Ryggproblem!

Kulla123

Trådstartare
Rider för dressyr tränare 1-2ggr/ vecka och jag har problem!
Min häst ser ut att arbeta i korrekt form men jag får inte med ryggen när jag rider. :confused:
Min ena tränare satt upp på honom en dag och såg väldigt konfunderad ut...
Hon lyckades efter viss ansträngning få honom att släppa i korta stunder (mer orkar han inte). Även jag lyckades med hennes hjälp, nu är hon tbx i USA och nu får jag naturligtvis inte igång ngn ryggverksamhet igen....
Varken under tömkörning eller ridning:cry:
Det verkar som om han inte vågar använda den ordentligt, men har inga problem när han väl gör det. Ömmar inte det minsta vid tryck. och vi har påbörjat streching före och efter varje ridpass.

Tips?

Sv: Ryggproblem!

Jag har samma problem, eller problem och problem, jag får igång den, men det är svårt.

Ofta har dom ju en fin profil, jag kan tänka mig att din häst ser jättesöt ut och kröker på nacken, men inte JOBBAR. Så var/är det för mig i alla fall.

Det viktigaste är att du får igång bakbenen, rid mycket framåt, övergångar mellan ökad och arbets trav/galopp. Se till att få ett sug i innerhanden och verkligen få ner huvudet så att ryggen kommer upp (låg form!). Ökningar och minskningar ska ske där nere, utan att hästen tar stöd med underhalsen, den ska liksom vara lösgjord där nere. Det har hjälpt mig, för när man ökar mycket så är det jättejobbgit i början, men när hästen släpper där nere så får du ett tungt stöd i handen, och ju mer du övar desto mer lättar det då hästen sätter sig på bakdelen.

Har övat jättejättemycket på detta så säg till om du undrar mer, så kanske vi kan hjälpa varandra :)

Är hästen kollad av vet och/eller ET? Det kan ju vara så "enkelt" som att sadeln inte passar, att den halkat i hagen och "sitter fast" osv?

Har du problem med din rygg? Om du sitter och spänner dig omedvetet kan det leda till att hästen inte släpper ryggen, den kan ha lärt sig det att det är så den ska gå, och när någon annan hoppar upp beter den sig på samma sätt.

Det roliga är att det inte bara är att han knäcker av i nacken, jag har ridit för tre väldigt bra olika dressyrtränare som har träning på relativt hög nivå. Alla tre har sagt att han arbetar på bra med bakbenen. Det var först när en av dom satt upp på honom som hon upptäckte att ryggen inte var med. Jag har inte märkt av det på samma sätt då han alltid har gått så. Jag är med andra ord inte tillräckligt duktig då jag inte har märkt det. :crazy: :cry:
Låsningen sitter i sadelläget, det var ett tag sedan jag tog ut Kiropraktorn, så det är nog dags. Tror inte att det är sadeln för då borde skillnaden ha visat sig vid tömkörning

Tack för svaren vill gärna ha mer tips och ideer

Har du problem med din rygg? Om du sitter och spänner dig omedvetet kan det leda till att hästen inte släpper ryggen, den kan ha lärt sig det att det är så den ska gå, och när någon annan hoppar upp beter den sig på samma sätt.

Ja, jag har en del problem med ryggen, men det brukar bli mycket bättre när jag rider:D

Det roliga är att det inte bara är att han knäcker av i nacken, jag har ridit för tre väldigt bra olika dressyrtränare som har träning på relativt hög nivå. Alla tre har sagt att han arbetar på bra med bakbenen. Det var först när en av dom satt upp på honom som hon upptäckte att ryggen inte var med. Jag har inte märkt av det på samma sätt då han alltid har gått så. Jag är med andra ord inte tillräckligt duktig då jag inte har märkt det. :crazy: :cry:
Låsningen sitter i sadelläget, det var ett tag sedan jag tog ut Kiropraktorn, så det är nog dags. Tror inte att det är sadeln för då borde skillnaden ha visat sig vid tömkörning
Tack för svaren vill gärna ha mer tips och ideer

Det är inte säkert. Har hästen en kraftig låsning i ryggen så kan
det hindra honom även i tömkörningen. Hur rör han sig i hagen?

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka