komma via ryggen med.. Eller snedheter/etc..

Jo det ar klart. Vet inte om knana ar rontgade, tror endast de bedovade.
Helt klart en ond cirkel har, ska bli intressant att folja upp det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 031
Senast: Corminta
·
Hästhantering Vi har precis fatt hem tva nya valacker. Bada ar tre ar och har varit har i snart tva veckor. Vi slappte ihop de tva forra veckan och...
Svar
8
· Visningar
1 640
Senast: Anastacia
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 998
Senast: sln
·
H
Träning Har en vaninna som nu har ridit i ca 2 ar. Hon ar i stort sett en nyborjare, med alla dess tillhorigter: dalig balans, hoga hander...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Mattsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka