Ryggont :/

T

Tossan_

Min häst har blivit öm i sin rygg. Det hände bara sådär så jag misstänkte träningsvärk då han gått riktigt bra ett tag och jobbat ordentligt med ryggen. Har bara haft honom i en månad och hos tidigare fodervärd har han inte jobbat med ryggen så bra. Märkte det i söndags när de kom in från hagen. Hade på dagen ridit en långtur och han fick gå ut i regnet efter det. Trodde då att det berodde på att han blivit kall. Igår var jag ute igen och det verkade först som det hade blivit lite bättre, men vet inte om det var inbillning eller inte. Idag var han inte alls lika öm i musklerna men när jag tryckte på ryggraden vek han sig ganska mycket. Vad kan detta vara? Ska jag ringa vet och åka till klinik eller ska jag låta han vila ett par dagar till och se vad som händer?

Sv: Ryggont :/

Hästen kanske har rullatfast?

Min fick mystiskt rygg ont och vet hittade inget fel. Tog ut kiropraktor som efter två min konstaterade att han måste ha rullatfast för en kota i ryggen satt snett.
Han hade rullat i boxen och slagit in i väggen.

Märkte det ju efter att han hade varit i hagen i några timmar. Kan han ha rullat på en sten eller något där då? :S

Om han har fått lite träningsvärk så är det bäst att röra på honom men du behöver ju inte belasta ryggen. Ut och gå med honom, tömkör och longera. Och se till att han inte blir kall och nedkyld över ryggen.

Ja, jag hoppas ju att det är så simpelt som träningsvärk. Han går med ofodrat regntäcke nu då det kommer lite skurar idag så han ska inte bli kall iaf.. Kanske kan gå en sväng med honom sen om vädret blir bättre. Kan hända att han reagerar mer när han stått inne en stund eftersom han blir lite stel då.

Min häst fick liknande då jag började rida honom annorlunda när jag bytte tränare, dvs mer korrekt och han jobbade rätt. Då detta var envist och inte ville ge sig så åkte vi in med honom. Veterinären sa att det berodde inte på sadel utan just ridningen, det var som en längre träninsgvärk. Han fick två behandlingar och två möten hos en sjukgymnast, är helt ok nu!

Massera och stretcha ryggen på honom! Ett sätt att stretcha som brukar uppskattas av hästarna är att ta tag i svansen och dra bakåt - nedåt (i samma vinkel som korset). Om hästen börjar trampa runt drar du för hårt, lätta i så fall på trycket. När de vant sig vid stretchingen brukar det räcka att ta tag om svansen så lutar dem själva sig fram :) .

Ett till tips att stretcha ryggen är att dra med en hovkrats under magen (mitt under från frambenen - längs virveln, naveln och mot skapet) då skjuter de rygg. När hästen skjutit rygg en stund så kan du sänka ryggen igen genom att dra med fingrarna längs ryggmusklerna. Gör så några gånger! Ett annat bra tips tycker jag är att flexa rumpmusklerna - ställ dig bakom rumpan nära hästen och ta två hovkratsar en i varje hand. Dra längs lårmuskeln upp förbi rumpan parallelt så att den drar in rumpan och kniper, dra tillbaka i svansen och gör så ngr gånger... Funkar skitbra på min iallafall.

Om du bara har haft hästen i en månad så brukar det vara en stor omställning för en häst - nytt stall, ny ryttare, ny tränare, kanske ny sadel, ny hovslagare osv. Det är vanligt att hästar får kotledsinflammationer och diverse problem efter så stora omställningar.

Jag skulle själv vilat den en vecka eller två från sadel och sett så att ryggontet gick över (förutsatt att hästen besiktigades vid köpet och då gick igenom utan problem). Vid ryggproblem ska hästen röra på sig mycket, men utan sadel. Då kan man promenera, låta den gå i stor hage med kompisar, tömköra, löshoppa. I det här fallet när du har haft hästen så kort tid så skulle jag ta det ganska lugnt.
Ta gärna ut en massör som känner igenom hästen, om den har mycket spänningar på andra ställen också, eller om det bara är ryggen osv.

Förhoppningsvis är hästen ok i ryggen efter någon vecka eller två, och då kan du börja rida igen, men kanske ta det lite lugnare och se till att hästen får vila från sadel ett par dagar i veckan iallafall.

Om du inte är säker på att sadeln ligger riktigt bra så skulle jag kolla sadeln innan jag börjar rida hästen igen.

Min häst har också ryggont för tillfälligt, vi har ändrat i ridningen så nu aktiverar hon ryggen mer och i söndes så gick hon bra den stunden jag jobbade henne när vi var på uteritt dock blev det något för långt för henne och hon hat troligen träningsvärk nu.

Det jag har gjort är att massera henne och tömköra (liten stund bara), men en liten promenad skulle nog inte sitta fel heller.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 731
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 759
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 448
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar