Ryggont. ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TallYTallY
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 859
T

TallYTallY

Min kompis häst har börjat få ont i ryggen.
Och vi försöker leta på orsaken, och vad hon ska göra åt det.

Det vi misstänker är sadeln, hon har nästan nyss köpt den begagnad. Eller nyss och nyss, det var någon/några månader sedan. Jag vet inte om någon kunnig har provat sadeln så att den passar, men sedan hon köpte den har hon iallafall ridit i den utan vojlock/schabrak för att den skulle forma sig efter hans rygg.
Det är ju rätt, men jag tror att man ska ha det bara några ridturer och inte i mer än en månad, ?

Kan det vara därför tror ni?
Hur kan hon hjälpa honom att läka?
Vad kan det annars vara?

Tack för hjälpen ! :d

Sv: Ryggont. ?

Ta ut en sadelutprovare och därefter tar ni ut en kiropraktor!

Tror inte riktigt hon har dom pengarna!, och framförallt inte sådana kontakter. :(
Var 17 hittar man dom då? ;D

Har man inte råd att ta ut en kiropraktor eller en sadelutprovare när ens häst har ont i ryggen, så ska man inte ha häst. :mad:

Hennes pappa har pengar(han brukar i vanliga fall betala), men han jobbar i stockholm nu i vinter. Så hon har hästarna hos sin mamma, som är sjukskriven. Så det var typiskt att det ska hända nu. Men hur mycket kostar det och hur får man tag på sådana?? :S :)

Alla har inte överflöd med pengar :smirk: så vad ska man göra i vissa situationer

Men till saken... Uteslut det första möjliga problemet - låt hästen ta det lugnt ett tag, jobba t.ex. för hand/tömkörning utan sadeln och se om ryggontet försvinner.

Jag skulle arbetat den utan sadel i minst ett par veckor först, och se om den verkar bli bättre i ryggen. Promenera, gärna kuperad terräng, tömkörning, longering, löshoppning. Hästen ska inte bara vila.
Se till att hästen inte blir kall om ryggen, så täcke på, som håller emot regn och inte läcker.
Om hon inte har pengar att be en sadelprovare kolla just nu, så kanske det finns någon i stallet eller bland kompisarna som kan kolla. Om sadeln verkar ligga uppenbart fel så får hon leta ny sadel när hästen har blivit bättre i ryggen, och då är det ju ganska troligt att det är sadeln.
Sedan kan det vara så att hästen visar smärta i ryggen pga andra problem, vid kotledsinflammationer t ex så går hästen och spänner sig, och det man märker kan vara stela muskler och ont i ryggen. Det funkar tyvärr också åt andra håller - om hästen har ont i ryggen går den och spänner sig, och kan t ex få kotledsinflammationer.
Och sedan måste man tyvärr ha en buffert för veterinärkostnader osv om man har häst. Om hon har tur blir ryggen ok efter några veckor, om inte så borde hon fundera på att ta den till klinik och kolla upp hästen.

Tack så jättejättemycket för svaren! :D

Hennes häst går på lösdrift tillsammans med hennes syrras häst, och jag tror inte hon använder täcken alls. Och hon bor rakt ute i skogen så det finns inte så många kunniga omkring att fråga. Men jag ska prata med henne om det här. Vill inte bete mig som en jobbig gammal kärring bara, för det är ju hennes häst. Men jag vet att hon behöver hjälp. Vi bråkar alltid om hästarna och sköter våra hästar på väldigt olika sätt, men eftersom vi är så sjukt bra vänner så glömmer vi av det efter 5 min. Som systrar . Fniss !
Hehe

Ridningen?
Du menar att hon rider efter sin vilja och inte efter hästens bästa?
Det stämmer ibland, hon tänker väldigt konstigt ibland.
Men lite vett har hon nog, för hon säger då att hon brukar ta det lugnt ofta också. Fast jag vet inte vad "ta det lugnt" är för henne.

Jag har ridit med henne mkt med hennes syrras häst, för hon går på skola långt bort. Då brukar hon vilja galoppera mkt, hon skrittar inte mkt. Och travar mindre än hon galopperar. Jag försöker prata med henne om det varje gång och hon säger att hon brukar göra det med kompisar för då är det extra kul o så. Och det stämmer väl att man kan göra ibland för att det blir roligare med kompisar. Men varje gång vi rider? Det kan bli full spurt 2 gånger i veckan om man alltid tänker så. Jag tar det hellre lugnt om det är det hästen behöver. För hemma här låter vi dom bara kuta fullt väldigt sällan. Det händer nästan aldrig.

Hon säger också att hennes hästar är vana att galoppera mycket. Och då säger jag såhär; Så bara för att dom är vana betyder det att det är okej? Det är lika som att en häst är van vid att bli sågad i munnen, det är väl inte bra för det?
Då men:ar hon bara och säger åt mig att vara tyst ungefär.

Det är också väldigt hårt underlag på många ställen hos hennes mamma där hon har hästarna tillfälligt. Men då skulle den andra hästen också ha ont?

Ta av sadeln, träna hästen utan från marken som tidigare nämt : ) se om det blir bättre, stretcha hästen och känn igenom den om den verkar spänd och så. En vän till mig har en häst med muskelinflamation på höger sida och då är vila från sadel detbästa. Behöver inte bero på att sadeln ligger fel utan kan vara överansträngning eller felridning också!
När häste nverkar ha det bra i ryggen be någon kolla att sadeln ligger rätt! Någon går det alltid att hitta : ) och om den gör det rid för säkerhets skull med en pad under! Gör jag då min häst tidigare haft rygginflamation! se till att alltid dra upp schabraker / vojlocken till en tunnel under sadeln så den inte skaver mot ryggen!

Han går i jättefin form när man ber han !
Denna tjejen är mycket fiffig på att jobba hästarna . :D

Han kan inte ha fått ont i ryggen av sig själv. :smirk: Det beror antingen på att sadeln inte passar eller på felaktig ridning. Tränar hon aldrig för tränare? Du borde tipsa henne om att ta ut en sadelutprovare. Det kostar inte alls mycket! Vill hon behöva avliva sin häst i framtiden eller? Hästen kommer inte bli bättre utav sig själv liksom.

Kan vara så att sadeln inte passar samt att eftersom hästen går p lösdrift utan täcke spänner sig när det är kallt o blött. Min rekommendation är att ta bort sadel, låt hästen vila ett par veckor med täcke på o se vad som händer. Blir den inte bättre kanske veterinär bör titta på den, kan ju behövas lite anti inflammatoriskt, smärtlindrande. Sen att bara vilja galoppera när man rider är väl inte heller så vidare bra.

Jag vet inte ens om hon har något sådant täcke, hon använder inte sånt mycket. Hon låter hästarna vara så naturliga som möjligt.
Som jag sa förut, eftersom hon tillfälligt har hästarna hos sin mamma och har alla grejor hos pappa så kan hon inte ta med sig alla saker varje gång hon rider emellan en helg tex. Men det är inte så långt så det är inte svårt att hämta.
Jag vet att det har en orsak, och det är nog något av det du säger. Men jag tror mest på att det är sadeln det är fel på.
I deras hage är det nästan alltid lera ÖVERALLT. Det är en orsak de försökt skifta mellan att ha dom hos pappa där det är torrt.

Kan det vara någonting med att hon travar/galopperar på hårt underlag? Hur kan det annars vara inom "felaktig" ridning?

Och att hon bara vill galoppera, det stämmer inte. :)
Kanske lät så förut och det är lite åt det hållet men absolut inte så!

Jag vet. Jag vet.
Men klaga för 17 inte på mig, jag försöker ju bara hjälpa!
Precis som att jag inte har försökt prata med henne.
Men det är här inte så farligt som det låter !
Men det är på den vägen, och nu när jag läser om vad jag skrivit så låter det inte alls bra!

Hon måste ta tag i det här NU. Om hon bara lyssnar på mig nu då. !

Han kan inte ha fått ont i ryggen av sig själv. :smirk: Det beror antingen på att sadeln inte passar eller på felaktig ridning. Tränar hon aldrig för tränare? Du borde tipsa henne om att ta ut en sadelutprovare. Det kostar inte alls mycket! Vill hon behöva avliva sin häst i framtiden eller? Hästen kommer inte bli bättre utav sig själv liksom.

Ryggont kan bero på otroligt mycket mer än en dåligt passande sadel eller felaktig ridning. Hästar kan få ont i ryggen av sig själv, tex. om de gått omkull.

Till TS, jag hade rekommenderat henne att ta kontakt med en duktig veterinär/klinik så att man kan utröna vad problemen beror på och ge bästa vård därefter, blir säkert billigast i längden också.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 085
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 439
Senast: Solstig
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 217
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka