Sv: Ryggont

ryggar den avspänt med sänkt huvud utan ryttare?
Om han ömmar på den sidan om länden så har den ju problem.
Rider du den fastän den ömmar eller markarbetar du den då bara?

Att den slår med svansen kan betyda allt från nu är det jobbigt det tar emot nu lite...till att nu gör det ont! Det är ett tecken på att det är jobbigt för din häst så där är det viktigt att lyssna på hästen för att inte göra det för jobbigt-

Du kan prova att lägga in skrittpauser under passet för att jobba fram till slåendet med svansen för skrittpauser igen för att se ungefär när tar det emot...

Halloj,

Tack för din respons.
Nej, han höjer huvudet och sänker ryggen vid ryggning för hand.
Så fort jag märker av att han ömmar så är det endast tömkörning och stretching som gäller men det känns som om det endast är symtomlindring inte någon direkt behandling som tar bort ryggontet.

Men han slår med svansen näst intill hela tiden och det ser ut som han "klämmer" åt musklerna i ryggen och bara trippar med bak. Han blir bättre när han går i låg form men jag kan ju inte rida han i låg form för alltid!

Fast du missuppfattade nog mitt inlägg en del!

Och det förstår jag, lätt att göra!
Det med veterinären skulle menas som ironi, jag kan inte heller se att det kan gå att förutse kotkompression utan röntgen.

Utöver det så kallade jag inte kissing spine för kotkompression, utan enbart som kompression, med antagligen den felaktiga benämningen ihopdragnig av kotor p.g.a korta muskler.

Tack för infot!

Även om du vet att du var ironisk så kan det finnas många som verkligen tror att muskler kan pressa ihop skelett och att equiterapeuter kan ställa omöjliga diagnoser utan röntgen.

Halloj,

Men det syntes tydligt att skelettet hade tryckts ihop i länden och bildat en uppbuktning, när musklerna successivt blev bättre så planades skelettet ut. Är dock inte säker på att benämningen kotkompression är det rätta uttrycket!

Det var inte skelettet som trycktes ihop eller slätades ut. Det är helt enkelt inte möjligt eftersom skelett inte är så elastiskt. Hästen skulle inte kunna stå upp ifall skelett var så mjukt.

Ja, tillsammans med en sadelutprovare! Men det verkar ju som man inte kan lita på någon längre. Provade 20 olika sadlar och denna var den som passade bäst.

Ett problem är att man kan ha en sadel där bogen inte är helt fri. Känner du hela bogbladet när du sitter i din sadel? Du ska inte behöva föra in handen liksom under sadeln. Bogbladet ska också vara fritt när bogen pendlar, alltså när hästen rör sig.

Om bogen är helt fri, kan det vara så ev. att sadeln ligger dåligt mot ryggen, bara spånar....

Hej,

Tack så mycket för tipset och god fortsättning. Men borde det inte då vara så att han fick ont på bägge sidor av länden och inte bara den högra?

jag tycker absolut att du ska ta ut en massör efter att du varit på kliniken.De beskrivningar du ger brukar kunna lösas genom massage av de olika muskelgrupper som styr de områden du har problem med.Men kolla först med klinik så att hästen är utredd och fråga då hur han behöver massagge och se om de har några tips.Annars så brukar man känna det snart var problemen sitter när man börjar massagen.Hör gärna av dig när du varit iväg så jag fär veta hur det går.
marie a :idea:

equterapeut som konstaterade att sadeln inte passade och att han hade kotkompressioner i länden .

:crazy:

Hur konstaterades det?

Min rekommendation är att du tar hästen till en klinik för en fullständig utredning, Equiterapeuten borde skickat din häst till vet. innan h*n fingrade på den.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
W
Hästvård För drygt ett och ett halvt år sedan köpte vi vår häst, han gick igenom besiktningen men fick anmärkning på ryggen (ömmade vid tryck)...
Svar
15
· Visningar
1 951
Senast: malinrehnby
·
J
Hästvård Jag köpte min 10-åriga "dressyrhäst" (arabkorsning) i början av juli 2006, veterinärbesiktning gjordes och hon fick en anmärkning på...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V