S

sanoj127111

Jag har en tysk import som jag köpte för 2 år sedan och som verkar ha problem med ryggen. Förra året i december tog jag ut veterinären som konstaterade ryggont och sedan tog jag hjälp av en equterapeut som konstaterade att sadeln inte passade och att han hade kotkompressioner i länden samt musklespänningar i hela ryggen. Hästen fick upprepade beh under 7 mån med vila och tomkörning:(. Sedan sattes han igång igen i sep och provade ut en ny sadel som skulle vara skräddarsydd för honom och med den har han blivit riden i två månader i låg form och av en mycket lätt ryttare. Men så fort vi skulle sätta igång och hoppträna på 1 m och rida ihop han med halvhalter osv så har ryggontet kommit tillbaka. Han tar korsgalopp hela tiden i ena varvet och vill inte rygga. När han gör halt så tvärstannar han och vill inte vila på stegen. Sedan har han svårigheter att hålla uppe ena benet när han skos. Han var ju tänkt som tävlingshäst när jag köpte honom men det verkar ju inte som han håller, är det någon som vet hur man går tillväga med ett sådant problem?
Han är ju super snäll , skulle man kunna triangelmärka och använda honom som promenad häst eller vad gäller?

Tacksam för alla svar.

Sv: Ryggont

Jag skulle rekommendera dig att ta hästen till en klinik och göra en
ordentlig utredning. Du skriver att du tog ut veterinär. Det tolkar jag som om ingen röntgen eller ultraljud är gjort.
Lycka till.

. Förra året i december tog jag ut veterinären som konstaterade ryggont och sedan tog jag hjälp av en equterapeut som konstaterade att sadeln inte passade och att han hade kotkompressioner i länden samt musklespänningar i hela ryggen.

På vilket sätt hade han kotkompressioner, menade equiterapeuten?
Och hur behandlades de?

Min egen erfarenhet är att hästar kan få ont i ryggen, framförallt i ländpartiet, om de skyddar t ex en kotled som gör ont. Så om du inte har varit inne på klinik så tycker jag att du ska göra det, för att utesluta att grundorsaken ligger någon annanstans.

Jag har lärt mig den hårda vägen med min häst att först åka till klinik om hästen får ryggont, istället för att byta sadel, tömköra, använda akupunktur och kiropraktor...

Sedan kan det ju tyvärr vara ryggproblem ändå, t ex kissing spines, som man också behöver undersöka på klinik genom röntgen.

Lycka till!

Med kotkompressioner menade equitreapeuten att musklerna hade kontraherat så mycket att skelettet i länden hade tryckts ihop. Detta behandlades med laser och akupunktur under 7 månader. Efter varje beh fick han gå i sjukhage med varmt täcke och sedan tömkördes han mellan behandlingarna.

Hej,

Har nu beställt tid för röntgen, vi får se vad de säger! Fortsätt gärna ändå berätta om ni har haft hästar med ryggproblem, hur det har yttrat sig och vilka åtgärder ni har tagit!

Bästa hälsningar

Med kotkompressioner menade equitreapeuten att musklerna hade kontraherat så mycket att skelettet i länden hade tryckts ihop.

Den hästen måste ha vansinnigt skört skelett. Hur många gånger har den brutit benen?

Fantastiskt vad de lär sig på equiterapeututbildningen. Röntgenblick!!

Om jag förstår dig rätt så är du ironisk!!
Vad tror du att det är?

Hej,kan vara korsbensleden,det ser inte de `vanliga´ equiterapeuterna.Ta ut Håkan Lundell!!! helt suverän.

Fantastiskt vad de lär sig på equiterapeututbildningen. Röntgenblick!!

Fast jag är ändå beredd att hålla med, till viss del. Hur kan en equiterapeut känna att det finns kotkompressioner?
Är veterinärer verkligen så dåligt utbildade i förhållande till dem så att de behöver röntgen?

Annars är det ju så att kompressioner kan ske, kissing spine är ett exempel, om hästen rids fel, musklerna blir korta och drar ihop vissa kotor. Jag har dock svårt att tro att kompressionerna kan bli helt bra enbart med vila och behandling, menar mer att man i vissa fall kan underhålla bra status på hästen, om det inte är för allvarligt, genom bra ridning.

Men har vi tur hittar PL tråden och kan tillrättavisa mig.

Förra året i december tog jag ut veterinären som konstaterade ryggont och sedan tog jag hjälp av en equterapeut som konstaterade att sadeln inte passade och att han hade kotkompressioner i länden samt musklespänningar i hela ryggen.

Jag måste ändå säga att din equiterapeut äe otroligt duktig!! Inte bara på muskler och annat, utan även sadlar!

Det är säkert så att ingen sadel du har, inte heller den skräddarsydda(?) passar, att problemen mycket väl kan härröra därifrån, men är verkligen din equiterapeut utbildad på sadlar också??
Och isåfall, vilken utbildning?

Halloj,

Tack för ditt svar. Vet inte vilken utbildning men euqiterapeuten hjälpte mig att prova ut en ny dressyr sadel en prestige modena som visst skulle vara helt passande, med den har jag en fårskinns padd! Till hoppningen har han en wintec syntet som också ska ligga bra enligt equiterapeuten. Så jag tror faktiskt helt ärligt att det INTE är sadeln det är frågan om!

Ta din häst till klinik.
Hade Equiterapeuten varit seriös så hade den velat att du skulle börja där...

En Et är inte sadelinpassare.

Tveka inte att åka till kliniken - kommer du i tid så kan de hjälpa dig.

Fast jag är ändå beredd att hålla med, till viss del. Hur kan en equiterapeut känna att det finns kotkompressioner?
Är veterinärer verkligen så dåligt utbildade i förhållande till dem så att de behöver röntgen?

Annars är det ju så att kompressioner kan ske, kissing spine är ett exempel, om hästen rids fel, musklerna blir korta och drar ihop vissa kotor. Jag har dock svårt att tro att kompressionerna kan bli helt bra enbart med vila och behandling, menar mer att man i vissa fall kan underhålla bra status på hästen, om det inte är för allvarligt, genom bra ridning.

Men har vi tur hittar PL tråden och kan tillrättavisa mig.

Kissing spines är inte kotkompressioner.

Kotkompressioner är när kotkropparna pressas ihop. Inte mot varandra, utan de pressas ihop så de blir lägre. Själv benet, alltså. Det behöver man röntgen för att se, och det drabbar de som är väldigt bensköra, eller utsätts för rejält våld. Att behöva röntgen har inget med dålig utbildning att göra. Snarare har jag svårt att tro på den som kan ställa diagnosen utan röntgen.

image004.gif

Cilla
ortoped och expert på skelett

Fast du missuppfattade nog mitt inlägg en del!

Och det förstår jag, lätt att göra!
Det med veterinären skulle menas som ironi, jag kan inte heller se att det kan gå att förutse kotkompression utan röntgen.

Utöver det så kallade jag inte kissing spine för kotkompression, utan enbart som kompression, med antagligen den felaktiga benämningen ihopdragnig av kotor p.g.a korta muskler.

Tack för infot!

Jag hade tagit hästen till klinik, röntgat och gjort böjprov.

Sedan låtit en sadelmakare eller sadelutprovare kolla sadlarna.

Lycka till! :)

Vill han inte rygga heller utan ryttare? Rygga är ju lite stretch för bakknäna. Bra att du bokat tild på klinik det är ju första steget. Sedan stela hästar mår generellt bra av mycket utevistelse minst 10 h om dagen, (jag skriver tid då jag fått till svar att 3 h är mycket...)

sedan rörelse är viktigt och träning utan ryttare. Växlande underlag - och växlande arbete...

Bra att du bokat tid på klinik.

Men måste säga att jag inte är helt överens med det där med sadlarna. Inte ens alla sadelutprovbare kan prova ut sadlar. Så där utbildning? Sedan så har du väll ridit med sadlarna ett tag. Kan vara som så att dom passade då men nu har ryggen/ryggmuskelaturen förändras så att sadlarna inte längre passar. Egen erfarenhet, jag fick byta bomvidd på min förra häst 3 ggr efter det att jag köpte henne. Räcker med bara ett par - tre månaders ridning för att sådant ska kunna behöva bytas.

Jag har en häst som i många år drogs med ryggproblem som de flesta veterinärer jag frågade bara ryckte på axlarna åt. Under tiden masserade och behandlade min ET och jag honom så att han iaf inte blev sämre.

Men sen hittade jag en bra veterinärklinik och åkte dit och vid första besöket tog utredningen 6(!) timmar. Hans rygg röntgades millimeter för millimeter och friskförklarades.

Istället satt problemet, precis som någon sa här i tråden, i kotleden höger bak. Antagligen hade han en inflammation där redan när jag köpte honom som oinriden 3-åring, efter en hagolycka, men han blev aldrig så dålig att det syntes via initial hälta men heller aldrig så bra att det försvann.

Så kotleden behandlades 2 gånger och musklerna i ryggen fick en omgång med något preparat som innehöll allt möjligt (smärtstillande, antiinflammatoriskt, muskelavslappnande) injicerat på 16 olika ställen.

Efter detta och efter ett par sadelbyten så är äntligen ryggen besvärsfri till 95 %. De kvarstående 5 % kommer bara när det är dåligt väder ute och han står och spänner sig.

Så ett klinikbesök är nog att rekommendera men då på en välrenommerad klinik och inte där man har förutfattade meningar redan i dörren om vad det kan vara. Jag vet nämligen en klinik där man kom in med en häst med kraftigt uppdragen rygg (varit så under många år) och veterinär ansåg att det var en framkota eller vilken kota det nu var och behandlade den. Ett år senare kom hästen till samma klinik som jag besökte och då visade röntgen att hästen hade rejäla kissing spines och det var inget att göra åt.

Hoppas det går bra för dig och de hittar orsaken!

/Camilla

Han ryggar utan ryttare men med ryttare så blir han mycket spänd. Det som är skumt är också att han ömmar på den sida ryggen (höger) vid länden , samma sida där hovslagaren har så svårt att hålla frambenet utåt. Är det någon som har varit med om att det sitter i fram benet och att det i sin tur kan påverka ryggen?

Han slår även väldigt mycket med svansen vid ridning både i hopp och dressyr och oftast åt höger, kan det ha något samband med ryggontet?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
W
Hästvård För drygt ett och ett halvt år sedan köpte vi vår häst, han gick igenom besiktningen men fick anmärkning på ryggen (ömmade vid tryck)...
Svar
15
· Visningar
1 951
Senast: malinrehnby
·
J
Hästvård Jag köpte min 10-åriga "dressyrhäst" (arabkorsning) i början av juli 2006, veterinärbesiktning gjordes och hon fick en anmärkning på...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V