Ryggont och läkare

Tänker att det kan vara nåt reumatiskt?

Har periodvis ont i ryggen men ju mer jag rör mig desto bättre känner jag mig. Får ont när jag sover, vaknar när jag måste ändra ställning i sängen. Ju mer jag sover desto ondare får jag :P. Förrförra semestern var jag ett vrak, hade sjukt ont. Senaste semestern ställde jag klockan tidigt tidigt på morgonen (5-6timmar på sin höjd) och hade inte all lika ont. Röntgade ryggen för nåt år sen då jag råkat tappa en skivstång i svanken och då upptäckte de att jag hade pålagringar längs hela ryggraden, läkaren frågade då om jag brukade ha ont och vara stel på morgonen och det stämde. Han sa att jag skulle "rörlighets"-träna men så mycket mer info fick jag inte då de var mest intresserade av att jag verkade oskadd så de kunde skicka hem mig. Eftersom jag jobbar natt och fuskar duktigt med sömnen på dagarna så har jag faktiskt inte så ont, ont får jag av att vara ledig och sova vilket känns jätte-tråkigt för jag älskar att sova...

Har inte kollat upp det nåt mer då jag inte är så besvärad än så länge men misstänker att det nåt de kommer säga att jag får lov att leva med. Tar ibland smärtstillande för att få några timmars sömn i rad då jag slipper att vakna när jag ska vända mig, annars att sova för lite ett par dygn i sträck brukar göra att man ligger som en klubbad oxe ett par timmar.
 
Jag har fått hjälp av sjukvården- eller sjukgymnast. Akupunktur hjälper mig och kundilinayoga... Sedan: har du provat att äta gurkmeja? - typ samma som man har till hästar- en matsked som shot- smakar vidrigt men placebo eller inte. för mig hjälper det (när jag missat yogan en längre tid tex...) och flera andra har det också hjälpt- min häst klarar sig utmärkt utan :) Bipollen har många också tyckt hjälper- Du kan ju starta igång och kolla om det hjälper dig medan du försöker få hjälp av läkare...

Eftersom du får det på vintern tycker jag du borde satsa på värme och d- vitamin...varma bad- bastu kanske? blir du smärtfri om du åker till solen och värmen på vintern?

Jag började på yoga i höstas men fick avbryta pga klarade inte av att vara "på golvet" så mycket. Det var en sorts yoga med mycket avslappningsövningar och jag fick jätteont av att ligga på golvet. :/ Kanske ska testa någon yoga mer fokuserad på rörlighet. D-vitamin äter jag hög dos av, och det lindrar smärtan med värme direkt på, typ som en vetekudde. Har inte testat gurkmeja faktiskt. Kan det vara antiinflammatoriskt?

Den typen av ryggsmärta du beskriver ovan ska definitivt tas på allvar. helt rätt att sticka iväg till läkarn!

Edit: Nää, för mycket OT.

Lycka till med läkarbesök TS! Hoppas verkligen du får bra, snabb och kompetent hjälp!

Du ska definitivt uppsöka läkare och stå på dig så att de tar nödvändiga prover.

Tack så jättemycket för era kommentarer. Jag var så jäkla ledsen igår alltså, kände att nä jag kanske bara är gnällig? Kanske alla har det såhär, kanske jag bara måste bita ihop och vänja mig. Men det känns bättre nu, när ni också tycker att läkare är en bra idé.

Tänker att det kan vara nåt reumatiskt?

Har periodvis ont i ryggen men ju mer jag rör mig desto bättre känner jag mig. Får ont när jag sover, vaknar när jag måste ändra ställning i sängen. Ju mer jag sover desto ondare får jag :P. Förrförra semestern var jag ett vrak, hade sjukt ont. Senaste semestern ställde jag klockan tidigt tidigt på morgonen (5-6timmar på sin höjd) och hade inte all lika ont. Röntgade ryggen för nåt år sen då jag råkat tappa en skivstång i svanken och då upptäckte de att jag hade pålagringar längs hela ryggraden, läkaren frågade då om jag brukade ha ont och vara stel på morgonen och det stämde. Han sa att jag skulle "rörlighets"-träna men så mycket mer info fick jag inte då de var mest intresserade av att jag verkade oskadd så de kunde skicka hem mig. Eftersom jag jobbar natt och fuskar duktigt med sömnen på dagarna så har jag faktiskt inte så ont, ont får jag av att vara ledig och sova vilket känns jätte-tråkigt för jag älskar att sova...

Har inte kollat upp det nåt mer då jag inte är så besvärad än så länge men misstänker att det nåt de kommer säga att jag får lov att leva med. Tar ibland smärtstillande för att få några timmars sömn i rad då jag slipper att vakna när jag ska vända mig, annars att sova för lite ett par dygn i sträck brukar göra att man ligger som en klubbad oxe ett par timmar.

Du fick inga besked vad de trodde det berodde på, pålagringarna? Jag får också mer ont av att vara stilla och det lindras av rörelse, är värst efter jag sovit.
 
Jag började på yoga i höstas men fick avbryta pga klarade inte av att vara "på golvet" så mycket. Det var en sorts yoga med mycket avslappningsövningar och jag fick jätteont av att ligga på golvet. :/ Kanske ska testa någon yoga mer fokuserad på rörlighet. D-vitamin äter jag hög dos av, och det lindrar smärtan med värme direkt på, typ som en vetekudde. Har inte testat gurkmeja faktiskt. Kan det vara antiinflammatoriskt?







Tack så jättemycket för era kommentarer. Jag var så jäkla ledsen igår alltså, kände att nä jag kanske bara är gnällig? Kanske alla har det såhär, kanske jag bara måste bita ihop och vänja mig. Men det känns bättre nu, när ni också tycker att läkare är en bra idé.



Du fick inga besked vad de trodde det berodde på, pålagringarna? Jag får också mer ont av att vara stilla och det lindras av rörelse, är värst efter jag sovit.
Alltså man ska inte ställa diagnoser över internet men hade din historia varit en tentafråga hade jag tänkt ankyloserande spondylit/Morbus Bechterews direkt. Smärta som är värst på morgonen och som lindras av rörelse, irit, och att du förlägger din värk till SI-lederna är supertypiska symtom allesammans. Dock kan det vara svårt att hitta röntgenologiska tecken innan sjukdomen varat i några år, om det nu är den. Hur som, lycka till!!! Och ta dig själv på allvar!
 
Jag har haft ryggbesvär i ca 15 år till och från och hållit det någorlunda i schack med kiropraktor/naprapat/sjukgymnast. Läkare har bara skrivit ut antiinflammatorisk de gånger jag varit där, samt att jag fick göra en slätröntgen en gång som inte visade något..

I januari förra året fick jag världens 'anfall' där jag knappt kunde gå så då gick jag till ortopeden och fick smärtlindring och var hemma några dagar tills jag fick tid hos min sjukgymnast/naprapat. Den gången gick det över och höll sig hyfsat till april då det plötsligt blev riktigt illa igen. Då hände det som förmodligen har varit orsaken till besvären i alla år, den buktande disken gick sönder och jag fick diskbråck.
3-4 månader var jag halt, utan känsel/styrsel i foten och allmänt handikappad med nervsmärtor de luxe, sedan blev jag bättre än jag någonsin varit när det väl läkte ut. Gjorde MR som visade bautastort diskbråck så ja, det var inte så konstigt att det gjorde ont.

Nu är jag som vem som helst nästan.
 
Tack så jättemycket för era kommentarer. Jag var så jäkla ledsen igår alltså, kände att nä jag kanske bara är gnällig? Kanske alla har det såhär, kanske jag bara måste bita ihop och vänja mig. Men det känns bättre nu, när ni också tycker att läkare är en bra idé.

Det låter absolut som att det är en bra idé att du uppsöker läkare! Det kan dock hända att du hamnar hos någon som inte tar dig på allvar, det är (för det mesta ;)) inte för att läkare är ondskefulla skitstövlar utan för att det dels finns "gnällspikar" som verkligen tror de är döende när de får huvudvärk och för att det är svårt att förstå någon annans upplevelse - lättare att se ett blödande sår, tex. :)

Därför är det bra om du kan vara så konkret som möjligt när du träffar läkaren. Det tipset du fått tidigare om att få en beskrivning från din sjukgymnast låter jättebra. Se också till att tänka igenom själv i förväg vad du vill berätta. Ta upp konkreta saker, vad känns var, hur och när. Hur länge har det pågått. Hur har det varierat och utvecklats. Överdriv absolut inte, men städa heller inte bort saker för att inte låta för gnällig! Beskriv exakt hur du har det. Och berätta hur det påverkar ditt liv också, med konkreta saker som att du måste ha hjälp att klä dig tex.

Du är där för att läkaren ska hjälpa dig, kräv hjälp men hjälp själv också till att göra dig förstådd. Stort lycka till, hoppas du får må bättre! :)

(Och nej, alla har det verkligen inte som du beskriver det!)
 
Du fick inga besked vad de trodde det berodde på, pålagringarna? Jag får också mer ont av att vara stilla och det lindras av rörelse, är värst efter jag sovit.

Nope, jag får väl vara glad att läkaren öht tog upp det så sparade jag tid på att försöka gå och klaga på ryggont hos vc. Vet inte om det har nåt samband men mina leder är väldigt "knastriga" och har även artros-liknande förändringar i knäna. Jag tränar tung styrketräning och tävlar också och har tagit upp det med några väl bevandrade i både träning och fysiologi och de säger att det inte har nåt med träningen att göra utan misstänker nån slags reumatism. Jag har reumatism i släkten och min syster som är 10 år yngre än mig har rejäla problem med lederna och smärta i kroppen. Hon har varit hos läkare ett par gånger och försökt få det utrett men de har typ bara svarat med att hon är för ung för att ha ont och att alla kan ha lite ont ibland.. Dock så är vi verkligen inte gnälliga i min familj utan vi kan gå och ha rejält ont utan att klaga i första taget. Tror det är träningen som ändå gör att jag mår så bra som jag mår, det och sömnbristen.. Misstänker att den dag jag börjar sova som normala människor så kommer jag få mer ont med tanke på hur det känns bara av att vara ledig en vecka.
 
Har inte testat gurkmeja faktiskt. Kan det vara antiinflammatoriskt?
Ja, det är vetenskapligt bevisat t om - visserligen bara på bananflugor men, men ;)
Bipollen är också antinflammatoriskt... bevisat på råttor.

Hoppas du får hjälp och fortsätt att göra saker du mår bra av !!!
 
Alltså man ska inte ställa diagnoser över internet men hade din historia varit en tentafråga hade jag tänkt ankyloserande spondylit/Morbus Bechterews direkt. Smärta som är värst på morgonen och som lindras av rörelse, irit, och att du förlägger din värk till SI-lederna är supertypiska symtom allesammans. Dock kan det vara svårt att hitta röntgenologiska tecken innan sjukdomen varat i några år, om det nu är den. Hur som, lycka till!!! Och ta dig själv på allvar!

Man kan röntga SI-lederna och kolla HLA-B27 (ett blodprov, visar om man har en blodkroppsmarkör som är associerad med morbus Bechterew).
 
Tack så mycket för svar @CillaW - Ska jag be läkaren att ta ett sånt blodprov, eller tror ni hen kommer att föreslå det själv utifrån mina symptom?

Jag börjar bli jättenervös inför läkarbesöket nu, ska dit på tisdag. Jag tycker det är rätt jobbigt med hela "sjukvårdsituationen". :crazy: Rädd för nålar, rädd att bli sedd som inbillningssjuk, rädd för det mesta egentligen. :o
 
Den försökte jobbets HR med... "Men.... har du det bra hemma då? Du vet man kan känna smärta i kroppen av depression."

När jag var på rehabilitering (i grupp) efter en jobbig ryggbehandling så ingick det inte bara fysisk träning. Vi fick även t ex träffa en alkoholläkare eftersom de upptäckt att många med ryggproblem även hade medberoende. De lade också ned en del på att försöka utröna och lösa problem i vardagen som kunde påverka ens möjlighet att bli bra från ryggproblemen. Det betydde inte att vi inte hade fel på våra ryggar (de flesta hade ju genomgått operation av ngt slag). Men stress och andra sociala eller psykiska problem underlättarinte precis när man ska försöka bli bra.

Så visst spelar det nog roll, men därifrån till att tro att det bara är "psykiskt" är det långt.

Till ts: jag har många ledproblem. När jag var yngre var det flera läkare som inledde med att ta prover för att utesluta inflammatorisk sjukdom. Bara för att sköterskan var snäsig så tycker jag inte att du ska oroa dig för läkarbesöket.
 
En liten uppdatering då. Jag var till läkare idag, och det gick bra faktiskt. Jag lyckades beskriva mina besvär utan att underdriva och försöka vifta bort det. Annars är jag en sån här "Ääääsch, det är nog rätt lugnt ändå. HEJDÅ!" Typ.
Läkaren konstaterade att jag har dålig rörlighet i ländryggen och höger höft, klämde och böjde och hade sig och det gjorde ont. :p Jag var orolig innan att det bara skulle viftas bort, för självklart är idag en ganska bra smärt-dag, inte alls som det kan vara som värst.

Remiss skickad till röntgen och lab för att kolla det där inflammationsvärdet samt trooro jag den där markören för AS vad nu den hette.. :confused:

Känns OK idag. :)
 
Igår var jag på lab och på måndag ska jag på röntgen! Tycker man hört om så mycket vårdköer, men inget som drabbat mig än i alla fall.

Känner mig både glad att faktiskt få utreda detta, och jätteorolig. Orolig för att de inte ska hitta något? Och jätteorolig för OM de hittar något.

Vet liksom inte vad jag hoppas på.

Om det skulle vara något inflamatoriskt typ aklonyserande spondylit som läkaren också antydde att de skulle titta efter, kommer det kunna lindras och behandlas något då eller konstaterar man mest att det är orsaken till smärtan?
 
Ville bara säga; vad skönt att de tog dig på allvar och att du verkar få hjälp med att hitta orsaker när du har kommit iväg till läkare. Jag hoppas du kan få hjälp att bli bättre också när de vet vad som felas och slipper din smärta. :)
 
@Reykur Vad skönt att läkaren tog dig på allvar och att du själv inte viftade bort dina besvär! Nu hoppas jag bara att de hittar något som de kan behandla! :love:
 
Om det skulle vara något inflamatoriskt typ aklonyserande spondylit som läkaren också antydde att de skulle titta efter, kommer det kunna lindras och behandlas något då eller konstaterar man mest att det är orsaken till smärtan?
Du kommer högst troligt få läkemedel som lindrar smärtan - om du vill ha det. (rekommenderas!!)
Sen bör du se till att få sjukgymnastik som hjälper dig att hålla igång ryggen och därmed minska smärtan.
OM det är AS...
 
Sådär då, röntgad och klar. :) Undra hur lång tid det kommer ta att få något slags svar.

Jag försöker leva som vanligt, simmar lite, försöker promenera, har fått soff-förbud :laugh: (sitter på pilatesboll).
Läkaren tyckte jag skulle ta det lugnt med ridningen tills vi vet vad som sabbar rörligheten i höften. Jag rider ändå, men inte varje dag.
 
Röntgen visade inget.
Har fått tid hos en ny sjukgymnast nu på måndag, och en ny läkartid i april. Känns som att det kanske blir en långdragen historia ändå detta. Ska jag försöka pusha för magnetrötgen eller ska jag bara vänja mig vid att det är såhär? :(
 
Röntgen visade inget.
Har fått tid hos en ny sjukgymnast nu på måndag, och en ny läkartid i april. Känns som att det kanske blir en långdragen historia ändå detta. Ska jag försöka pusha för magnetrötgen eller ska jag bara vänja mig vid att det är såhär? :(

Tror inte att det är så långdraget, snarare normala utredningstider för icke-maligna sjukdomar, tyvärr. Du får väl se vad sjukgymnasten säger, och denna kommer att rapportera till din läkare. Oavsett så behöver du väl sjukgymnastik.
 
Tror inte att det är så långdraget, snarare normala utredningstider för icke-maligna sjukdomar, tyvärr. Du får väl se vad sjukgymnasten säger, och denna kommer att rapportera till din läkare. Oavsett så behöver du väl sjukgymnastik.

Ja du har nog rätt, blev bara deppig att inget syntes på röntgen. Börjar känna mig inbillelsesjuk. :p

Har redan en sjukgymnast som jag gått hos senaste halvåret, men nu tyckte min läkare att jag skulle träffa en som han känner istället. Så vi kör väl på det. Är så jävla less bara på att inte kunna leva mitt liv som vanligt, bara ont jämt och vad jag än gör. Less.
 
Vad glad att det inte var nåt så stort att det syntes på vanlig slätröntgen!
Det är väl klart att du är less på att ha ont, det stör ju en något enormt. Jag hoppas att ni (du+ läkare+ sjukgymnast) kommer på nåt bra sätt att göra det bättre för dig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 992
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 301
Senast: tråkmåns
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp