Ryggont, pga vädret...

lady_vip

Trådstartare
Min unga häst har nu ryggont, igen. Musklerna är riktigt stela och hon grinar illa när jag trycker där.

Orsaken misstänker jag är det dåliga vädret, hård, kall blåst och regn är hennes värsta väder och även om hon har tjocka täcken så står hon och spänner sig.

Jag har pratat med min ET och vi ska kolla vidare på henne, under tiden försöker jag massera lite själv och hålla henne varm.

Men vad mer kan jag göra?

De har fri tillgång på hö i hagen, jag tar in henne tidigare, har varma täcken, hon blir aldrig blöt. I övrigt är det en frisk, pigg och glad häst som är bra musklad och väldigt smidig.

//E

Sv: Ryggont, pga vädret...

Jag har en häst som blir öm i ryggen när det regna hela dagen och det är lite kyligare ute, henne får jag alltid ha täcke (fodrat med fleece) på när det är dåligt väder, fast igentligen är jag anti mot att ha täcke, men i detta fallet är det tyvärr tvunget...:smirk:

Men jag reagera lite på din häst som har täcke,fodrat? på sig ute fortfarande är öm i ryggen, det verka nästan bero på ngt annat;)

Jo, jag vet.

Anledningen till att jag är i stort sett stormsäker på detta är att det händer varje år, denna årstiden när det blåser kalla vindar tillsammans med nederbörd. Jag bor mitt på slätten, så vindstyrkan blir lite värre här. ;)

Jag tror att det beror främst på att hon ställer sig med rumpan mot vinden och blir då kall på bakbenen och då spänner hela hästen sig, och det går ut över ryggen.

Jag byggde tillochmed vindskydd i somras för hennes skull, men där går hon ju inte och ställer sig, dumhäst :smirk:

//E

Och ja, fodrat täcke, 300 gram. Dock klippt, men det är enbart på halsen och det var i november...

//E

Jag byggde oxå ett vindskydd pga av detta problem, Japp... det är nog stor skillnad på väder och vind hos dig, du får flytta hit;)

Hsten06040.jpg
[/IMG]

Nu i morse la jag på ännu ett täcke, ett flece, under, men jag tror inte att det gör varken till eller från.

Min är förresten också skäck, kanske är nåt skäckigt;)

Har allvarliga funderingar på att stänga av så att hon i stort sett måste stå i vindskyddet.

//E

Nu tror jag inte att det är så i ditt fall men hästar som har väldigt tjocka/tunga täcken på sig kan få ont i ryggen av tyngden. Men eftersom hon bara får ont när det är blåsigt så tror jag inte på det i ditt fall men kanske värt att kolla? Tänkte också på Back on Track, blir det inte varmt under en sådan? En ryggplatta att fästa under utetäcket är kanske inte fel? Om det inte löser sig så får du kanske vara lite "hemsk" och ha ute lite kortare tid då det blåser och regnar? Inte så kul men det är ju inte varje dag. Om du har möjlighet så kanske låta henne komma in och äta lunch och sen stå inne nån timme så hon kan värma upp sig lite. Inte så kul men i det här fallet så här det ju som att välja mellan pest eller kolera...

Tanken slog mig igår, men täcket är väldigt lätt, även när det är blött, för jag stod och "vägde" det i händerna och det är betydligt lättare än föregående täcken. Torkar dessutom fort, vilket tyder på att det bara är ytskiktet som blir blött.

BoT har också varit en tanke, tänkte vänta tills ET har varit ute med att ta upp det.

Idag blåser det lika jäkligt, men det regnar iaf inte, så jag ska ta in henne vid 15.00 och massera henne lite och se hur hon mår idag. Igår gick hon på bakbenen in hela vägen, och det gör hon enbart om har ont.

//E

Jag tror det beror på vädret. Har själv en häst som är oerhört känslig för regn och blåst. Jag lägger då på ett back-on-track täcke under det vanliga utetäcket. Upplever inte att det blir för tungt utan ser i stället fördelarna att BoT ger bäst effekt när hästen rör sig.

Det beror på vilken modell du väljer. Jag har ett stalltäcke som jag tror kostade ca 2400 kr. Väl värt pengarna eftersom hästen mår så oerhört bra av det. Vill man ha en "billigare" variant kan man köpa ett BoT-ryggstycke och sätta fast under det ordinarie täcket. Jag har inget sådant själv men har sett dem på bild och i verkligheten och tycker att de kan vara ett bra alternativ, kostar runt 800-850 kr tror jag.

En häst kan reagera i ryggen om den har en negativ vinkel i bakhovarna. Det kan visa sig som ryggömhet... Kolla hovarna! =) kolla även att sadeln passar din häst (om du rider). Blir det inte bättre tycker jag att en vetrinär borde kolla på din häst inan det går för långt. Är en häst öm i musklerna så visar det sej väl mer när den är kall?

Hovarna är det inget problem med, har en mycket proffesionell hovslagare som hade uppmärksammat det direkt.

Jag har bomlös sadel och hästen är inte riden på 3 veckor.

Och nej, hennes ryggont kommer enbart när det är ruskväder... På sommaren har hon inga problem, inte heller hela denna milda hösten.

//E

Om du inte redan provat det, så kan du använda ett täcke med helhals när det är värsta skitvädret. Det funkar kanon på min häst som också är extremt känslig mot regn och blåst, och även på många andra rygghästar enligt min hästmassör!

hur är din häst i ryggkotpelaren? har behandlat en häst som va extremt väder känslig o fick dö ont i ryggen, den kusen hade väl inte en ryggkota som låg där de skulle, så efter ett x antal behandlingar så försvann det, fast som sagt ryggont kan uppkomma av en rad olika saker

Min är förresten också skäck, kanske är nåt skäckigt

Inte skäcken på bilden som bli öm av kyla, det är hennes mamma. Hon är helbrun, en Shagaarab/halvblod;)

Hsten06FilippaochJessie005.jpg
[/IMG]

ET ska kolla alla ryggkotorna, sist var det ingen som hade roterat och hon har som sagt varit jättefin hela hösten, även om hon har varit avställd.

Hoppas verkligen inte att det är det, men det ska som sagt kollas upp.

Ska longera henne i morron och se lite hur hon rör sig, massagen idag var inte uppskattad:crazy: Dock sträckte hon ut ordentligt när jag stretchade ryggen och det känns iaf lite tröstande.

//E

Hej min häst får oxå ont i ryggen av detta hämska väder men jag pratade med vet och han sa att jag skulle köpa en back on track ryggvärmare och det har faktist hjälpt men tyvär inte helt så jag masserar även, jag började med att tömköra och longera och sedan satt jag på i ca 20 min varje dag efter ca 1tim med ryggvärmaren och ca 20 min massering och likadant efter.
Nu kan jag rida normalt och träna riktigt bra använder ryggväraren ca 40 min varje dag innan jag ska rida ( har nu beställt back on track vintertäcke och det har dom sakt att det ska vara jättebra håller värmen super =). Så jag hoppas att det hjälper nu)

Liknande trådar

Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 927
Senast: Lepidus
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag flyttade min häst från Stockholm 70 mil norrut för två måndader sedan ungefär. Det är ju helt sjukt vilken annan miljö det är här...
Svar
14
· Visningar
1 813
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V